Servoolje, hvilken type?
Lagt inn: 26 des 2012, 16:40
Hepp.
Oppdaget at jeg har lavt nivå av servoolje etter en lang kjøretur nordover i jula. Servoen hviner og det er merkbart mer hvining ved ratting. Jeg har vært ute i dag for å se om noen bensinstasjoner kan ha Pentosin CHF 11S siden håndboken har dette listet, men den gang ei. Statoil skal visstnok ha dette i sortimentet, men jeg fant ingenting og damen bak disken ble livredd da jeg begynte å spørre om olje. Håper å kunne finne noe på noen verksteder som skal ha litt åpent i morgen.
Tilbake til problemet; Manualen (MY02 9-5 2.0t) sier CHF 11S, noe Pentosin har listet som "SAAB anbefalt", mens WIS sier Pentosin CHF 202. Hva skal jeg spørre etter i morgen? Jeg antar begge går siden de står listet i hver sin offisielle kilde, men er noen å foretrekke? Og er det disse som er merket som VAG G 00 2000/4000? I tilfelle jeg må ringe VAG-forhandleren her.
En siste ting: Jeg dyppet fingret ned i reservoaret i dag for å sjekke fargen på oljen som er der nå. Den ser veldig oransje ut. Kan dette være Biltema sin CHF 11S eller har en tidligere eier/verksted vært og fylt på noe ikke-godkjent? Hva gjør jeg i så fall? Kan jo forsøke å få ut det som er i reservoaret og helle på godkjent olje, men er dette godt nok eller bør jeg forsøke å blø systemet på noe vis? Har 1000 km foran meg de neste to dagene så jeg har virkelig ikke lyst på noe havari.
Oppdaget at jeg har lavt nivå av servoolje etter en lang kjøretur nordover i jula. Servoen hviner og det er merkbart mer hvining ved ratting. Jeg har vært ute i dag for å se om noen bensinstasjoner kan ha Pentosin CHF 11S siden håndboken har dette listet, men den gang ei. Statoil skal visstnok ha dette i sortimentet, men jeg fant ingenting og damen bak disken ble livredd da jeg begynte å spørre om olje. Håper å kunne finne noe på noen verksteder som skal ha litt åpent i morgen.
Tilbake til problemet; Manualen (MY02 9-5 2.0t) sier CHF 11S, noe Pentosin har listet som "SAAB anbefalt", mens WIS sier Pentosin CHF 202. Hva skal jeg spørre etter i morgen? Jeg antar begge går siden de står listet i hver sin offisielle kilde, men er noen å foretrekke? Og er det disse som er merket som VAG G 00 2000/4000? I tilfelle jeg må ringe VAG-forhandleren her.
En siste ting: Jeg dyppet fingret ned i reservoaret i dag for å sjekke fargen på oljen som er der nå. Den ser veldig oransje ut. Kan dette være Biltema sin CHF 11S eller har en tidligere eier/verksted vært og fylt på noe ikke-godkjent? Hva gjør jeg i så fall? Kan jo forsøke å få ut det som er i reservoaret og helle på godkjent olje, men er dette godt nok eller bør jeg forsøke å blø systemet på noe vis? Har 1000 km foran meg de neste to dagene så jeg har virkelig ikke lyst på noe havari.