Side 1 av 1

Bruk av valvoline engineflush ved oljebytte

Lagt inn: 29 jan 2013, 17:51
av Saab_9-5
Lurer litt på hvordan jeg skal bevare motoren på min saab på best mulig måte.

Når jeg kjøpte bilen hadde motoren gammel veivhusventilasjon og turboen havarerte etter kort tid. Etter havari fikk den ny turbo og veivhusventilasjon + Bunnpanne og oljesil fikk en skikkelig rens sammen med ventildeksel. Kjørte ca 2000km og tok en oljeskift (Mobil 1 New Life 0W-40) sammen med Valvoline Engine Flush. http://valvoline.no/produkter.aspx?path=3:33:330:33005

Siden har motoren fungert veldig bra. Den går reint og fint uten noen ulyder. Eneste er at jeg kan høre en liten lyd fra kamdrevene/kjede når motoren er kald. Varer ca 1min også forsvinner den. Noe med oljetrykket kanskje?

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke valvoline engineflush igjen når jeg skal ta oljeskift? Eller blir det litt unødvendig? Noen som er erfaring med valvoline eller andre produkter? Ser det finnes mye forskjelligt på markedet. Tenkte jeg skulle ha oljeskift interval på 5000km. Bruker kun Mobil1 0W-40 New Life. (Kjøper olje via jobben så pris er ganske lav.) :)

Noen som har tips/råd :)

Re: Bruk av valvoline engineflush ved oljebytte

Lagt inn: 29 jan 2013, 18:18
av Ingvar N629
Oljen har rensende additiver, og syntetisk olje kokser lite. Dersom du bytter så ofte som 5000 km (noe jeg vil si er en smule overkill) så skal det ikke være nødvendig med noe ekstra.

Strammerne til register- og balansekjede har mothaker og er ikke avhengig av oljetrykk for å holdes stramme. Er ikke ventiltrykkerne dine du hører?

Re: Bruk av valvoline engineflush ved oljebytte

Lagt inn: 29 jan 2013, 18:29
av Saab_9-5
Ingvar N629 skrev:Oljen har rensende additiver, og syntetisk olje kokser lite. Dersom du bytter så ofte som 5000 km (noe jeg vil si er en smule overkill) så skal det ikke være nødvendig med noe ekstra.

Strammerne til register- og balansekjede har mothaker og er ikke avhengig av oljetrykk for å holdes stramme. Er ikke ventiltrykkerne dine du hører?
Takk for svar.
Er ikke sikker, men hører at det kommer fra venstresiden av ventildekselet så tenkte meg at det var kamdrevene eller kjedet.