Kjøp av Saab 900 cab 1996 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
brolle65
Innlegg: 2
Registrert: 17 jan 2013, 12:46

Kjøp av Saab 900 cab 1996 modell

Legg inn av brolle65 » 17 jan 2013, 12:49

Hei, jeg er ny her og vurderer å kjøpe min aller første SAAB. Har hatt BMW i alle år men tenkte nå å prøve noe annet. Jeg har sett på en fin 900 cab fra 1996 som er gått ca.200.000km og lurer litt på hva man eventuellt bør se etter på disse bilene. Mottar tips med glede. Er det noe motormessig, rust o.l som bør sjekkes nøye før man kjøper en slik bil. Det står en 2 liters turbo i bilen som har manuell kasse.

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Kjøp av Saab 900 cab 1996 modell

Legg inn av Ove N » 17 jan 2013, 12:57

brolle65 skrev:Hei, jeg er ny her..
Bruk søk kommandoen som gir deg dette:
http://www.google.com/cse?cx=0025929862 ... gsc.page=1
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av Saab 900 cab 1996 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jan 2013, 13:06

Forstilling, dette er en møkkakonstruksjon som hverken gir gode kjøreegenskaper eller holdbarhet. Foringer er en gjenganger, og rust i fjærbein. Sjekk clutch, tidlige GM900 er de eneste Saabene med wireclutch og det er noe skikkelig dritt. Motorene på de modellene er stort sett bombesikre så lenge de får oljeskift og et visst vedlikehold, men tomgangsventilen kan finne på å gjøre seg vanskelig. Turboer er også en slitedel som koster litt, men på de motorene der så holder de normalt sett ganske lenge. Girkassa er ikke et under av holdbarhet, men om den er uten ulyder og er lett å gire så bør den være ok. Dersom bilen har manuell kasse men mangler clutchpedal, såkalt Sensonic, så vær obs på at det er en grunn til at mange av disse har blitt bygget om til vanlig manuell.
Sjekk alt som har med taket å gjøre. Sjekk rust i dører og bakre hjulbuer.
Med den kilometerstanden kan du regne med at bensinpumpa kan finne på å ta kveld om ikke så lenge dersom den ikke har blitt byttet, og for å bytte den så må tanken tas ned.

Dette er nok den dårligste bilen Saab har laget, med mye deler fra tilårskomne Opel-modeller som heldigvis til en viss grad har blitt forbedret før ingeniørene på Saab gikk med på å bruke dem i produksjon. Likevel har den sin sjarm, og hvis du liker den og den er i bra stand så er det jo bare å kjøpe. Begynner å bli billige de der, de fikk aldri og vil aldri få den statusen som forrige generasjon Saab 900 cabriolet fikk. Prisene på de eldre modellene ligger da også på et helt annet nivå.

Det som er fint med disse bilene er at deleprisene stort sett (med noen horrible unntak) er på et fornuftig nivå, og det er lett å skru selv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Kjøp av Saab 900 cab 1996 modell

Legg inn av Ove N » 17 jan 2013, 13:19

Ingvar N629 skrev: Det som er fint med disse bilene er at deleprisene stort sett (med noen horrible unntak) er på et fornuftig nivå, og det er lett å skru selv.
+1 :)
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Svar