Side 1 av 1
Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 02 jan 2013, 20:57
av IfaPastillen
Hei folkens, jeg har en 9-3 1.8t Bio med BSR Steg 3 (230hp) som har litt problemer med tenningen.
Har seg slik at ved hardt pådrag, mest ved 2000-2500 (høyest turbotrykk) så begynner den fuske, beste måten å forklare det er vel at det føles ut som ganske harde ''slag''

Hvis jeg holder gassen inne begynner det riste. Det er også verd å nevne at dette ikke skjer før motoren er ordentlig varm, når den er ''halvvarm'' kan jeg gasse så mye jeg vil uten at det skjer noe. Skjer så å si kun på 3-4-5 gir, værst på 5, ikke så ille på 3 og 4. Om sommeren er dette problemet så å si fraværende. Om vinteren blir det verre jo kaldere det blir ute. Har prøvd å bytte plugger uten hell.
Noen som har vært borti det samme?

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 02 jan 2013, 22:15
av Ingvar N629
Er nok en coil som tuller.
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 03 jan 2013, 00:39
av Pål N526
Sjekk plugger å se om det er noen forskjeller. Høres ut som coil ja. Feilen kom plutselig eller etter tuning? På bensin og e85?
/ Pål
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 03 jan 2013, 02:30
av 99Turbo
Min 03 oppførte seg omterent likt bortsett fra det med fravær på sommeren. En ny coil fra PFS senere ble problemet helt borte. Burde vel også strengt talt forsøke å gasse mer forsiktig til problemet er løst også, det er vel ikke direkte helsebringende for motoren med de kraftige "huggene" den får når den fusker på det nivået.
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 03 jan 2013, 19:37
av IfaPastillen
Kom etter tuning ja, E85 kjører jeg ikke på

Jeg prøver å ikke framprovosere det
Noen som vet hvordan jeg skal måle de for å se hvem som er gåen?
Saken er det at jeg har prøvd å bytte alle coilene mine med en kompis sin (han har 05), og jeg hadde samme problemet da, og han hadde ikke problem med sin. Hans er også trimmet, men med steg 2 med automat (220hk)
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 03 jan 2013, 20:59
av IfaPastillen
Og hvilke verdier jeg skal ha

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 04 jan 2013, 12:54
av 99Turbo
Hvis kompisen din ikke hadde problemet på sin hverken før eller etter du prøvde alle coilene hans i din bil så er det ikke sansynelig at det er de da. Hvis dert kom rett etter trim er det ikke umulig at det er noe der. Sett bilen tilbake til original program og forsøk da. Da finner du ut om det er programfeil eller noe annet.
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 04 jan 2013, 14:33
av Ingvar N629
Problemet vil sannsynløigvis forsvinne ved å tilbakestille bilen til original, da det ikke kreves så mye av coilene på original effekt. Feilsøk med Tech 2, kjør bilen med Techen påkoblet og les av misfire på hver enkelt sylinder når problemet oppstår. Bør være temmelig synlig hvilken sylinder det er snakk om.
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 04 jan 2013, 15:05
av Paradigm N558
Ønskelig å vite hvilken plugger du har benyttet

Du skal bruke NGK BCPR7ES11. Ikke noen alternativ.
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 04 jan 2013, 21:33
av IfaPastillen
Har brukt PFR6T-10G som er til 2.0T, unngår da selvfølgelig e85
Hvorfor skal jeg absolutt ikke bruke noe alternativ?

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 04 jan 2013, 21:48
av Paradigm N558
BCPR7ES11 er biopower-pluggene til Saab.
Også pluggene som brukes til normal trimming.
Ingvar kan sikkert gi deg leksa om flammefronter, fortenning, over og nedre dødpunkt osvosv... Men det finnes alternativer, Bosch og Denso har plugger som "skal passe"... men de gjør ikke

Edit: Må ikke glemme det forbaskede gnistgapet heller!
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 05 jan 2013, 03:11
av 99Turbo
Paradigm N558 skrev:BCPR7ES11 er biopower-pluggene til Saab.
Også pluggene som brukes til normal trimming.
Ingvar kan sikkert gi deg leksa om flammefronter, fortenning, over og nedre dødpunkt osvosv... Men det finnes alternativer, Bosch og Denso har plugger som "skal passe"... men de gjør ikke

Edit: Må ikke glemme det forbaskede gnistgapet heller!
Er ikke sikkert det er samme pluggen på 9-3 SS, det er ihvertfall ikke det på de rene 2,0 turbo bensinmotorene i ng9-3SS og 9-5/og9-3 og ng900
Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 05 jan 2013, 14:00
av IfaPastillen
Paradigm N558 skrev:BCPR7ES11 er biopower-pluggene til Saab.
Også pluggene som brukes til normal trimming.
Ingvar kan sikkert gi deg leksa om flammefronter, fortenning, over og nedre dødpunkt osvosv... Men det finnes alternativer, Bosch og Denso har plugger som "skal passe"... men de gjør ikke

Edit: Må ikke glemme det forbaskede gnistgapet heller!
Det er de jeg hadde i før, satt i PFR6T-10G for å se om det var problemet, noe det ikke var, men den ble faktisk bedre, tro det eller ei

Re: Tenningsfeil 9-3 1.8 BioPower Steg 3 2008 modell
Lagt inn: 05 jan 2013, 15:20
av Ingvar N629
Du bør bruke de pluggene programmet er laget for. PFR6T-10G gir mindre tennforsinkelse og påvirker dermed tenntidspunktet, med raskere trykkstigning som følge. Typen plugger påvirker også avlesning av tenningsbank så typen plugg bør stemme med programmet. Siden du har BSR så er det ikke sikkert det med tenningsbank har noe å si da men...
PFR6T-10G har mindre gnistgap og det vil redusere misfire, du ville oppnådd det samme ved å knakke ned gnistgapet på en BCPR7ES-11.
Hvorfor ligger denne tråden under elektrisk? Kan en mod flytte denne?