Side 1 av 1

Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 14 des 2012, 00:02
av Jorgen
Hei, jeg har et tomgangsproblem på en og900 t16. Har nå skiftet en del av vakuumslangene og også smokkene på innsuget og ventildekselet uten at det har hjulpet.

Problemet er likt hver gang: Tomgangen er helt normal ved kald motor, men jages stadig høyere etter som bilen blir varm. Da ligger den på mellom 1500 og 2000. Ved en nærmere sjekk i dag så jeg et kontaktpunkt med to tilkoblingspunkter i blokka som ser ut som de skal ha vakuumslanger. Legger ved bilde. Er det noen som vet hva dette er? Og ellers noen som har tips om høy tomgang?

Bilde

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 14 des 2012, 02:44
av little_e
Det er en vakuumbryter, som lukker eller åpner når kjølevæsken har nådd en viss temperatur.

Angående problemet ditt, har du sjekket ISV'en?

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 14 des 2012, 12:20
av Jorgen
Ok. Hvis denne vakuumbryteren ikke er koblet til med vakuum, kan det ha noe å si for problemet? Hvor skal denne kobles til?

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 15 des 2012, 11:11
av Magnus N608
Hvis jeg ikke tar helt feil, så har vel den vacumbryteren vært koblet til avgasstilbakeføring.

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 15 des 2012, 12:38
av Eirik N396
Vakuumbryteren kan bare stå slik den står, det har absolutt ingen betydning :) Den har som Magnus sier vårt tilkoblet EGR-systemet, går ut fra at dette er fjernet.

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 15 des 2012, 16:32
av Ottar N398
Kan det være tomgangsregulatoren? Jeg hadde noe lignende da skjekka jeg relêene som står under teppet på passasjersiden. Det ene satt ikke helt i og etter å ha satt det skikkelig inn ble tomgangsventilen lukket som den skulle, og tomgangen ble fin :mrgreen:

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 15 des 2012, 19:12
av Jorgen
Jeg lar den stå foreløpig, tror jeg. Har nå funnet ut at bilen ikke har AIC, men AIV, altså Auxiliary Air Valve. Har tatt den ut og renset og smurt den opp. Etter dette tror jeg at platen inni løsnet. Nå er det i hvert fall bevegelse der inne. Skal sette den inn igjen i morgen og kjøre en tur, så får jeg se. Hvis ikke tomgangen er i orden da kommer jeg sikkert tilbake til forumet og spør igjen :D

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 15 des 2012, 19:16
av Jorgen
Og nå gikk det plutselig opp for meg at Auxiliary Air Valve er tomgangsregulatoren på norsk? Er helt forvirra etter at jeg bare har lest om denne på engelsk! :D Skal sjekke releene også, Ottar!

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 16 des 2012, 13:48
av Jorgen
Har nå satt inn AAV-ventilen igjen og skiftet samtidig motortemperatursensoren. Tomgangen nå er rundt 1400 rpm når motoren er varm. Tok av slangene til AAV-ventilen og lyste gjennom med lommelykt. Den var halvåpen, kunne uten problemer stikke skrujernet gjennom. Skal denne lukkes helt? Kan dette eventuelt justeres med den lille skruen som er midt på plata?

Re: Løse vakuumslanger og tomgang

Lagt inn: 17 des 2012, 01:51
av Atzz
Denne skal lukkes helt ja. Sjekk om det er spenning i kontakten på denne med motor i gang, samt sjekk at pinnene i kontakten sitter skikkelig fast.


Går ut i fra at ventilen ser ut slik som på bildet under.

Den er åpen ved kald motor, og skal være stengt ca 5 min etter start fra kald motor.





Bilde