Side 1 av 2

Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 00:02
av Saab_9-5
Tok en service på 9-5'en idag og tenkte eg skulle presse motor litt.

Kjørte motor driftsvarm også dro jeg ganske hardt på rundt 7-8 ganger. Turbo ladet bra og dro jevnt/fint. Motor funkerte meget bra, men kjente det lukte litt "varmt" i fra motorrom. Var ikke noe svidd lukt eller noe slikt. Parkerte bilen og lot motor og turbo roe seg ned på tomgang. Da la jeg merke turbo var litt røglødende.(Rett før downpipe) Var ikke ekstremt glødende, men litt rød. Har ellers kjørt motor rolig siden turbobytte.

Kan det være at katalysatoren er tett? Har vært redd den er noe tett etter jeg hadde turbohavari. Synes også bensinforbruket er noe høyt også (1,5-1,8 l/m)
Om den er tett, kan jeg kappe den av og sveivse på et rør istede? (Kun midlertidig inntil jeg før kjøpt 3'' med sportcat fra SP) Eller vil dette gjøre det værre?



Kan turbo ta skade av slike temperaturer, eller skal den tåle slik? :worry: Virket som den kjølte seg fort ned.
Håper noen kan gi meg svar :)

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 09:46
av Pål N526
Det har en tendens til å bli varmt under belastning 8)

Men ja, jeg vil absolutt anbefale 3" dp fra ferrita eller maptun.

Bilde

/ Pål

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 12:11
av Kristian N2215
Det har jeg også lurt på... Men hvordan blir det med baktrykk osv. med tanke på software. Jeg har Hirsch-software.

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 14:22
av Saab_9-5
Pål N526 skrev:Men ja, jeg vil absolutt anbefale 3" dp fra ferrita eller maptun.
/ Pål
Hvordan blir egentligt lyden med 3'' hele veien med to lyddempere? Det er jo en familievogn så må ikke bråke alt for mye. Men noe lyd går greit. Kan tenke meg det blir noe effektøkning også med et slikt anlegg :D

Kan det tenkes at turbo kjøles bedre med slik eksos? Vil ha lengst mulig levetid på både turbo og motor :wink:

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 20:28
av saab9000aero
Ferrita 3" frontrør med race cat og 2,5" fra Ferrita på 9-5 er bare helt rått. Stille når en kjører normalt og masse lyd med godt drag og gjerne én camping vogn bakpå.

Jt på 9-5 har eg ikke hørt. Men kunne tenkt meg og prøvd.

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 22:50
av Saab_9-5
Denne kommer nok jeg til å kjøpe: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... rtkat.html

Noen som har erfaring med dette anlegget? :)

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 23:26
av wanvik
Jeg har 3" hele veien på min, og det er ikke mye lyd - bare fin lyd :)
Litt dypere enn originalt på tomgang, og grom men dempet lyd når jeg gir jernet.

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 23:30
av TiaZzz
Lurer også på det samme som saab91. Etter denne luftfilterdiskusjonen så er jeg litt paranoid for å gjøre endringer som gjør at programvaren vil operere utenfor sine parametre. Jeg har 2,5" halvsats i dag.

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 23:37
av Saab_9-5
wanvik skrev:Jeg har 3" hele veien på min, og det er ikke mye lyd - bare fin lyd :)
Litt dypere enn originalt på tomgang, og grom men dempet lyd når jeg gir jernet.
Høres bra ut :D
Greit å montere? Passer rett på eller må noe modifiseres?

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 18 des 2012, 23:45
av Saab_9-5
Men om katalysator er tett, er det skadelig for turbo/motor? Kan jeg fjerne den inntil jeg kjøper ny kanskje :?

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 19 des 2012, 00:05
av wanvik
Dersom den faktisk er tett er ikke det heldig nei, men det du skriver om at turbo/motor dro bra og fungerte fint rimer lite med tett katalysator...
Ut ifra det du har skrevet hittil er det ingen ting som virker unormalt, så ingen grunn til bekymring :)

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 19 des 2012, 00:15
av wanvik
Saab_9-5 skrev:
wanvik skrev:Jeg har 3" hele veien på min, og det er ikke mye lyd - bare fin lyd :)
Litt dypere enn originalt på tomgang, og grom men dempet lyd når jeg gir jernet.
Høres bra ut :D
Greit å montere? Passer rett på eller må noe modifiseres?
Det var allerede montert når jeg kjøpte bilen, men det ser ut til å være veldig greit å montere.
Ingen modifikasjoner nødvendig, men når jeg var under bilen når den sto på bukk så jeg at det var fryktelig liten klaring for downpipe'n på ett sted like før den begynner å gå bakover. Det kunne ikke være snakk om mer enn noen svært få millimeter, men jeg merker ikke noe av det :)

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 19 des 2012, 01:47
av Saab_9-5
wanvik skrev:Dersom den faktisk er tett er ikke det heldig nei, men det du skriver om at turbo/motor dro bra og fungerte fint rimer lite med tett katalysator...
Ut ifra det du har skrevet hittil er det ingen ting som virker unormalt, så ingen grunn til bekymring :)
Okei :)
Men hva med bensinforbruket? Synes det er ganske høyt (ca 1,5 - 1,8 l/m) på blandet kjøring. Men har ikke fått målt nå etter jeg har tatt service på bilen. Har byttet olje, oljefilter, luftfilter, bensinfilter og tennplugger. (Fra Bosch til NGK) Jeg har 192hk orginalt om det har mye å si på forbruket.

Har også skjønnt at B205E kun skal ha tennplugger fra NGK. Forstår ikke hvorfor den hadde Bosch plugger da blien kun har vært hos saab verksted for service tidligere :?

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 19 des 2012, 20:20
av na_X
SAAB biler skal bare ha NGK.. ;)
Bosch er et alternativ, står det også i vognkortene, det fungerer men pluggene har en tendens til å vare i kort tid også gi ymse feil.

Re: Rødglødende turbo. Gåen katalysator?

Lagt inn: 20 des 2012, 00:11
av Saab_9-5
Men hvilket forbruk har dere på B205E? Mitt er noe høyere enn hva instruksjonsboka sier :)

Håpte den skulle gå under 1.0 l/m, men er det litt ønsketenking?