Side 1 av 2
Kjøp av Saab 9-3 1998 mod
Lagt inn: 29 des 2012, 22:52
av Jatsen
Vurdere kjøp av Saab 9-3 turbo 185 hk, 1998 model kjørt 176000..
Noe ein bør se etter, er det slitesterke biler..bilen er automat...det var skiftet allt i forestilling 2 år siden...pluss tennkasett og bensinpompe...pris 20+....noe og satse på...

Re: Kjøp av Saab 9-3 1998 mod
Lagt inn: 30 des 2012, 00:39
av Ove N
Jatsen skrev:....noe og satse på...

Bare å lese masse her på forumet det, det står skrevent endel om ditt spørsmål allerede

Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 00:55
av Jatsen
Ein 1998 mod 9-3 turbo, kjørt 176000 forventa levetid på Turboen...?
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 08:12
av Ove N
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 11:03
av redturbo
Levetid turbo: Umulig å si, Alt fra ras i morgen til 100.000 km til, er mitt inntrykk etter å ha lest alt om turbo-erfaringer i dette forumet.
Kommer an på oljeskift og kjørestil.
Av egen erfaring kan nevnes fastrusting av wastegate-stag: Ordnet med utvendig olje-dusj og håndkraft på kald motor.
Er nå blitt en del av vanlig ettersyn her.
Disse turboene finner du på nær fast "salg" flere steder med priser rundt 5-6000 kr.
Mange/alle her anbefaler oljeskfitintervall på 10.000 km.
Du bør ikke avslutte hard motorbruk med å slå av motor før turboen har kjølt seg.
Kan skille så mye som over 10.000 kr på turboskifte på verksted da jeg undersøkte.
Slitesterke biler, ja. Men alt byttet i forstilling tyder vel god bruk av gasspedalen eller dårlige veier?
Sikker på bilens kilometerstand?
Min 900 fra 95 som er kjørt en del med full-lastet bil måtte ikke skifte nedre bærearm foran før 250.000 km.
Da var det minimal slark. Fjærbrudd foran kom tidlig, 70.000 km.
Ellers er kun støtdempere og drivakselmansjett byttet en gang innen 280.000 km på min bil.
Typiske feil: Fjærbrudd foran, dårlig kontakt i SID (info-vinduet øverst), tennkassett og bensinpumpe, samt revers som er litt vrien / ute av posisjon.
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 13:44
av Jatsen
Om km stemmer kan eg ikkje svare på, men la merke til att det var turbotrykksmåler i instrumentpanelet..
Trudde det bare var aero versjonen som hadde det???.. Og finne ikkje mange 185 hk versjoner av 9-3en heller...
Men allt i forestillinga skal vere byttet for 4 år siden.. Samt tennkasett og bensinpumpe...så er usikker på om det er eit Bea eller dårlig kjøp.. Men med bruktbil veit ein jo aldrig

Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 14:04
av Eirik N396
Turbotrykkmåler er ikke forbeholdt aero, men fulltrykksturbo. En 2,0 185hk skal derfor ha turbotrykkmåler.
Virker til at de fleste ble levert som lavtrykksturbo (150hk) så 185hk-utgaven er nok litt uvanlig.
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 14:18
av Aleks-ander_N948
Ville sjekka opp i hva "Alt" i forstillinga betyr jeg.
Alt av slitedeler eller alt pga skade?
Jeg tviler sterkt på at alt har blitt byttet.
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 14:42
av Ingvar N629
Hva som er byttet når spiller da liten rolle, kjerringa sin 9-3 hadde gått 105000 da hun kjøpte den og da byttet jeg rubb og stubb i forstillinga. Noen liker jo at det kjennes friskt og stramt ut, mens andre er fornøyd om bilen går gjennom PKK. Levetid på en turbo er som å spørre etter lengde på fisk, det varierer. Ikke er det noen krise om den ryker heller, det er jo bare å bytte den, koster ikke "en fot og en arm" og det er vel andre dyre ting jeg hadde tenkt mer på. Sjekk f eks fjærbein for rust. 185 hk versjonen har turbotrykksmåler, ja.
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 14:46
av Jatsen
Hei takk for allt info, tror eg kansje skal vurdere en Anna bil.. Toyota skal vere bra

Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 15:37
av redturbo
Km-stand gir gode indikasjoner på setet, ratt, girkule, pedalgummi, frontrute og lykteglass.
Bensinpumpe ryker etter alt mellom 70-200.000 km. Så det er ingen særlig indikasjon på km-stand. Tennkassett er også typisk byttedel.
Hvis bilen eller virker pen og hel er det jo en solid og koselig bil. Jeg kjøpt nylig samme modell med 150 hk og 90.000 km og savner nå litt mer futt i den etter at wastegate-staget fikk bevege seg fritt.
Men jeg gjorde dette kjøpet basert på min erfaring fra 900 fra 1995 - som fremdeles er i familien.
Bortsett fra et støtdemperbytte fra 100.000 til 170.000 km synes jeg ikke 900'n har forringet vesentlig i noen deler.
Alt fungerer nær "like bra" i dag på 280.000 km. Har byttet frostvæske og hatt i radiatorrens og lekkasje-stopper, that's it.
Ikke et hjullager er skiftet, heller ikke dynamo eller vannpumpe. Slitesterkt er det, langt mer enn VAG-produkter jeg har hatt i samme periode.
Har byttet til Ferrita eksos-anlegg tidlig på 900'n og gjorde det samme umiddelbart på 9-3'n.
Kollisjon sammenlignet med en Toyota fra samme tidsrom; Toyota'n er vel pappmasje i forhold, samt at eldre Toyoytar ruster på steder de absolutt ikke burde.
Toyota er et annet univers - også med tanke på kjøreglede!

Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 18:49
av kanonjon
Jatsen skrev:Hei takk for allt info, tror eg kansje skal vurdere en Anna bil.. Toyota skal vere bra

Ingen bil er feilfrie.
Største feilen med Toyota er at kjøregleden, karakteren og sjelen er fraværende. Ergo, Toyota er et fantasiløst valg.
No offense

Tennkassett farge?
Lagt inn: 30 des 2012, 19:24
av Ove N
Fargen på tennkassetten sier vel greit om det er 150 eller 185 hk
Mistanken til at det er denne bil er litt stor da km og årsmodell og automat stemmer
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39019513
Og i biltilsynets register sier det at denne bil hadde 185 hk når den ble registrert i mai 1998
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Lagt inn: 30 des 2012, 19:44
av Jatsen
Stemme men tror det lureste er og finne ein Anna bil, er sikker kjørt i hjel..
No offence

.. Sjøl om det er fristende og kjøpe

..
Re: Tennkassett farge?
Lagt inn: 30 des 2012, 19:57
av Hjelle, N6
Ove N skrev:Fargen på tennkassetten sier vel greit om det er 150 eller 185 hk
Nix. 185hk fikk en både med T5 og T7 motor.
Viggen fikk en derimot kun som T7-motor.