Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning)
Lagt inn: 23 des 2012, 19:45
Det virker som 9k'en har blitt litt syk i det siste, og siden jeg er nybegynner når det gjelds feilsøk av teknisk art tenkte jeg å høre om noen her inne hadde råd.
Bilen er av enkleste sort, en MY94 2,0i manuell, ikke AC.
Følgende (relevant) har vært gjort med bilen i det siste:
1) Nytt luftfilter (Biltema)
2) Byttet tennkassett fra svart som sto i til rød (brukt). Fylte et par tanker 95 i det siste, har kun fylt 98 mens jeg hadde den sorte kassetten.
3) Nye plugger (NGK BCPR6E-11). Pluggene som sto i (BCPR5E-11) så helt fine ut men jeg bytta da jeg likevel hadde de ute.
4) Nytt batteri (Biltema)
Problem 1: Motor kveles på tomgang
Før: Motoren sluknet sporadisk etter rygging ut fra p-plass (1/20 ganger).
Nå: Etter kulda og etter alle punktene over har jeg opplevd at den kveles ofte på vei inn i rundkjøringer/kryss. Når jeg tråkker inn clutch/setter i fri, faller turtallet til <500 før det henter seg opp til 8-900 igjen. Noen ganger fører altså dette til at motoren kveles. Når den først har "funnet" riktig tomgangsturtall holder den seg i ro.
Dette skjer ikke så lenge bilen er helt kald (stått over natta), men svært ofte i bytrafikk etter en tur på motorveien og etter at bilen har stått i en time eller to.
Mulig relatert: Nå i kulda vil ikke temp-nåla gå over ca 10% på landeveiskjøring, og etter en stund på landeveien har bilen høy tomgang (1200+). Etter et par start/stopp oppstår så problemet som beskrevet over.
Problem 2: Lav startspenning
"Normalt" viser spenningsmåleren 10,8V ved oppstart, og jeg må rulle noen meter (hjelper ikke å stå på tomgang) før den viser ladespenning. I tillegg er ladespenninga ganske lav (13,8-14,2V). På de kaldeste dagene (-15 eller verre) var startspenninga nede i under 9V. Har prøvd å slå av/dempe kupelys, vifte, stereo, kjørelys etc uten at det har hatt noe utslag.
Det har ikke vært noe problem å få start på bilen, men starteren går jo rundt meeeget sakte med den spenninga - og dette er vel ikke helt som det skal være?
Har som nevnt byttet batteri (Varta -> Biltema) uten at dette gjorde noe forskjell.
Annet
- Et par dager i "opptiningsfasen" (gikk fra -14 til 0 relativt fort) virket det som en sylinder fuska litt ved oppstart (ga seg etter 10-15 sek).
- Bilen begynte "plutselig" å bruke kjølevæske - ca 1 liter på 2 mnd uten at den har brukt en dråpe tidligere. Fant små sorte partikler i ekspansjonstanken men ikke "melk".
- Noe mer eksos/damp enn det jeg ville tro var "normalt" når det er svært kaldt.
Begynte å mistenke utett topp/-pakning pga punktene over, men både kjølevæska og olja så fin ut (bortsett fra partiklene nevnt over) - og det har ikke vært antydning til fusking når bilen er i gang.
Varmeapparat fungerer som normalt.
Bensinforbruk er normalt (0,7 på landevei - 1,3 ved korte byturer).
Ingen advarsler på sid.
Jeg har ikke tilgang til garasje/"ikke-standard" verktøykasse, så det er dessverre veldig begrenset hvor i detalj jeg kan gå. Håper likevel noen har forslag.
Bilen er av enkleste sort, en MY94 2,0i manuell, ikke AC.
Følgende (relevant) har vært gjort med bilen i det siste:
1) Nytt luftfilter (Biltema)
2) Byttet tennkassett fra svart som sto i til rød (brukt). Fylte et par tanker 95 i det siste, har kun fylt 98 mens jeg hadde den sorte kassetten.
3) Nye plugger (NGK BCPR6E-11). Pluggene som sto i (BCPR5E-11) så helt fine ut men jeg bytta da jeg likevel hadde de ute.
4) Nytt batteri (Biltema)
Problem 1: Motor kveles på tomgang
Før: Motoren sluknet sporadisk etter rygging ut fra p-plass (1/20 ganger).
Nå: Etter kulda og etter alle punktene over har jeg opplevd at den kveles ofte på vei inn i rundkjøringer/kryss. Når jeg tråkker inn clutch/setter i fri, faller turtallet til <500 før det henter seg opp til 8-900 igjen. Noen ganger fører altså dette til at motoren kveles. Når den først har "funnet" riktig tomgangsturtall holder den seg i ro.
Dette skjer ikke så lenge bilen er helt kald (stått over natta), men svært ofte i bytrafikk etter en tur på motorveien og etter at bilen har stått i en time eller to.
Mulig relatert: Nå i kulda vil ikke temp-nåla gå over ca 10% på landeveiskjøring, og etter en stund på landeveien har bilen høy tomgang (1200+). Etter et par start/stopp oppstår så problemet som beskrevet over.
Problem 2: Lav startspenning
"Normalt" viser spenningsmåleren 10,8V ved oppstart, og jeg må rulle noen meter (hjelper ikke å stå på tomgang) før den viser ladespenning. I tillegg er ladespenninga ganske lav (13,8-14,2V). På de kaldeste dagene (-15 eller verre) var startspenninga nede i under 9V. Har prøvd å slå av/dempe kupelys, vifte, stereo, kjørelys etc uten at det har hatt noe utslag.
Det har ikke vært noe problem å få start på bilen, men starteren går jo rundt meeeget sakte med den spenninga - og dette er vel ikke helt som det skal være?
Har som nevnt byttet batteri (Varta -> Biltema) uten at dette gjorde noe forskjell.
Annet
- Et par dager i "opptiningsfasen" (gikk fra -14 til 0 relativt fort) virket det som en sylinder fuska litt ved oppstart (ga seg etter 10-15 sek).
- Bilen begynte "plutselig" å bruke kjølevæske - ca 1 liter på 2 mnd uten at den har brukt en dråpe tidligere. Fant små sorte partikler i ekspansjonstanken men ikke "melk".
- Noe mer eksos/damp enn det jeg ville tro var "normalt" når det er svært kaldt.
Begynte å mistenke utett topp/-pakning pga punktene over, men både kjølevæska og olja så fin ut (bortsett fra partiklene nevnt over) - og det har ikke vært antydning til fusking når bilen er i gang.
Varmeapparat fungerer som normalt.
Bensinforbruk er normalt (0,7 på landevei - 1,3 ved korte byturer).
Ingen advarsler på sid.
Jeg har ikke tilgang til garasje/"ikke-standard" verktøykasse, så det er dessverre veldig begrenset hvor i detalj jeg kan gå. Håper likevel noen har forslag.