Svetting fra toppdeksel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Svetting fra toppdeksel

Legg inn av Kristian N2215 » 19 feb 2013, 11:45

Svetter en del fra toppdekselpakningen min (B205). Svetter også litt på enden av den ene kamakslingen. Det er vel der det sitter vakuumpumpe på automatbiler??? Jeg har da manuell som dere sikkert skjønner :)

Spørsmålet mitt er, om det holder å bytte toppdekselpakning for å stoppe svettinga i enden av kammen? eller et det egen tettering til denne?
Er det noe jeg bør se etter mtp. koks og sludge når jeg først har av toppdekselet?

EDIT: Skal det ikke sitte en gummiplugg i det hullet i enden av kammen som jeg snakker om? Er ikke det hos meg nemlig :P
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Svetting fra toppdeksel

Legg inn av Saab_9-5 » 19 feb 2013, 18:53

Låner tråden din litt da jeg har samme problem som deg. :P Svetter litt olje fra der som vacuum/fordeler skal sitte. Hvordan fikses det :P

Har planer om å bytte ventildekselpankning nå i nærmeste fremtid og lurer på noe av det samme.
-Hva skal jeg se etter? Sludge, skader og slikt.
-Hvor skal jeg blåse rent med trykkluft?
-Er det noe triks når jeg skal ha dekselet på igjen? Tenker da på at pakningen skal sitte skikkelig når jeg snur dekselt :)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Svetting fra toppdeksel

Legg inn av TiaZzz » 20 feb 2013, 00:40

Har samme på min. Er vel så lite at det kun er irriterende, men kunne godt tenkt meg å fikse det.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Svetting fra toppdeksel

Legg inn av Ingvar N629 » 20 feb 2013, 08:24

saab91 skrev: EDIT: Skal det ikke sitte en gummiplugg i det hullet i enden av kammen som jeg snakker om? Er ikke det hos meg nemlig :P
Det gjør det nok!! Ellers er det jo åpent inn i toppen. Og det er den pluggen du bytter for å stoppe lekkasjen. En liten, tynn ring med silikon på rengjort innside av pluggen er sikkert vel så effektivt, da nesten alle motorer har en oljedråpe på utsiden av denne pluggen enten motoren er ny eller gammel.

Toppdekselpakninga er det rett fram å bytte, men husk rengjøring hvis det er spor av gammel silikon. Noen strategiske striper silikon i pakningssporet er stort sett det som trengs for å holde pakninga på plass ved montering, men ikke overdriv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Svetting fra toppdeksel

Legg inn av Saab_9-5 » 20 feb 2013, 12:16

Hva kan brukes til å rense ventildekselt? Om det trengs.
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Svetting fra toppdeksel

Legg inn av Kristian N2215 » 20 feb 2013, 14:16

Har bestilt meg Toppdekselpakning, plugg til fordelerhull, oljetermostat og kjølevannstermostat nå, så da skal det blir orden i sakene.
Er det nødvendig med silikon på denne pluggen for å få det tett altså?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Svetting fra toppdeksel

Legg inn av Saab_9-5 » 20 feb 2013, 14:31

saab91 skrev:Har bestilt meg Toppdekselpakning, plugg til fordelerhull, oljetermostat og kjølevannstermostat nå, så da skal det blir orden i sakene.
Er det nødvendig med silikon på denne pluggen for å få det tett altså?

Hvor bestilte du oljetermostat og plugg til fordelerhull?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Svetting fra toppdeksel

Legg inn av Kristian N2215 » 24 feb 2013, 10:18

Saab_9-5 skrev:
saab91 skrev:Har bestilt meg Toppdekselpakning, plugg til fordelerhull, oljetermostat og kjølevannstermostat nå, så da skal det blir orden i sakene.
Er det nødvendig med silikon på denne pluggen for å få det tett altså?

Hvor bestilte du oljetermostat og plugg til fordelerhull?
Bestilte fra saab, men så i ettertid at det finnes billigere alternativ. Termostaten kostet 700 kr med klubbrabatt, så den er ganske dyr. Pluggen koster en 50 lapp eller noe. Men fy for en forskjell det ble. Bilen brukte i 15 minusgrader kun 10 min før nåla stod vannrett, mot 15-20 min i samme utetemp før bytte av termostat.
http://www.eeuroparts.com/Parts/28698/O ... t-5958848/
og
http://www.eeuroparts.com/Parts/10557/D ... g-9135211/
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Svar