Side 1 av 1
Batteri bytte 2007 Saab 9-3 1,9TDI Vector
Lagt inn: 25 nov 2012, 14:18
av jvindvik
Skiftet batteri og får ikke startet bilen ?
"Steering Lock malfunc" eller på godt norsk "Startsperre" antar at den ikke gjenkjenner nøkkel etter at jeg slo av 12v spenninga.
Spurte på delelager om jeg ville få problemer med bytte av batteri og fikk svar, NEI skal ikke være noe problem.
Ser på nettet at der er flere referanser til Tech 2 som betyr at bilen må på verksted for tilkobling til servise PC, utrolig irriterende.
Noen som har noen tips for å løse dette uten å taue den til verksted ?
Re: Batteri bytte 2007 Saab 9-3 1,9TDI Vector
Lagt inn: 25 nov 2012, 15:56
av Kristian N2215
I WIS står det at bilen må kjøres i minst 7km/t etter batteribytte for å få rattlåsen til å virke korrekt, men du får ikke start engang, så det blir nok vanskelig. Prøvd å koble av batteriet igjen? og la bilen stå uten strøm en stund, for så å prøve på nytt?
Re: Batteri bytte 2007 Saab 9-3 1,9TDI Vector
Lagt inn: 02 des 2012, 15:02
av jvindvik
Å nei, har prøvd det også. Har vært i kontakt med verksted og de forteller meg at det ikke skulle ha vært noe problem. Må nok på verksted og ble også fortalt at de må ha begge nøklene for reprogrammering

Re: Batteri bytte 2007 Saab 9-3 1,9TDI Vector
Lagt inn: 02 des 2012, 15:57
av Kristian N2215
jvindvik skrev:Å nei, har prøvd det også. Har vært i kontakt med verksted og de forteller meg at det ikke skulle ha vært noe problem. Må nok på verksted og ble også fortalt at de må ha begge nøklene for reprogrammering

Såppas ja... Skal ikke være lett å gjøre noe selv på disse moderne bilene

Re: Batteri bytte 2007 Saab 9-3 1,9TDI Vector
Lagt inn: 11 des 2012, 23:24
av vaernes N1256
Sikkert prøvd dette allerede, men etter strømbrudd må jeg trykke tre ganger på lås-opp knappen før jeg kan starte bilen med nøkkelen.
Fant du ut hva som var galt?
Re: Batteri bytte 2007 Saab 9-3 1,9TDI Vector
Lagt inn: 12 des 2012, 11:22
av Aleks-ander_N948
Hadde du batteriet ute over lengre tid?
Re: Batteri bytte 2007 Saab 9-3 1,9TDI Vector
Lagt inn: 09 feb 2017, 18:52
av Hatlebakk
Låner denne gamle tråden da jeg har kommet borti et tilsvarende problem.
Det hele startet med at jeg tok av begge batteripolene pga. at jeg skulle ut med starteren.
Da starteren var montert, og etter at batteriet var tilkoblet igjen ville ikke bilen starte. (batteri har vært frakoblet over 24 timer)
Nå fungerer starteren min, men motoren vil ikke ta etter det engang.
Jeg kan kinne i 15-20 sekunder uten at den vil starte..
Har lest av feilkoder, og der får jeg frem feil på "engine oil pressure switch circuit" og "Crankshaft position sensor circuit" + noen bus feil, men de blir borte etter sletting av feil, og kommer ikke tilbake før jeg har prøvd å starte. (ved et lengre forsøk, og at batterispenningen faller kraftig)
Har også prøvd med startkabler fra annen bil for å være sikker på at det er nok spenning, men funket ikke.
Det som jeg tenker på nå, er om det kan være startsperre eller noe sånt ?
Også lagt tilmerke at selv om jeg prøver å starte dieselvarmeren, så får jeg ikke lov (kommer kun et "pip" fra bilen)
tips mottas gjerne
Redigert :
Fant feilen... pluggen til veivakselsensoren hadde hoppet av uten at jeg var klar over det.