Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Moderator: Moderatorer
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Tok en service på 9-5'en idag og tenkte eg skulle presse motor litt.
Kjørte motor driftsvarm også dro jeg ganske hardt på rundt 7-8 ganger. Turbo ladet bra og dro jevnt/fint. Motor funkerte meget bra, men kjente det lukte litt "varmt" i fra motorrom. Var ikke noe svidd lukt eller noe slikt. Parkerte bilen og lot motor og turbo roe seg ned på tomgang. Da la jeg merke turbo var litt røglødende.(Rett før downpipe) Var ikke ekstremt glødende, men litt rød. Har ellers kjørt motor rolig siden turbobytte.
Kan det være at katalysatoren er tett? Har vært redd den er noe tett etter jeg hadde turbohavari. Synes også bensinforbruket er noe høyt også (1,5-1,8 l/m)
Om den er tett, kan jeg kappe den av og sveivse på et rør istede? (Kun midlertidig inntil jeg før kjøpt 3'' med sportcat fra SP) Eller vil dette gjøre det værre?
Kan turbo ta skade av slike temperaturer, eller skal den tåle slik? Virket som den kjølte seg fort ned.
Håper noen kan gi meg svar
Kjørte motor driftsvarm også dro jeg ganske hardt på rundt 7-8 ganger. Turbo ladet bra og dro jevnt/fint. Motor funkerte meget bra, men kjente det lukte litt "varmt" i fra motorrom. Var ikke noe svidd lukt eller noe slikt. Parkerte bilen og lot motor og turbo roe seg ned på tomgang. Da la jeg merke turbo var litt røglødende.(Rett før downpipe) Var ikke ekstremt glødende, men litt rød. Har ellers kjørt motor rolig siden turbobytte.
Kan det være at katalysatoren er tett? Har vært redd den er noe tett etter jeg hadde turbohavari. Synes også bensinforbruket er noe høyt også (1,5-1,8 l/m)
Om den er tett, kan jeg kappe den av og sveivse på et rør istede? (Kun midlertidig inntil jeg før kjøpt 3'' med sportcat fra SP) Eller vil dette gjøre det værre?
Kan turbo ta skade av slike temperaturer, eller skal den tåle slik? Virket som den kjølte seg fort ned.
Håper noen kan gi meg svar
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Det har en tendens til å bli varmt under belastning
Men ja, jeg vil absolutt anbefale 3" dp fra ferrita eller maptun.
/ Pål
Men ja, jeg vil absolutt anbefale 3" dp fra ferrita eller maptun.
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Det har jeg også lurt på... Men hvordan blir det med baktrykk osv. med tanke på software. Jeg har Hirsch-software.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Hvordan blir egentligt lyden med 3'' hele veien med to lyddempere? Det er jo en familievogn så må ikke bråke alt for mye. Men noe lyd går greit. Kan tenke meg det blir noe effektøkning også med et slikt anleggPål N526 skrev:Men ja, jeg vil absolutt anbefale 3" dp fra ferrita eller maptun.
/ Pål
Kan det tenkes at turbo kjøles bedre med slik eksos? Vil ha lengst mulig levetid på både turbo og motor
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Ferrita 3" frontrør med race cat og 2,5" fra Ferrita på 9-5 er bare helt rått. Stille når en kjører normalt og masse lyd med godt drag og gjerne én camping vogn bakpå.
Jt på 9-5 har eg ikke hørt. Men kunne tenkt meg og prøvd.
Jt på 9-5 har eg ikke hørt. Men kunne tenkt meg og prøvd.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Denne kommer nok jeg til å kjøpe: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... rtkat.html
Noen som har erfaring med dette anlegget?
Noen som har erfaring med dette anlegget?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Jeg har 3" hele veien på min, og det er ikke mye lyd - bare fin lyd
Litt dypere enn originalt på tomgang, og grom men dempet lyd når jeg gir jernet.
Litt dypere enn originalt på tomgang, og grom men dempet lyd når jeg gir jernet.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Lurer også på det samme som saab91. Etter denne luftfilterdiskusjonen så er jeg litt paranoid for å gjøre endringer som gjør at programvaren vil operere utenfor sine parametre. Jeg har 2,5" halvsats i dag.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Høres bra utwanvik skrev:Jeg har 3" hele veien på min, og det er ikke mye lyd - bare fin lyd
Litt dypere enn originalt på tomgang, og grom men dempet lyd når jeg gir jernet.
Greit å montere? Passer rett på eller må noe modifiseres?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Men om katalysator er tett, er det skadelig for turbo/motor? Kan jeg fjerne den inntil jeg kjøper ny kanskje
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Dersom den faktisk er tett er ikke det heldig nei, men det du skriver om at turbo/motor dro bra og fungerte fint rimer lite med tett katalysator...
Ut ifra det du har skrevet hittil er det ingen ting som virker unormalt, så ingen grunn til bekymring
Ut ifra det du har skrevet hittil er det ingen ting som virker unormalt, så ingen grunn til bekymring
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Det var allerede montert når jeg kjøpte bilen, men det ser ut til å være veldig greit å montere.Saab_9-5 skrev:Høres bra utwanvik skrev:Jeg har 3" hele veien på min, og det er ikke mye lyd - bare fin lyd
Litt dypere enn originalt på tomgang, og grom men dempet lyd når jeg gir jernet.
Greit å montere? Passer rett på eller må noe modifiseres?
Ingen modifikasjoner nødvendig, men når jeg var under bilen når den sto på bukk så jeg at det var fryktelig liten klaring for downpipe'n på ett sted like før den begynner å gå bakover. Det kunne ikke være snakk om mer enn noen svært få millimeter, men jeg merker ikke noe av det
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Okeiwanvik skrev:Dersom den faktisk er tett er ikke det heldig nei, men det du skriver om at turbo/motor dro bra og fungerte fint rimer lite med tett katalysator...
Ut ifra det du har skrevet hittil er det ingen ting som virker unormalt, så ingen grunn til bekymring
Men hva med bensinforbruket? Synes det er ganske høyt (ca 1,5 - 1,8 l/m) på blandet kjøring. Men har ikke fått målt nå etter jeg har tatt service på bilen. Har byttet olje, oljefilter, luftfilter, bensinfilter og tennplugger. (Fra Bosch til NGK) Jeg har 192hk orginalt om det har mye å si på forbruket.
Har også skjønnt at B205E kun skal ha tennplugger fra NGK. Forstår ikke hvorfor den hadde Bosch plugger da blien kun har vært hos saab verksted for service tidligere
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
SAAB biler skal bare ha NGK..
Bosch er et alternativ, står det også i vognkortene, det fungerer men pluggene har en tendens til å vare i kort tid også gi ymse feil.
Bosch er et alternativ, står det også i vognkortene, det fungerer men pluggene har en tendens til å vare i kort tid også gi ymse feil.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?
Men hvilket forbruk har dere på B205E? Mitt er noe høyere enn hva instruksjonsboka sier
Håpte den skulle gå under 1.0 l/m, men er det litt ønsketenking?
Håpte den skulle gå under 1.0 l/m, men er det litt ønsketenking?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.