Side 1 av 1

Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 17:44
av thomastheman
Hei! Etter 8 fine år i min gamle Saab 900 92', måtte den byttes ut. Jeg har nå en 03' 9-5 2.0t som er trimmet til 210hk (Hirsch tror jeg). Problemet mitt er at når jeg akselererer opp til ca 3000 omdreininger og oppover, fortsetter bare turtallet selvom jeg har sluppet gasspedalen. Turtallet daler ned som vanlig etter ca 500 omdreininger med ekstra turtall og dette varierer ettersom hvor mye turtallet det er når jeg slipper gasspedalen og verst ved høyere turtall. Er det noen som vet hva det kan være?

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 18:25
av glenn72
Hadde det samme på min 9-5 , men etter att jeg tok av øverste slange på ventilen på cobrarør...og plugget igjen slangen med en skrue ble dette borte...i tillegg til att bilen går mye bedre....hadde også nykking når jeg slapp gassen i nedoverbakke..dette er også vekk...har bestilt nye enveis evap ventiler...

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 18:33
av Paradigm N558
Ikke plugg denne og tro at det løser alt.
Fiks det!

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 18:36
av glenn72
Sier jo att jeg har bestilt nye ventiler,.....

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 19:51
av Paradigm N558
Joda, det fikk jeg med meg :lol:
Ble et for raskt svar, men så lenge trådstarter gjør det samme altså :)

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 20:30
av glenn72
Jo, er vel ingen permanent løsning å plugge slangen, mer for å,få bekreftet att det er ventilene som er problemet...

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 21:19
av Kristian N2215
Nå som dette temaet er oppe, så slenger jeg meg på. Har alltid hatt dette problemet, bare ikke så sterkt som du beskriver. Men når jeg slipper gassen før jeg girer tar det gjerne 1 sekund før turtallet har falt, og jeg har vendt meg til å måtte gire litt sakte. Hvis jeg prøver meg på litt raske girskift på lave gir, bykser bilen litt. Fikk høre at det var normalt, men det er kanskje ikke det? Har også Hirsch'et bilen, og jeg føler ikke at jeg fikk 60hk og 80Nm av det. Kan jeg ha dårlige backventiler?

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 21:33
av Fjalla
saab91 skrev:Nå som dette temaet er oppe, så slenger jeg meg på. Har alltid hatt dette problemet, bare ikke så sterkt som du beskriver. Men når jeg slipper gassen før jeg girer tar det gjerne 1 sekund før turtallet har falt, og jeg har vendt meg til å måtte gire litt sakte. Hvis jeg prøver meg på litt raske girskift på lave gir, bykser bilen litt. Fikk høre at det var normalt, men det er kanskje ikke det? Har også Hirsch'et bilen, og jeg føler ikke at jeg fikk 60hk og 80Nm av det. Kan jeg ha dårlige backventiler?
Du merker jo fort det hvis du prøver å plugge denne slangen ;)

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 21:37
av Kristian N2215
Erik S. skrev:
saab91 skrev:Nå som dette temaet er oppe, så slenger jeg meg på. Har alltid hatt dette problemet, bare ikke så sterkt som du beskriver. Men når jeg slipper gassen før jeg girer tar det gjerne 1 sekund før turtallet har falt, og jeg har vendt meg til å måtte gire litt sakte. Hvis jeg prøver meg på litt raske girskift på lave gir, bykser bilen litt. Fikk høre at det var normalt, men det er kanskje ikke det? Har også Hirsch'et bilen, og jeg føler ikke at jeg fikk 60hk og 80Nm av det. Kan jeg ha dårlige backventiler?
Du merker jo fort det hvis du prøver å plugge denne slangen ;)
Prøvde dette i sommer, før jeg trimmet bilen, og merket ikke noe forskjell. Men har lest at man må plugge slangen til spjeldhuset også, da det er to ventiler, og oftest den bak spjeldhuset som ryker først. Er ikke i nærheten av bilen, så jeg får prøvd, men tenkte å bytte disse ventilene uansett. Leste på FAQ-tråden til det svenske forumet at original slangetykkelse er 10mm, men at man kan bruke 6mm slanger, enveisventiler og t-stykke...
Hvordan kan dette passe?

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 21:59
av Kristian N2215
Fant en veldig god beskrivelse av fremgangsmåte med bilder:
http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... -vervangen

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 23:00
av na_X
Det er elektronisk styrt spjellhus, og den forsinkelsen etter pådrag er vel i programmet? Den kan vel også programmeres bort..

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 14 jan 2013, 23:46
av Ingvar N629
Kan delvis programmeres bort. Tungt svinghjul bidrar også.

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 15 jan 2013, 17:09
av thomastheman
Bør jeg egentlig bare få sjekket dette på verkstedet av noen som har mer peiling på meg? Visste ikke om det var et vanlig problem for 9-5en og at det var enkelt å si hva det var og få det fikset :)

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 15 jan 2013, 17:15
av Kristian N2215
Hva er egentlig poenget med at gassen skal henge litt? Raskere spoolup?

Re: Gasspådrag etter at gasspedalen er sluppet

Lagt inn: 15 jan 2013, 17:28
av Ingvar N629
Tipper det er en miljøsak. Tregere transienter gir mindre misfire og mindre HC-utslipp.