Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Heihei, jeg har to hull for pinnbolter til eksosmanifold hvor gjengene er dradd over. Noe som igjen har ført til at det har lekt mellom topp og manifold, og det kan man vel ikke ha noe av?
Så spørsmålet mitt er, hva er beste løsning for å fikse dette?
Jeg ser selv tre alternativer:
* helicoil
*Bore, og gjenge opp hull til M10, lage seg pinnbolt med M10 i ene enden og M8 i andre.
*Bore. gjenge opp og lage hylse med utvendig M10 og innvendig M8 og bruke standard pinnbolter.
Hva er den beste måte å gjøre dette på?
Så spørsmålet mitt er, hva er beste løsning for å fikse dette?
Jeg ser selv tre alternativer:
* helicoil
*Bore, og gjenge opp hull til M10, lage seg pinnbolt med M10 i ene enden og M8 i andre.
*Bore. gjenge opp og lage hylse med utvendig M10 og innvendig M8 og bruke standard pinnbolter.
Hva er den beste måte å gjøre dette på?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Jeg bruker alltid helicoil og det fungerer utmerket 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Tja, har vel ikke helt bestemt meg, men heller litt mot å bore opp til M10 og sette inn en hylse...
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Blir ikke det bortimot det samme som helicoil?
(Altså borre opp til M10 og sette inn hylse..)
(Altså borre opp til M10 og sette inn hylse..)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Ser heller ikke at det skal være store forskjellen..
Jeg har gjort dette på ikke så rent få turbomotorer og der er jo også temperaturforskjellene på eksosmanifoilden mye større enn det du vil oppleve på sugeren din
Jeg har gjort dette på ikke så rent få turbomotorer og der er jo også temperaturforskjellene på eksosmanifoilden mye større enn det du vil oppleve på sugeren din

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Forskjellen er jo at man har gode gjenger, kontra en coil! Har brukt begge deler i forskjellige sammen henger g hylse er jo helt klart det beste, spesielt om man skal skru på det i ettertid, men i prinsipp er det jo akkurat det samme.
Så jeg ville gådd for hylse.
Så jeg ville gådd for hylse.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Tor N12 skrev:Ser heller ikke at det skal være store forskjellen..
Jeg har gjort dette på ikke så rent få turbomotorer og der er jo også temperaturforskjellene på eksosmanifoilden mye større enn det du vil oppleve på sugeren din
Nå er gjengene helt ok på sugeren... Toppen det er snakk om her er en turbotopp

Men uansett, jeg har utstyret jeg trenger for å sette inn en hylse, skal jeg inn med helicoil må jeg ha gjengetapp o.l.
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Hylse er bra det, men når den blir så tynn som den må bli når det er snakk om M8 og M10 så blir det ikke store forskjellen kontra en coil.doo-kie skrev:Forskjellen er jo at man har gode gjenger, kontra en coil! Har brukt begge deler i forskjellige sammen henger g hylse er jo helt klart det beste, spesielt om man skal skru på det i ettertid, men i prinsipp er det jo akkurat det samme.
Så jeg ville gådd for hylse.
Og den trenger man ikke få laget heller da!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Ødelagte gjenger, pinbolter til eksosmanifoild.
Gjengehylser fås kjøpt hos over disk
må vell opp 2 dim, for å bruke hylse. M12 til M8 ellers blir jo hylsa bare en coil...
Men begge deler funker jo. Så regner med Sigve får dette til uansett metode han velger;)

Men begge deler funker jo. Så regner med Sigve får dette til uansett metode han velger;)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie