Side 1 av 2
Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 20:10
av Kimmelimmen
jeg sliter med at bilen min ryker noe jævlig ved kaldstart.
Om det er under 3-4 minus og skal starte bilen når den er kald/stått over natt, så røyklegger jeg hele parkeringsplassen hjemme.
Det går bort etter ca 5 min.
Bruker jeg motorvarmeren har jeg nesten ikke dette problemet.
har levert inn bilen til merkeforhandler.
de har sjekket div ting over 2 dager.
de mente jeg måtte ta en rens på toppen.
Så de gjorde det (ble dyrt og hjalp ingenting)
Komp er bra, ingen tegn til olje i kjølesystemet eller vann i oljen.
De klarte ikke å finne ut noe mere etter å ha hatt bilen der.
Noen som kan ha tips og råd?
ps: er ny turbo
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 20:52
av Kimmelimmen
Røyken går over til hvit røyk etter en liten stund, men utrolig mye.
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 20:59
av Kristian N2215
Siden du ikke har dårlig komp. Turbo? Oljeforbruk?
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:14
av Kimmelimmen
er montert ny bytte turbo for ca 2 måner sia.
har sjekket denne, finner ikke noe slakke på den
har ikke merket nå spesiell olje forbruk siste ukene.
når den står på tomgang, så får jeg en liten vann dam under eksos anlegget bak
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:33
av Kristian N2215
Lukter det olje av eksosen da? Det med vann og hvit røyk er jo uunngåelig, skyldes kondens i eksosanlegget.
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:38
av Kimmelimmen
lukter brent olje og utrolig surt.
men det kommer jo bort når den begynner å bli varm
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:41
av Kristian N2215
Hvordan er veivhusventilasjonen?
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:45
av Kimmelimmen
saab91 skrev:Hvordan er veivhusventilasjonen?
er skiftet ut til ny typen
men usikker på når...
men begge enveis ventilene funker som de skal
en kjenning av meg prøvde å koble ut veivhusventilasjonen, så det gikk i en tank istedet for å gå inn i innsuget igjen.
samme problem da også
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:47
av Kristian N2215
Km-stand?
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:48
av Kimmelimmen
saab91 skrev:Km-stand?
220
tenker at det kan være ventiltetninger eller olje ring på stemplene
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:51
av Kristian N2215
Kimmelimmen skrev:saab91 skrev:Km-stand?
220
tenker at det kan være ventiltetninger eller olje ring på stemplene
Ja, jeg tipper på tetninger eller styringer... Prøvd med en annen olje?
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 05 des 2012, 21:55
av Kimmelimmen
saab91 skrev:Kimmelimmen skrev:saab91 skrev:Km-stand?
220
tenker at det kan være ventiltetninger eller olje ring på stemplene
Ja, jeg tipper på tetninger eller styringer... Prøvd med en annen olje?
jeg fikk dette rett etter olje skift.
byttet til mobil1 super 3000 5w-40
har byttet til annen olje 2 ganger etter
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 13 des 2012, 00:51
av saaero
Husk at renseefekten på foreks.Mobil 1 er stor.Har du "dritt" innvendig på oljeringen,så har kanskje Mobil 1 renset noe av dette og du får "pumpeefekt".På mine biler med overgang til Mobil 1 fra en "billigere" olje resultert i øket oljeforbruk,men siden stabilisert seg.
Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 13 des 2012, 01:10
av MadRos
litt opp-topic men, Hva slags olje skal det brukes på bilen min ?

Er det Mobil 1 som gjelder på Saab? Hva med Castrol ?
9-3 1.8t Biopower 2009

Re: Saab 9-5 2,3t blå røyk
Lagt inn: 27 des 2012, 10:21
av Kimmelimmen
saaero skrev:Husk at renseefekten på foreks.Mobil 1 er stor.Har du "dritt" innvendig på oljeringen,så har kanskje Mobil 1 renset noe av dette og du får "pumpeefekt".På mine biler med overgang til Mobil 1 fra en "billigere" olje resultert i øket oljeforbruk,men siden stabilisert seg.
Hvilken olje anbefaler du at jeg bruker da??