Tung Styring 07 TID 1,9 (LØST)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Tung Styring 07 TID 1,9 (LØST)

Legg inn av saaero » 25 nov 2012, 02:56

Har fått problemer med tung og delvis "hakkete"styring når servoolja er varm.Hakkinga kjennes godt når bilen er oppjekket og man dreier tannstanga h/v.Km-stand er 157k
Knekkte forfjærer og fjærbenslagring er byttet.Lagringa er delvis en vits og burde vært påklaget.Den ligger nermest åpen i hjulspruten fra forhjula.
Når olja er kald etter oppstart kjennes det normalt ut med liten muskelkraft for å dreie på rattet.
Noen kloke hoder der i forumet?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av Kristian N2215 » 25 nov 2012, 03:24

Høres ut som luft i systemet. Er det hakkete med bilen oppjekket og motor av?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 25 nov 2012, 03:58

Jess.Får vel prøve med lufting og se om det hjelper.Vurderer også skifte av servololje.Ingenting varer evig.Synd med en så bra "kjøremaskin"Hirsch på 175 hk er bare toppen med meget lavt forbruk.Med 205/55-16(lånt) bare 0,41/mil med grei langkjørig 2 pers.og bagasje.235/40-18 blir litt verre .

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av Tor N12 » 25 nov 2012, 16:15

Flyttet til teknisk..

Elektrisk servo på disse, ikke helt uvanlig at disse pumpene ryker.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 25 nov 2012, 16:45

Okei Tor
Da går vel grunkene jeg skal bruke på min nyinnkjøpte 9000 Aero.
Du har sikkert rett
Tanks

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 25 nov 2012, 18:18

Tilleggsopplysninger siden jeg er både dum og glemsk!
Bilen er nettopp Eu-godkjent,men kontrollør kjente at styringa var hakkete når den var i "lufta"Mente at det ikke var noe å anmerke på sjema siden allt annet i styring var tight.
FØR NEVNTE DREING AV HJUL H/V hadde den litt dødgang når rattet var i 0-posisjon(rett fram)Den dødgangen kom bort etter Eu-kontrollen.Pussig kanskje?
Takker for gode innspill.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av Ingvar N629 » 25 nov 2012, 19:21

Sjekk om du har motorolje i servoolja. Kan være bare en simring som har gått, vanlig problem. Ligger en FAQ på det, mener jeg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 25 nov 2012, 19:52

Forferdelig t problemer med disse kjerrene.Så nå også motorolje,hva blir neste forslag tru.Burde vel kanskje vokst nivået o boksen da kanskje.Ikke bruker den motorolje heller.Det pussige er at servoefekten er "normal" ved kald bil.Trudde det var de feite 18"-erne med 235 som var litt i tyngste laget.Nå har jeg 17-tommere og 225.Så jeg bruker mindre diesel nå enn om sommeren sjøl med Webastoen.
Har hørt at Saab på Lillehammer er så bra.Din Bil setter jeg ikke mine hjul innom dørene mere.
Gjerne flere innspill.Jo flere,jo bedre analyse.
Får vel trøste meg med den Aeroen jeg hentet i går.Maling og understellbehandling i hele vinter.Resten er som nytt

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av Kristian N2215 » 25 nov 2012, 20:00

Denne FAQen som menes?
viewtopic.php?f=32&t=37239
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 26 nov 2012, 20:09

Nytt
Dette ser dyrt ut !Her står det en beholder midt på tannstanga med en elpumpe inni.Så skal det komme motorolje inn der må den hoppe:)
Noen klokere nå.
Saab på Lillehammer hadde ikke hørt om noen tungstyrt 9-3 der i gården,men lovte å ta temaet opp i lunchpausen.

kk

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saab9000aero » 26 nov 2012, 20:16

Må sjekke at ledningene inn på pumpen ikke er brent over. Hvis de ligger feil kan de komme i kontakt med eksosen til varmeren. Vært borti flere biler hvor dette har skjedd
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 26 nov 2012, 22:07

Takk for innspill.Det har luktet brent noen ganger uten å finne ut hva,men spesiellt i oppoverbakke.Webastoen dundrer jo bestandig når tempen faller noen få grader da.
Blir vel på med termosen og legge seg under bilen i 5 minus for sjekk.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saab9000aero » 26 nov 2012, 22:20

Tar det ovenfra. lokaliser servopumpen/beholderen ca mitt bak motoren mot torpedoveggen. varmeren ligger på høyre siden i motorrom. ledningene går inn på pumpen på høyre side, altså mot varmeren.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av saaero » 27 nov 2012, 20:08

Takk gutter!!!
Har i dag snakket me flere GM-Saab-verksteder og fått like mange svar.Uten å ha fått noe i det heletatt egentlig.Det må nok en ny tannstang eller el-pumpe og det grier ikke min "pung" for tiden.
Jeg får bare kjøre rundt med skrammel i svinghjul sammen med mange andre bilmerker.Styringa får jeg bare greie ut av en gang.
Men takk for alle innspill.
Saken avsluttes her under teknisk og besvares ikke av meg,men flyttes til Saab Annet

KK

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tung Styring 07 TID 1,9

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2012, 20:51

Denne har du vel råd til Kjetil, 2987 svenske kroner hos ANA i Sverige. Del fra en 2009-modell som har gått 50 000 km;
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=20837262

Kan noen med nyere EPC enn meg sjekke om det er samme del på 2007 og 2009?

Garantert noen av våre medlemmer i øst som kan ta med denne fra harrytur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar