9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Hei, jeg har bare bytta manuelle girkasser før, og lurte på hva forskjellene er når man skal bytte en automatkasse? Ingen konvertering altså, bare bytte en automatkasse i en annen. Hvis det er blitt spurt om før, så er jeg rett og slett dårlig til å søke...
Hvordan ser giroverføringa ut, og hvordan løsner den?
Er det andre ting man må løsne på, som man ikke må på en manuell kasse?
Hvilke deler anbefales å bytte eller overhale når man først har kassa ute?
Hvordan ser giroverføringa ut, og hvordan løsner den?
Er det andre ting man må løsne på, som man ikke må på en manuell kasse?
Hvilke deler anbefales å bytte eller overhale når man først har kassa ute?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Giroverføringa ser du, bare å nappe av waieren...
Eneste spesielle er vel at du må løsne konverteren fra startkransen, dette gjør du vel enklest med å fjærne nedre deksel som sitter mellom motor og girkasse, så må du sette en nøkkel på veiva og snurre den rundt til du ser skruene..
Eneste spesielle er vel at du må løsne konverteren fra startkransen, dette gjør du vel enklest med å fjærne nedre deksel som sitter mellom motor og girkasse, så må du sette en nøkkel på veiva og snurre den rundt til du ser skruene..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Takker for svar, Tor.
Jeg har kommet til stadiet hvor den nye kassa er på, men som beskrevet i en annen tråd, så rikker ikke motoren på seg.
Jeg frykter at det er en av de tre (eller var det flere) splinene inni converteren som ikke har entra kassa ordentlig. Det kan ikke ha vært meningen å montere kassa med converteren sklidd innpå?
Han jeg kjøpte kassa av presiserte at jeg ikke skulle "tukle" med converteren, uten å spesifisere videre hva tukling innebar. Jeg skled den i alle fall av kassa og skrudde den på startkransen før jeg satte på girkassa. fatal feil??
Jeg har kommet til stadiet hvor den nye kassa er på, men som beskrevet i en annen tråd, så rikker ikke motoren på seg.
Jeg frykter at det er en av de tre (eller var det flere) splinene inni converteren som ikke har entra kassa ordentlig. Det kan ikke ha vært meningen å montere kassa med converteren sklidd innpå?
Han jeg kjøpte kassa av presiserte at jeg ikke skulle "tukle" med converteren, uten å spesifisere videre hva tukling innebar. Jeg skled den i alle fall av kassa og skrudde den på startkransen før jeg satte på girkassa. fatal feil??
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Rom for alvorlig skjæring når du har gjort det slik!! Sannsynligvis har du ødelagt kassa, men du kan ha vært heldig. Konverteren må stå på kassa når kassa monteres på motor, og så må du skru sammen startkrans og konverter etterpå (motoren må turnes for å komme til alle boltene). Det er bare å demontere og se om du har knust kassa eller ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Pokker altså. Hvis kassa er ødelagt er det mest sannsynlig synlige skader?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Å sette converteren fast på motoren for så å skru girkassen på motoren, er å be om trøbbel.
Det som blir ødelagt, er oljepumpen, såfremt du ikke er veldig heldig. Girkassen kan fungere en liten stund, før et og et gir faller ut pga lavt trykk i kassen, eller den behøver ikke å fungere i det hele tatt.
Det som blir ødelagt, er oljepumpen, såfremt du ikke er veldig heldig. Girkassen kan fungere en liten stund, før et og et gir faller ut pga lavt trykk i kassen, eller den behøver ikke å fungere i det hele tatt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Det var utrolig kjipe nyheter. Var jo slikt jeg hadde håpa å få vite om da jeg starta en tråd om hva som var viktig ved bytte av automatkasse kontra manuell. Det er klart det kan virke elementært når man ser på det i ettertid, men det er ikke nødvendigvis noe man tenker på når man aldri har bytta en automatkasse før.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Ser den... Men slik jeg leste innlegget ditt så har jeg rett og slett svart på spørsmålene dine.
Du skulle hørt på han som leverte kassa. Vi får krysse fingrene for at du har berget!!
Når du nå sier at du ikke får rikket på motoren så lurer jeg jo litt på hvorfor du ikke har reagert når du skrudde kassa mot motoren, du må jo ha brukt boltene til å trekke disse sammen (med makt), da burde varselklokkene ha ringt høyt
Vi får kansje lage en Faq en dag
Du skulle hørt på han som leverte kassa. Vi får krysse fingrene for at du har berget!!
Når du nå sier at du ikke får rikket på motoren så lurer jeg jo litt på hvorfor du ikke har reagert når du skrudde kassa mot motoren, du må jo ha brukt boltene til å trekke disse sammen (med makt), da burde varselklokkene ha ringt høyt

