Side 1 av 2
9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 02 des 2012, 13:01
av Edward N812
Hei, jeg har bare bytta manuelle girkasser før, og lurte på hva forskjellene er når man skal bytte en automatkasse? Ingen konvertering altså, bare bytte en automatkasse i en annen. Hvis det er blitt spurt om før, så er jeg rett og slett dårlig til å søke...
Hvordan ser giroverføringa ut, og hvordan løsner den?
Er det andre ting man må løsne på, som man ikke må på en manuell kasse?
Hvilke deler anbefales å bytte eller overhale når man først har kassa ute?
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 05 des 2012, 01:59
av Tor N12
Giroverføringa ser du, bare å nappe av waieren...
Eneste spesielle er vel at du må løsne konverteren fra startkransen, dette gjør du vel enklest med å fjærne nedre deksel som sitter mellom motor og girkasse, så må du sette en nøkkel på veiva og snurre den rundt til du ser skruene..
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 04 feb 2013, 17:19
av Edward N812
Takker for svar, Tor.
Jeg har kommet til stadiet hvor den nye kassa er på, men som beskrevet i en annen tråd, så rikker ikke motoren på seg.
Jeg frykter at det er en av de tre (eller var det flere) splinene inni converteren som ikke har entra kassa ordentlig. Det kan ikke ha vært meningen å montere kassa med converteren sklidd innpå?
Han jeg kjøpte kassa av presiserte at jeg ikke skulle "tukle" med converteren, uten å spesifisere videre hva tukling innebar. Jeg skled den i alle fall av kassa og skrudde den på startkransen før jeg satte på girkassa. fatal feil??
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 04 feb 2013, 17:32
av Ingvar N629
Rom for alvorlig skjæring når du har gjort det slik!! Sannsynligvis har du ødelagt kassa, men du kan ha vært heldig. Konverteren må stå på kassa når kassa monteres på motor, og så må du skru sammen startkrans og konverter etterpå (motoren må turnes for å komme til alle boltene). Det er bare å demontere og se om du har knust kassa eller ikke.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 04 feb 2013, 20:09
av Edward N812
Pokker altså. Hvis kassa er ødelagt er det mest sannsynlig synlige skader?
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 05 feb 2013, 00:30
av little_e
Å sette converteren fast på motoren for så å skru girkassen på motoren, er å be om trøbbel.
Det som blir ødelagt, er oljepumpen, såfremt du ikke er veldig heldig. Girkassen kan fungere en liten stund, før et og et gir faller ut pga lavt trykk i kassen, eller den behøver ikke å fungere i det hele tatt.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 05 feb 2013, 08:26
av Edward N812
Det var utrolig kjipe nyheter. Var jo slikt jeg hadde håpa å få vite om da jeg starta en tråd om hva som var viktig ved bytte av automatkasse kontra manuell. Det er klart det kan virke elementært når man ser på det i ettertid, men det er ikke nødvendigvis noe man tenker på når man aldri har bytta en automatkasse før.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 05 feb 2013, 12:13
av Tor N12
Ser den... Men slik jeg leste innlegget ditt så har jeg rett og slett svart på spørsmålene dine.
Du skulle hørt på han som leverte kassa. Vi får krysse fingrene for at du har berget!!
Når du nå sier at du ikke får rikket på motoren så lurer jeg jo litt på hvorfor du ikke har reagert når du skrudde kassa mot motoren, du må jo ha brukt boltene til å trekke disse sammen (med makt), da burde varselklokkene ha ringt høyt
Vi får kansje lage en Faq en dag

Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 05 feb 2013, 17:27
av Ingvar N629
For å presisere litt da, å ta av konverteren er ikke noe stress, men det er viktig at den entrer sporene sine inn mot kassa. Bommer du så vil du som Tor skriver kjenne motstand og måtte dra med makt, og har du dratt til du har fått godset i kassa til å sprekke, så vil du nok ha hørt det.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 06 feb 2013, 00:02
av Edward N812
Hehe, ja jeg skulle kanskje ha ant lunta. greia er at jeg faktisk pleier å bare være nøye med å skru litt og litt på hver skrue, den siste centimeteren eller to, og i dette tilfellet sjekket jeg at converteren snurra helt til jeg virkelig stramma til. Når jeg gjør dette alene (og jeg er alene på verkstedet) så er jeg av natur skeptisk til å stå og rikke for mye/hardt sidelengs mens jeg har hele bilen over meg på løftebukken, så jeg gir meg når det begynner å bli litt vrient å få dem innpå.
Vel vel, får ta det som en lærepenge, ikke minst håpe på det beste, ja

oppdaterer her når jeg har fått undersøkt jeg, i tilfelle noen er nysgjerrige på hvordan det har gått.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 11 feb 2013, 12:15
av Edward N812
Da har jeg fått av kassa, og ting ser tilsynelatende fint ut... :
Ingen splines har tatt kvelden
Ingen sprekker i kassehuset
Alle aksler på kassa kjennes tighte ut (litt radiell glapp på den aller ytterste og tynneste av akslene, 1-2mm)
Jeg får ikke snurra på den innerste (og tjukkeste) av akslene. Skal jeg ta det som et faretegn?
Om det er slik det skal være, så tar jeg nok og monterer denne kassa igjen, så fort jeg får litt løftehjelp, herregud hvor tung den er.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 11 feb 2013, 19:07
av doo-kie
Det verste er om du starter motoren uten at converteren har entret helt, for da vil ikke oljepumpa i kassen gå og den vil rase.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 12 feb 2013, 00:32
av Edward N812
Hehe, hvordan det skulle gått seg til vet i alle fall ikke jeg, nå som jeg har fått erfare hvor dønn umulig det er å rotere motoren når den ikke har entra
Vel, enden på historien er hvertfall at kassa har klart seg fint. Fikk hjelp av en kompis til å løfte i kassa inn igjen i stad, så da fikk jeg skrudd det sammen og tatt den på en prøvetur. Virker som en innmari god kasse den har fått også

Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 12 feb 2013, 07:12
av doo-kie
Ikke sikkert det går på 9000, men man hører jo skrekkhistorier der noen får det til. Om man har flexplate mellom motor og converter ser jeg for meg det er lettere å gjøre denne feil.
Re: 9000: Skifte av automatkasse kontra manuell kasse
Lagt inn: 12 feb 2013, 07:19
av Morten S.
Når enden er god... osv
Vel, enden på historien er hvertfall at kassa har klart seg fint. Fikk hjelp av en kompis til å løfte i kassa inn igjen i stad, så da fikk jeg skrudd det sammen og tatt den på en prøvetur. Virker som en innmari god kasse den har fått også