Side 1 av 1
Motor overhaling
Lagt inn: 22 des 2012, 20:49
av Østborg
Hei!
Holt på å plukke ned en saab B201 motor, og tanken var å renovere den.
Det var litt vrient å få ut stemplene,ble tvungen til å slå dem ut med en plast/gummi hammer,
og siste stemplet klarte jeg å miste i bakken.
Dette ble resultatet:

Stempel ringene beveger seg fint, men er det en alvorlig skade denne bulken på toppen av stemplet?
Håper på gode svar og råd!
Mvh Østborg
Re: Motor overhaling
Lagt inn: 22 des 2012, 21:21
av Helge
Kjøp nytt.
Re: Motor overhaling
Lagt inn: 22 des 2012, 21:30
av Østborg
Sitter og leter rundt på nettet, men finner ikke noen som selger stemplene til B201, selger bare stempel ringene.
Vet du/noen andre av noen sider

Re: Motor overhaling
Lagt inn: 23 des 2012, 13:32
av Pål N526
Kjøp 4 nye. Alle som har med maskinering ol. kan skaffe dette..
/ Pål
Re: Motor overhaling
Lagt inn: 23 des 2012, 15:09
av Østborg
Skal bygge om fra sugemotor til turbo. Har lest at det er et kompresjonsforhold på 9.2:1 på sugemotorene og 7.2:1 på turbomotorene. Senkes kompresjonsforholdet med topppakningen til turbomotorene? eller må jeg skaffe nye stempler som senker det?
Er det noen som vet noe om dette, så hver å snill å svar:)
Re: Motor overhaling
Lagt inn: 23 des 2012, 18:23
av Østborg
Har lest litt på wikipedia, og har funnet ut at b202 har samme motorblokka som b201. Det er bare toppen som har blitt oppgradert fra 8v til 16v. Kan dette stemme?
Så når jeg skal bygge om fra en b201 sugemotor til turbo, kan jeg kjøpe stemplene til en b202,som er beregnet for turbo?
Håper på svar!
Re: Motor overhaling
Lagt inn: 23 des 2012, 20:12
av Ronny_N169
Østborg skrev:Har lest litt på wikipedia, og har funnet ut at b202 har samme motorblokka som b201. Det er bare toppen som har blitt oppgradert fra 8v til 16v. Kan dette stemme?
Så når jeg skal bygge om fra en b201 sugemotor til turbo, kan jeg kjøpe stemplene til en b202,som er beregnet for turbo?
Håper på svar!
Kjøp heller en hel B202t-16 blokk, og bruk denne istedet for å bytte om på stempler. Det er jo forskjellig klassifisering (diameter) på stempler, så det er ikke sikkert at B202 stempler passer i B201 blokka di. Du får en litt annen kompresjon med en B201 topp på en B202 blokk pga forskjell i stemplene til en B201t-8 og en B202t-16. Tror du får rundt 8,8:1 med B202 blokk/B201 topp.
Re: Motor overhaling
Lagt inn: 24 des 2012, 00:49
av Atzz
Anngående kompersjonsforhold:
B201, med enkel og dobbel forgasser samt B201i: 9,5:1
B201i med katalysator: 9,25:1
B201 med turbo og uten APC: 7,2:1
B201 med turbo og APC, med og uten katalysator : 8,5:1
Re: Motor overhaling
Lagt inn: 29 des 2012, 23:14
av Østborg
Har sittet å lest og sendt noen e-poster, og har funnet ut at budsjettet mitt ikke holder til denne ombygningen
Men det er jo greit å ha denne informasjonen dere har komet med til senere, vis jeg for eks. kommer over en billig B202 blokk og jeg har samlet sammen et større budsjett. For det skal bli turbomotor i saab'en en dag
Fant disse stemplene
http://www.ebay.com/itm/1985CC-99-900-B ... es&vxp=mtr , som jeg er tenkt til å kjøpe.
Dette var en mer overkommelig pris

Så det blir sugemotor en stund til.