Tung Styring 07 TID 1,9 (LØST)
Moderator: Moderatorer
Tung Styring 07 TID 1,9 (LØST)
Har fått problemer med tung og delvis "hakkete"styring når servoolja er varm.Hakkinga kjennes godt når bilen er oppjekket og man dreier tannstanga h/v.Km-stand er 157k
Knekkte forfjærer og fjærbenslagring er byttet.Lagringa er delvis en vits og burde vært påklaget.Den ligger nermest åpen i hjulspruten fra forhjula.
Når olja er kald etter oppstart kjennes det normalt ut med liten muskelkraft for å dreie på rattet.
Noen kloke hoder der i forumet?
Knekkte forfjærer og fjærbenslagring er byttet.Lagringa er delvis en vits og burde vært påklaget.Den ligger nermest åpen i hjulspruten fra forhjula.
Når olja er kald etter oppstart kjennes det normalt ut med liten muskelkraft for å dreie på rattet.
Noen kloke hoder der i forumet?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Høres ut som luft i systemet. Er det hakkete med bilen oppjekket og motor av?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Jess.Får vel prøve med lufting og se om det hjelper.Vurderer også skifte av servololje.Ingenting varer evig.Synd med en så bra "kjøremaskin"Hirsch på 175 hk er bare toppen med meget lavt forbruk.Med 205/55-16(lånt) bare 0,41/mil med grei langkjørig 2 pers.og bagasje.235/40-18 blir litt verre .
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Flyttet til teknisk..
Elektrisk servo på disse, ikke helt uvanlig at disse pumpene ryker.
Elektrisk servo på disse, ikke helt uvanlig at disse pumpene ryker.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Okei Tor
Da går vel grunkene jeg skal bruke på min nyinnkjøpte 9000 Aero.
Du har sikkert rett
Tanks
Da går vel grunkene jeg skal bruke på min nyinnkjøpte 9000 Aero.
Du har sikkert rett
Tanks
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Tilleggsopplysninger siden jeg er både dum og glemsk!
Bilen er nettopp Eu-godkjent,men kontrollør kjente at styringa var hakkete når den var i "lufta"Mente at det ikke var noe å anmerke på sjema siden allt annet i styring var tight.
FØR NEVNTE DREING AV HJUL H/V hadde den litt dødgang når rattet var i 0-posisjon(rett fram)Den dødgangen kom bort etter Eu-kontrollen.Pussig kanskje?
Takker for gode innspill.
Bilen er nettopp Eu-godkjent,men kontrollør kjente at styringa var hakkete når den var i "lufta"Mente at det ikke var noe å anmerke på sjema siden allt annet i styring var tight.
FØR NEVNTE DREING AV HJUL H/V hadde den litt dødgang når rattet var i 0-posisjon(rett fram)Den dødgangen kom bort etter Eu-kontrollen.Pussig kanskje?
Takker for gode innspill.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Sjekk om du har motorolje i servoolja. Kan være bare en simring som har gått, vanlig problem. Ligger en FAQ på det, mener jeg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Forferdelig t problemer med disse kjerrene.Så nå også motorolje,hva blir neste forslag tru.Burde vel kanskje vokst nivået o boksen da kanskje.Ikke bruker den motorolje heller.Det pussige er at servoefekten er "normal" ved kald bil.Trudde det var de feite 18"-erne med 235 som var litt i tyngste laget.Nå har jeg 17-tommere og 225.Så jeg bruker mindre diesel nå enn om sommeren sjøl med Webastoen.
Har hørt at Saab på Lillehammer er så bra.Din Bil setter jeg ikke mine hjul innom dørene mere.
Gjerne flere innspill.Jo flere,jo bedre analyse.
Får vel trøste meg med den Aeroen jeg hentet i går.Maling og understellbehandling i hele vinter.Resten er som nytt
Har hørt at Saab på Lillehammer er så bra.Din Bil setter jeg ikke mine hjul innom dørene mere.
Gjerne flere innspill.Jo flere,jo bedre analyse.
Får vel trøste meg med den Aeroen jeg hentet i går.Maling og understellbehandling i hele vinter.Resten er som nytt
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Denne FAQen som menes?
viewtopic.php?f=32&t=37239
viewtopic.php?f=32&t=37239
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Nytt
Dette ser dyrt ut !Her står det en beholder midt på tannstanga med en elpumpe inni.Så skal det komme motorolje inn der må den hoppe:)
Noen klokere nå.
Saab på Lillehammer hadde ikke hørt om noen tungstyrt 9-3 der i gården,men lovte å ta temaet opp i lunchpausen.
kk
Dette ser dyrt ut !Her står det en beholder midt på tannstanga med en elpumpe inni.Så skal det komme motorolje inn der må den hoppe:)
Noen klokere nå.
Saab på Lillehammer hadde ikke hørt om noen tungstyrt 9-3 der i gården,men lovte å ta temaet opp i lunchpausen.
kk
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Må sjekke at ledningene inn på pumpen ikke er brent over. Hvis de ligger feil kan de komme i kontakt med eksosen til varmeren. Vært borti flere biler hvor dette har skjedd
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Takk for innspill.Det har luktet brent noen ganger uten å finne ut hva,men spesiellt i oppoverbakke.Webastoen dundrer jo bestandig når tempen faller noen få grader da.
Blir vel på med termosen og legge seg under bilen i 5 minus for sjekk.
Blir vel på med termosen og legge seg under bilen i 5 minus for sjekk.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Tar det ovenfra. lokaliser servopumpen/beholderen ca mitt bak motoren mot torpedoveggen. varmeren ligger på høyre siden i motorrom. ledningene går inn på pumpen på høyre side, altså mot varmeren.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Takk gutter!!!
Har i dag snakket me flere GM-Saab-verksteder og fått like mange svar.Uten å ha fått noe i det heletatt egentlig.Det må nok en ny tannstang eller el-pumpe og det grier ikke min "pung" for tiden.
Jeg får bare kjøre rundt med skrammel i svinghjul sammen med mange andre bilmerker.Styringa får jeg bare greie ut av en gang.
Men takk for alle innspill.
Saken avsluttes her under teknisk og besvares ikke av meg,men flyttes til Saab Annet
KK
Har i dag snakket me flere GM-Saab-verksteder og fått like mange svar.Uten å ha fått noe i det heletatt egentlig.Det må nok en ny tannstang eller el-pumpe og det grier ikke min "pung" for tiden.
Jeg får bare kjøre rundt med skrammel i svinghjul sammen med mange andre bilmerker.Styringa får jeg bare greie ut av en gang.
Men takk for alle innspill.
Saken avsluttes her under teknisk og besvares ikke av meg,men flyttes til Saab Annet
KK
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Tung Styring 07 TID 1,9
Denne har du vel råd til Kjetil, 2987 svenske kroner hos ANA i Sverige. Del fra en 2009-modell som har gått 50 000 km;
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=20837262
Kan noen med nyere EPC enn meg sjekke om det er samme del på 2007 og 2009?
Garantert noen av våre medlemmer i øst som kan ta med denne fra harrytur.
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=20837262
Kan noen med nyere EPC enn meg sjekke om det er samme del på 2007 og 2009?
Garantert noen av våre medlemmer i øst som kan ta med denne fra harrytur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan