Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 19 feb 2013, 11:45
Svetter en del fra toppdekselpakningen min (B205). Svetter også litt på enden av den ene kamakslingen. Det er vel der det sitter vakuumpumpe på automatbiler??? Jeg har da manuell som dere sikkert skjønner
Spørsmålet mitt er, om det holder å bytte toppdekselpakning for å stoppe svettinga i enden av kammen? eller et det egen tettering til denne?
Er det noe jeg bør se etter mtp. koks og sludge når jeg først har av toppdekselet?
EDIT: Skal det ikke sitte en gummiplugg i det hullet i enden av kammen som jeg snakker om? Er ikke det hos meg nemlig

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 19 feb 2013, 18:53
Låner tråden din litt da jeg har samme problem som deg.

Svetter litt olje fra der som vacuum/fordeler skal sitte. Hvordan fikses det
Har planer om å bytte ventildekselpankning nå i nærmeste fremtid og lurer på noe av det samme.
-Hva skal jeg se etter? Sludge, skader og slikt.
-Hvor skal jeg blåse rent med trykkluft?
-Er det noe triks når jeg skal ha dekselet på igjen? Tenker da på at pakningen skal sitte skikkelig når jeg snur dekselt

- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Legg inn
av TiaZzz » 20 feb 2013, 00:40
Har samme på min. Er vel så lite at det kun er irriterende, men kunne godt tenkt meg å fikse det.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 20 feb 2013, 08:24
saab91 skrev:
EDIT: Skal det ikke sitte en gummiplugg i det hullet i enden av kammen som jeg snakker om? Er ikke det hos meg nemlig

Det gjør det nok!! Ellers er det jo åpent inn i toppen. Og det er den pluggen du bytter for å stoppe lekkasjen. En liten, tynn ring med silikon på rengjort innside av pluggen er sikkert vel så effektivt, da nesten alle motorer har en oljedråpe på utsiden av denne pluggen enten motoren er ny eller gammel.
Toppdekselpakninga er det rett fram å bytte, men husk rengjøring hvis det er spor av gammel silikon. Noen strategiske striper silikon i pakningssporet er stort sett det som trengs for å holde pakninga på plass ved montering, men ikke overdriv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 20 feb 2013, 12:16
Hva kan brukes til å rense ventildekselt? Om det trengs.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 20 feb 2013, 14:16
Har bestilt meg Toppdekselpakning, plugg til fordelerhull, oljetermostat og kjølevannstermostat nå, så da skal det blir orden i sakene.
Er det nødvendig med silikon på denne pluggen for å få det tett altså?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Saab_9-5
- 0.7 bar

- Innlegg: 176
- Registrert: 26 okt 2012, 19:50
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Legg inn
av Saab_9-5 » 20 feb 2013, 14:31
saab91 skrev:Har bestilt meg Toppdekselpakning, plugg til fordelerhull, oljetermostat og kjølevannstermostat nå, så da skal det blir orden i sakene.
Er det nødvendig med silikon på denne pluggen for å få det tett altså?
Hvor bestilte du oljetermostat og plugg til fordelerhull?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 24 feb 2013, 10:18
Saab_9-5 skrev:saab91 skrev:Har bestilt meg Toppdekselpakning, plugg til fordelerhull, oljetermostat og kjølevannstermostat nå, så da skal det blir orden i sakene.
Er det nødvendig med silikon på denne pluggen for å få det tett altså?
Hvor bestilte du oljetermostat og plugg til fordelerhull?
Bestilte fra saab, men så i ettertid at det finnes billigere alternativ. Termostaten kostet 700 kr med klubbrabatt, så den er ganske dyr. Pluggen koster en 50 lapp eller noe. Men fy for en forskjell det ble. Bilen brukte i 15 minusgrader kun 10 min før nåla stod vannrett, mot 15-20 min i samme utetemp før bytte av termostat.
http://www.eeuroparts.com/Parts/28698/O ... t-5958848/
og
http://www.eeuroparts.com/Parts/10557/D ... g-9135211/
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.