Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Legg inn av Birger N372 » 01 mar 2013, 20:48

Broren min solgte nylig en 1999 mod 9-5 2,3t som har vært lett trimmet ("snill Ronny-trim" :) ) i et par år, det har fungert veldig bra. For en stund siden var det blåaktig røyk når han kjørte. Bilen stod noen måneder før vi for et par uker siden byttet turbo (overhalt lik den som satt der), original vannpumpe, olje osv samt viftereim og et par løpehjul. Han kjørte i overkant av 100 mil med den uten å merke noe galt før han solgte den i går. I dag har de som kjøpte den kjørt 3-4 mil før turboen røyk, det kom masse hvit røyk visstnok og den har dratt ut masse olje fra motoren. Etter det jeg har skjønt av å søke og lese litt betyr det at turboen er gåen igjen og det sa de også på et verksted kjøper har tatt bilen til. Bilen skal ha siste utg. av veivhusvent så langt jeg vet og de hadde ned bunnpanna for å sjekke og gjøre reint på verksted før han kjøpte bilen for omtrent tre år siden og vi har byttet olje og filter på den hver 10.000km (Mobil1 0W40).
Kan det bare har vært en "mandagsturbo" vi fikk tak i? Fulgte WIS under demont./montering, hadde på olje på turboen osv. Hadde vi gjort noe galt hadde det vel skjedd noe rett etter at vi byttet? Virket som om det var omtrent like mye slakk i den propell-lignende saken i turboen både på den gamle og den vi kjøpte, og vi syntes det var litt rart, men ingen av oss er annet enn "hobby-makanikere" :) Noen som har tips eller råd?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Legg inn av Paradigm N558 » 01 mar 2013, 21:13

Det har vist seg at enkelte turboer kjøpt fra norske ettermarkedsleverandører har levert uorginale Garrett-turboer.
Spørsmål #1: Hvor ble denne kjøpt?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Legg inn av Ingvar N629 » 01 mar 2013, 21:47

Har opplevd at original Garrett også har tatt kveld etter få mil, montert korrekt på ny motor. Så mandagseksemplar finnes overalt, selv om det er sjelden på originale.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Legg inn av Birger N372 » 01 mar 2013, 22:25

Paradigm N558 skrev:Det har vist seg at enkelte turboer kjøpt fra norske ettermarkedsleverandører har levert uorginale Garrett-turboer.
Spørsmål #1: Hvor ble denne kjøpt?
Den ble kjøpt av en som annonserer på finn.no og jeg tror det er en original turbo som er overhalt, mener det står Garrett på den og den så lik ut som den vi byttet ut. Ser ut til at vi får en ny, så vi får prøve en gang til.

Oppdatering: Bilen har vært på et par verksteder, og selv om de på det første var sikre på at turboen hadde gått, fungerte den etter hvert igjen helt fint og etter det jeg skjønner er bytteturboen helt i orden. De har kommet frem til på det siste verkstedet (som driver med turbo motorer) at det var oil sludge i motoren og at det på en måte satt som en propp, dette slapp tydeligvis rett etter at bilen fikk ny eier. Så det var ikke noe galt med turboen, etter det jeg skjønner fungerer bilen som den skal nå :) Fikk ny turbo ganske kjapt, denne er returnert igjen, veldig god service!

Svar