Antiskrens og antispinn

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Antiskrens og antispinn

Legg inn av glenn72 » 31 jan 2013, 00:44

Har sittet og lest annonser påmsvenske blocket.se..på jakt etter en aero for ombygging av min se.....ser att det står oppført antispinn og antiskrens i nesten alle annonsene..var dette standard på bilene rundt 2000? Har en 2001 selv..og den spinner villig på vintern om jeg gir på.....

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Helge » 31 jan 2013, 00:46

TC, og kun TC er standard på 2001 Aero.
Antiskrens kom vel ikke før 2002/2003.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Kristian N2215 » 31 jan 2013, 00:57

Det er mulig å ettermontere TCS (antispinn). Men da må begge bilene være fra 2000 eller nyere. (endring i buss-systemet dette året)

Driver selv å ettermonterer i min 2002 :) Det lå en howto på dette på svenskeforumet, men den ser ut til å være borte nå...

Kan prøve å mekke en ny en når jeg er ferdig, og får tid. Hvis du har spørsmål om det, så kan jeg svare deg på det rimelig greit :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av TiaZzz » 31 jan 2013, 01:19

Er vel godt mulig å ettermontere ESP også om man ikke er riktig skrudd sammen i skallen og har for mye tid og penger. :D

(Har sendt ut en forespørsel til en bekjent som jobber på en skrot om deler. Topplokket mitt er neppe strammet med riktig moment)

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av little_e » 31 jan 2013, 01:22

ESP (antiskrens) kom f.o.m 2002 (facelift). Det er mulig å ettermontere TSC (antispinn), og er visstnok relativt (alt er relativt) enkelt, iflg en tråd jeg leste på det svenske forumet.
ESP er vel også mulig - om man har for mye tid, kunnskap og penger.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Kristian N2215 » 31 jan 2013, 01:30

little_e skrev:ESP (antiskrens) kom f.o.m 2002 (facelift). Det er mulig å ettermontere TSC (antispinn), og er visstnok relativt (alt er relativt) enkelt, iflg en tråd jeg leste på det svenske forumet.
ESP er vel også mulig - om man har for mye tid, kunnskap og penger.
Man snakker om å Bytte ABS-pumpe, rattstamme, og montere akselerasjonssensor. Og masse ledninger da såklart. TCS er 100 ganger lettere, og ikke minst billigere, om man ikke har en delebil med ESP. Jeg kjøpte selv alle delene til TCS-ettermontering for 1500kr.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av glenn72 » 31 jan 2013, 02:05

Ok,har en 2001 aero og en 2002 jeg vurderer..men siden min er 2001 er det vel en del i forstilling som ikke vil passe fra 2002.....legg gjerne ut når du har montert tc..om det ikke er på rakettforskernivå har det vært aktuellt å montere...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2013, 08:13

saab91 skrev:Det er mulig å ettermontere TCS (antispinn). Men da må begge bilene være fra 2000 eller nyere. (endring i buss-systemet dette året)
Pff jeg har montert nyere type TCS i min M98, alt går. Eneste grunnen til at jeg gjorde dette var for å kunne bruke standard BioPower basefiler ved kalibrering av trim.

TCSen sparer meg for mye dekkslitasje om sommeren. Vinterstid skrus systemet konsekvent AV. Man har da høyrefot og en viss føling med det man driver med, og jeg liker veldig dårlig at TCS begrenser momentet når jeg trenger driv på framhjula for å holde bakhjula i riktig kjørebane. ESP derimot er mer kjekt å ha.

En liten avsporing; beste TCS-funksjon jeg har hatt på vinterføre var da jeg fjernet all inngripen av TCS i motorstyringen, dvs TCS brukte kun bremsene til å begrense hjulspinn, momentet ble ikke rørt. Sammen med Quaife diffen så gjorde dette susen, men jeg droppet den løsningen da man fjerner andre muligheter i programvaren. Sliter vel også litt bremser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av glenn72 » 31 jan 2013, 12:28

Tja, dette er på høyt nivå....egentlig så lurte jeg på om det var forskjell på svenske og norske utgaver..siden jeg la merke til att det stod oppført esp og tc i så mange svenske annonser..og jeg visste att det ikke fanns på min..og som regel blir systemet slått av når vi er ute og kjører på is/glatt føre med nybilen..da det er hjelpeløst i glatte lange bakker å sakte miste motorkraft pga hjulspinn, da er det bedre og regulere dette med gasspedalen...

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Kristian N2215 » 31 jan 2013, 13:25

Fordelen med TCS er jo at den fungerer som en elektronisk diffbrems, som gjør at du ikke setter deg fast like lett. Bremser det hjulet som spinner sånn at kraften fordeles på to hjul istedenfor kun ett :) Det, pluss mindre dekkslitasje er mine argumenter for TCS :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2013, 14:51

saab91 skrev: Bremser det hjulet som spinner sånn at kraften fordeles på to hjul istedenfor kun ett :))
Den tar ned motorkraften samtidig, det er ingen fordel. Når ræva er på vei ut så vil du gjerne ha muligheten til å gi på, ellers går du tvert rundt. Har opplevd at det har vært nære på pga innblanding fra TCS, og etter den gang så skrus TCS konsekvent av på skikkelig vinterføre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

glenn72
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 16 des 2012, 16:21
Medlemsnummer: 2549
Navn: Glenn
Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
Sted: Balsfjord

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av glenn72 » 31 jan 2013, 15:12

Du må jo kjøre etter forholdan, da skal du sleppe att bakenden hold på å passere frontn under kjøring...med eller utn esp,abs,tcs,abc osv..... :) :-D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Tor N12 » 31 jan 2013, 18:20

Skal du først kjøpe delebil så synes i allefall jeg at du skal vurdere å handle en 02 eller nyere.. Selvfølgelig større jobb, men om du nå flytter over forstilling mm så får du jo en helt annen bil på veien :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2013, 18:50

Tor N12 skrev:Skal du først kjøpe delebil så synes i allefall jeg at du skal vurdere å handle en 02 eller nyere.. Selvfølgelig større jobb, men om du nå flytter over forstilling mm så får du jo en helt annen bil på veien :)
Definitivt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Antiskrens og antispinn

Legg inn av Helge » 31 jan 2013, 22:30

Ingvar N629 skrev:Sliter vel også litt bremser.
Land Rover`en har TC som ikke tar momentet. Den bremser kun hjulene. Så lenge jeg har inne lavserie. I høyserie tar den litt moment. Men det er fint lite.
Jeg kjører denne bilen i skogen ganske ofte. Og TC`en jobber da hardt. Spesielt i snøen. Og jeg trodde også at det ville slite bremser siden det ofte blir noen timer med hard bruk.
Men jeg må si jeg er overrasket over hvor lite slitasje det er. Har heller ikke klare å kjøre dem varme.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar