Noen andre enn SAAB som bruker DI?
Moderator: Moderatorer
- dddanielll
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 jun 2011, 12:44
- Medlemsnummer: N2241
- Navn: Daniel
- Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
- Sted: Verdal
Noen andre enn SAAB som bruker DI?
Heisann, bare lurer på om det er noen andre motorer eller trimmere som bruker direct ignition, eller noe som gjør samme nytta. Man får jo tilnermet perfekt tenningstidspunkt av DI.
'84 SAAB 99GL 5-Speed
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Noen andre enn SAAB som bruker DI?
Det er vel andre som bruker tennkasset også, hvis det er det du tenker på?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- dddanielll
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 jun 2011, 12:44
- Medlemsnummer: N2241
- Navn: Daniel
- Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
- Sted: Verdal
Re: Noen andre enn SAAB som bruker DI?
Tenkte mere på systeme med at de måler i forbrenningskammere eller noe, for å finne eksakt tenningstidspunkt
'84 SAAB 99GL 5-Speed
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Noen andre enn SAAB som bruker DI?
Ionestrømsmåling er nok fortsatt en Saab-spesifikk sak.
Men det har blitt montert Trionic og benyttet ionestrømsmåling på andre motorer i tuningsammenheng.
Avlesningen av ionestrømmen skjer over gnistgapet og signalet man får ut tolkes av elektronikken, dette brukes til å avlese tenningsbank og misfire, samt man kan bestemme PPP, peak pressure position, som er posisjonen i veivgrader hvor sylindertrykket er høyest.
Vil du lese mer om dette så ligger det bl a en Ph.D-oppgave av Lars Eriksson på nettet, "Spark-Advance Control by Ion-Sensing and Interpretation".
http://www.vehicular.isy.liu.se/en/Publ ... 580_LE.pdf
Men det har blitt montert Trionic og benyttet ionestrømsmåling på andre motorer i tuningsammenheng.
Avlesningen av ionestrømmen skjer over gnistgapet og signalet man får ut tolkes av elektronikken, dette brukes til å avlese tenningsbank og misfire, samt man kan bestemme PPP, peak pressure position, som er posisjonen i veivgrader hvor sylindertrykket er høyest.
Vil du lese mer om dette så ligger det bl a en Ph.D-oppgave av Lars Eriksson på nettet, "Spark-Advance Control by Ion-Sensing and Interpretation".
http://www.vehicular.isy.liu.se/en/Publ ... 580_LE.pdf
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan