M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Legg inn av PerH N1870 » 18 feb 2013, 21:37

Må skifte bremseslange foran etter EU kontroll.
Lurer litt på om denne fremgangsmåten virker grei #-o
1. Tappe ned bremsevæsken (greit å skifte den en gang i blandt likevel)
2. Demontere calliper
3. Skifte slange (skru løs på calliper og oppe i hjulbuen)
4. Montere calliper
5. Fylle bremsevæske og lufte

Lurer i grunnen på om det er nødvendig å demonterere calliper for å unngå å få twist på slangen #-o
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Legg inn av TiaZzz » 18 feb 2013, 21:54

Vet ikke helt hvordan det er med 9000, men hvorfor skal du ha av caliper?

Beste måten å lufte og skifte bremsevæske er med undertrykk. Du får ganske billig beholder på Biltema, men fordrer at du har kompressor: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191531/

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Legg inn av PerH N1870 » 18 feb 2013, 22:14

TiaZzz skrev:Vet ikke helt hvordan det er med 9000, men hvorfor skal du ha av caliper?

Beste måten å lufte og skifte bremsevæske er med undertrykk. Du får ganske billig beholder på Biltema, men fordrer at du har kompressor: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191531/
Bremseslangen på 9000 kommer med gjenga nippel i begge ender. Derfor tenker jeg at jeg først må skru slangen fast i overgangen oppunder hjulbuen og så skru den andre enden ved å "snurre" calliperen. Ellers får jeg vel en snurr på slangen, eller hva ??
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Legg inn av TiaZzz » 18 feb 2013, 23:07

Nå vet jeg ikke hvodan den slangen er, men hydrauliske slanger med kupling bruker å fungere slik at enden med gjenger er løs og fungerer som en skrue. Er det ikke slik på disse slangene?

Ikke for det, når du skal skifte slangen så er det jo ingenting i veien for å ta av caliperen. Man beholder den jo på kun for å slippe å lufte bremsene. :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Legg inn av Tor N12 » 18 feb 2013, 23:18

Du trenger ikke å ta av kalipperen, om du løsner i andre enden først så ordner det seg ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Legg inn av PerH N1870 » 19 feb 2013, 09:09

Tor N12 skrev:Du trenger ikke å ta av kalipperen, om du løsner i andre enden først så ordner det seg ;)
Den e god :D
Da slipper jeg ganske lett fra det hele.
Takk for nok et nyttig svar. Dette forumet er helt fantastisk =D>
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: M92 9000 - Skifte bremseslange foran

Legg inn av PerH N1870 » 03 mar 2013, 22:16

Da er slangene (begge) skiftet etter mye om og men. Bakre innerskjerm måtte av og det var et klips formet som en U som måtte ut. Den festet slangen til chassiet. Det tok en del tid før jeg skjønte det med klipset. Selvfølgelig var mutteren mellom bremserøret og slangen rustet så mye på den ene siden at 11mm fastnøkkel glapp :oops:
Måtte lage nytt stykke bremserør.

Så oppdaget jeg at på den ene kalipperen var det en liten bit rør mellom kalipper og slange. Det var bare på den ene siden. På den andre siden var slangen skrudd rett inn i kalipperen.
De slangene jeg kjøpte var like, ingen forskjell mellom høyre og venstre. Fikk montert begge og det ser greit ut, men jeg skjønner ikke hvorfor det var et lite stykke rør på den ene slangen. Satser på at alt er OK, men er litt usikker....
Noen som vet forklaringen ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Svar