Side 1 av 1

Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Lagt inn: 01 mar 2013, 20:48
av Birger N372
Broren min solgte nylig en 1999 mod 9-5 2,3t som har vært lett trimmet ("snill Ronny-trim" :) ) i et par år, det har fungert veldig bra. For en stund siden var det blåaktig røyk når han kjørte. Bilen stod noen måneder før vi for et par uker siden byttet turbo (overhalt lik den som satt der), original vannpumpe, olje osv samt viftereim og et par løpehjul. Han kjørte i overkant av 100 mil med den uten å merke noe galt før han solgte den i går. I dag har de som kjøpte den kjørt 3-4 mil før turboen røyk, det kom masse hvit røyk visstnok og den har dratt ut masse olje fra motoren. Etter det jeg har skjønt av å søke og lese litt betyr det at turboen er gåen igjen og det sa de også på et verksted kjøper har tatt bilen til. Bilen skal ha siste utg. av veivhusvent så langt jeg vet og de hadde ned bunnpanna for å sjekke og gjøre reint på verksted før han kjøpte bilen for omtrent tre år siden og vi har byttet olje og filter på den hver 10.000km (Mobil1 0W40).
Kan det bare har vært en "mandagsturbo" vi fikk tak i? Fulgte WIS under demont./montering, hadde på olje på turboen osv. Hadde vi gjort noe galt hadde det vel skjedd noe rett etter at vi byttet? Virket som om det var omtrent like mye slakk i den propell-lignende saken i turboen både på den gamle og den vi kjøpte, og vi syntes det var litt rart, men ingen av oss er annet enn "hobby-makanikere" :) Noen som har tips eller råd?

Re: Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Lagt inn: 01 mar 2013, 21:13
av Paradigm N558
Det har vist seg at enkelte turboer kjøpt fra norske ettermarkedsleverandører har levert uorginale Garrett-turboer.
Spørsmål #1: Hvor ble denne kjøpt?

Re: Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Lagt inn: 01 mar 2013, 21:47
av Ingvar N629
Har opplevd at original Garrett også har tatt kveld etter få mil, montert korrekt på ny motor. Så mandagseksemplar finnes overalt, selv om det er sjelden på originale.

Re: Bytte-turbo tok kvelden etter ca 1000km

Lagt inn: 01 mar 2013, 22:25
av Birger N372
Paradigm N558 skrev:Det har vist seg at enkelte turboer kjøpt fra norske ettermarkedsleverandører har levert uorginale Garrett-turboer.
Spørsmål #1: Hvor ble denne kjøpt?
Den ble kjøpt av en som annonserer på finn.no og jeg tror det er en original turbo som er overhalt, mener det står Garrett på den og den så lik ut som den vi byttet ut. Ser ut til at vi får en ny, så vi får prøve en gang til.

Oppdatering: Bilen har vært på et par verksteder, og selv om de på det første var sikre på at turboen hadde gått, fungerte den etter hvert igjen helt fint og etter det jeg skjønner er bytteturboen helt i orden. De har kommet frem til på det siste verkstedet (som driver med turbo motorer) at det var oil sludge i motoren og at det på en måte satt som en propp, dette slapp tydeligvis rett etter at bilen fikk ny eier. Så det var ikke noe galt med turboen, etter det jeg skjønner fungerer bilen som den skal nå :) Fikk ny turbo ganske kjapt, denne er returnert igjen, veldig god service!