Vi får kansje lage en Faq en dag

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
For å presisere litt da, å ta av konverteren er ikke noe stress, men det er viktig at den entrer sporene sine inn mot kassa. Bommer du så vil du som Tor skriver kjenne motstand og måtte dra med makt, og har du dratt til du har fått godset i kassa til å sprekke, så vil du nok ha hørt det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Hehe, ja jeg skulle kanskje ha ant lunta. greia er at jeg faktisk pleier å bare være nøye med å skru litt og litt på hver skrue, den siste centimeteren eller to, og i dette tilfellet sjekket jeg at converteren snurra helt til jeg virkelig stramma til. Når jeg gjør dette alene (og jeg er alene på verkstedet) så er jeg av natur skeptisk til å stå og rikke for mye/hardt sidelengs mens jeg har hele bilen over meg på løftebukken, så jeg gir meg når det begynner å bli litt vrient å få dem innpå.
Vel vel, får ta det som en lærepenge, ikke minst håpe på det beste, ja
oppdaterer her når jeg har fått undersøkt jeg, i tilfelle noen er nysgjerrige på hvordan det har gått.
Vel vel, får ta det som en lærepenge, ikke minst håpe på det beste, ja

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Da har jeg fått av kassa, og ting ser tilsynelatende fint ut... :
Ingen splines har tatt kvelden
Ingen sprekker i kassehuset
Alle aksler på kassa kjennes tighte ut (litt radiell glapp på den aller ytterste og tynneste av akslene, 1-2mm)
Jeg får ikke snurra på den innerste (og tjukkeste) av akslene. Skal jeg ta det som et faretegn?
Om det er slik det skal være, så tar jeg nok og monterer denne kassa igjen, så fort jeg får litt løftehjelp, herregud hvor tung den er.
Ingen splines har tatt kvelden
Ingen sprekker i kassehuset
Alle aksler på kassa kjennes tighte ut (litt radiell glapp på den aller ytterste og tynneste av akslene, 1-2mm)
Jeg får ikke snurra på den innerste (og tjukkeste) av akslene. Skal jeg ta det som et faretegn?
Om det er slik det skal være, så tar jeg nok og monterer denne kassa igjen, så fort jeg får litt løftehjelp, herregud hvor tung den er.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Det verste er om du starter motoren uten at converteren har entret helt, for da vil ikke oljepumpa i kassen gå og den vil rase.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Hehe, hvordan det skulle gått seg til vet i alle fall ikke jeg, nå som jeg har fått erfare hvor dønn umulig det er å rotere motoren når den ikke har entra 
Vel, enden på historien er hvertfall at kassa har klart seg fint. Fikk hjelp av en kompis til å løfte i kassa inn igjen i stad, så da fikk jeg skrudd det sammen og tatt den på en prøvetur. Virker som en innmari god kasse den har fått også

Vel, enden på historien er hvertfall at kassa har klart seg fint. Fikk hjelp av en kompis til å løfte i kassa inn igjen i stad, så da fikk jeg skrudd det sammen og tatt den på en prøvetur. Virker som en innmari god kasse den har fått også

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Ikke sikkert det går på 9000, men man hører jo skrekkhistorier der noen får det til. Om man har flexplate mellom motor og converter ser jeg for meg det er lettere å gjøre denne feil.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Når enden er god... osv


Vel, enden på historien er hvertfall at kassa har klart seg fint. Fikk hjelp av en kompis til å løfte i kassa inn igjen i stad, så da fikk jeg skrudd det sammen og tatt den på en prøvetur. Virker som en innmari god kasse den har fått også
"Alt" fra totakt til turbo