Noen andre enn SAAB som bruker DI?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
dddanielll
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 49
Registrert: 21 jun 2011, 12:44
Medlemsnummer: N2241
Navn: Daniel
Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
Sted: Verdal

Noen andre enn SAAB som bruker DI?

Legg inn av dddanielll » 29 jan 2013, 00:39

Heisann, bare lurer på om det er noen andre motorer eller trimmere som bruker direct ignition, eller noe som gjør samme nytta. Man får jo tilnermet perfekt tenningstidspunkt av DI.
'84 SAAB 99GL 5-Speed

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Noen andre enn SAAB som bruker DI?

Legg inn av na_X » 29 jan 2013, 01:09

Det er vel andre som bruker tennkasset også, hvis det er det du tenker på?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
dddanielll
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 49
Registrert: 21 jun 2011, 12:44
Medlemsnummer: N2241
Navn: Daniel
Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
Sted: Verdal

Re: Noen andre enn SAAB som bruker DI?

Legg inn av dddanielll » 29 jan 2013, 11:02

Tenkte mere på systeme med at de måler i forbrenningskammere eller noe, for å finne eksakt tenningstidspunkt
'84 SAAB 99GL 5-Speed

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Noen andre enn SAAB som bruker DI?

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2013, 12:48

Ionestrømsmåling er nok fortsatt en Saab-spesifikk sak.
Men det har blitt montert Trionic og benyttet ionestrømsmåling på andre motorer i tuningsammenheng.

Avlesningen av ionestrømmen skjer over gnistgapet og signalet man får ut tolkes av elektronikken, dette brukes til å avlese tenningsbank og misfire, samt man kan bestemme PPP, peak pressure position, som er posisjonen i veivgrader hvor sylindertrykket er høyest.

Vil du lese mer om dette så ligger det bl a en Ph.D-oppgave av Lars Eriksson på nettet, "Spark-Advance Control by Ion-Sensing and Interpretation".
http://www.vehicular.isy.liu.se/en/Publ ... 580_LE.pdf
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar