Side 1 av 1
1992 9000 2.3i Automatkasse som krangler
Lagt inn: 10 des 2012, 21:38
av Arnljoth N1530
Automatkassen begynte å krangle på vei hjem fra jobb ved at den valgte "for høye" gir i forhold til farta. Da jeg var noe stresset tenkte jeg ikke videre over dette, men nå ville ikke P stanse bilen på en parkeringsplass med noen få graders helling. Noen som har vært borti dette før ?
Re: 1992 9000 2.3i Automatkasse som krangler
Lagt inn: 17 des 2012, 03:03
av Arnljoth N1530
Nå har kassen blitt vanskelig å få i revers.. Noen som kjenner til dette?
Re: 1992 9000 2.3i Automatkasse som krangler
Lagt inn: 17 des 2012, 14:18
av Hjelle, N6
Har du prøvd justere bremsebandet i kassa? Huskar ikkje eksakt framgongsmåte, men det skal sitte en justeringsskru på det under batterihylla...
Er bremsebandet slitt får en ikkje låst planetgiret, slik at en får reversfunksjon. Bremsebandet vert slitt med tida og det er normalt at en må justere det innatt.
Re: 1992 9000 2.3i Automatkasse som krangler
Lagt inn: 17 des 2012, 23:49
av Arnljoth N1530
Hjelle, N6 skrev:Har du prøvd justere bremsebandet i kassa? Huskar ikkje eksakt framgongsmåte, men det skal sitte en justeringsskru på det under batterihylla...
Er bremsebandet slitt får en ikkje låst planetgiret, slik at en får reversfunksjon. Bremsebandet vert slitt med tida og det er normalt at en må justere det innatt.
Ska prøve det når bilen forhåpentligvis kommer hjem fra verksted i mårra

Re: 1992 9000 2.3i Automatkasse som krangler
Lagt inn: 18 des 2012, 20:02
av Arnljoth N1530
Fant dette på STCS sine sider. Høres det kjent ut ?
Synd att länken inte funkar, dock hittade jag lite information på en Citroën sida, och där stod det följande om att justera bromsbanden:
1. Lossa låsmutter (22 mm) och gänga ut den.
2. Dra justerskruven (insex 6 mm) med 10 Nm.
3. Skruva tillbaka justerskruven två (2) hela varv.
4 Håll fast justerskruven och dra låsmuttern med 80 Nm.
Är det här rätt metod även på Saab??? Vart sitter i så fall dom här skruvarna/muttrarna?????
Re: 1992 9000 2.3i Automatkasse som krangler
Lagt inn: 18 des 2012, 20:21
av Hjelle, N6
Det høyres kjent ut, kom no på at eg hadde en kopi på verkstedhandbok for demontering og montering av kassa.
Det er som beskrivelsen seier, men det skal være 50Nm, ikkje 80 iflg. papira eg har.
Ellres er det eit bra tips å tegne eit tusjmerke på bolten og girkassa etter du har dratt til umbracoen, slik at du har kontroll med antall runder du skrur den tilbake
