Åpentfilter på diesel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Al3k$
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 05 sep 2012, 11:30
Navn: Aleksander
Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
Sted: Forfjord

Åpentfilter på diesel

Legg inn av Al3k$ » 02 mar 2013, 13:04

Heisann! er det mulig å montere et åpent luftfilter på en diesel? Har hørt noen si at det er skadelig for motoren, andre ikke.. ser ikke helt hva som skulle være problemet og har sett flere diesler med åpentfilter. Kan luftmengdemåleren bli skadet eller? ingen mulighet for skade på turbo osv? Bilen er en 9-3 03 mod med 2.2 Tid!
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Åpentfilter på diesel

Legg inn av na_X » 02 mar 2013, 16:10

Jeg skjønner heller ikke poenget med åpent filter, spesielt på en diesel...?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Åpentfilter på diesel

Legg inn av Ottar N398 » 02 mar 2013, 16:14

Hva håper du å oppnå? Effekten vil det ikke skje noe med (synker kansje litt)

Åpent filter skal oljes, dersom det brukes for mye olje vil den bli trukket inn å legge seg som et belegg i luftmassemåleren. I tillegg vil filteret endre flowen inn og ødelegge for fabrikk kalibreringen av lmm.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Al3k$
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 05 sep 2012, 11:30
Navn: Aleksander
Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
Sted: Forfjord

Re: Åpentfilter på diesel

Legg inn av Al3k$ » 03 mar 2013, 00:10

eneste jeg ønsker å oppnå er annen lyd ;) prøvde å ta av ved lmm og likte lyden kombinert med rakarør ;) skal montere 2,5" rett bak fra cat og vil ha litt mer turbolyd om det ikke er skadelig :) hadde ingen intensjoner om høyere effekt eller noe sånt :)
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Åpentfilter på diesel

Legg inn av Paul N1176 » 03 mar 2013, 04:08

Al3k$ skrev:..... likte lyden.........
Det er ingen som liker lyden av en diesel !
:D
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Åpentfilter på diesel

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 03 mar 2013, 11:05

Al3k$ skrev:eneste jeg ønsker å oppnå er annen lyd ;) prøvde å ta av ved lmm og likte lyden kombinert med rakarør ;) skal montere 2,5" rett bak fra cat og vil ha litt mer turbolyd om det ikke er skadelig :) hadde ingen intensjoner om høyere effekt eller noe sånt :)
Kan love deg at når du blir eldre kommer du til å angre om du lager til noe sånn. :lol:

Men om du vil belage deg på å bytte lmm senere så kjør på :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Al3k$
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 05 sep 2012, 11:30
Navn: Aleksander
Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
Sted: Forfjord

Re: Åpentfilter på diesel

Legg inn av Al3k$ » 03 mar 2013, 11:59

Selvfølgelig ingen som liker lyden på diesel framfor bensin, men trenger jo ikke være mer jævlig enn det må ;)
Om jeg bytter til rakarør legger jeg jo selvfølgelig orginalanlegget nede på verkstedet vårt ;)

Har jeg misforstått eller er det kun fare for lmm om jeg bruker for mye olje på filteret?
Blir vel mindre motstand i et slikt filter, men det er ikke noen fare for at turboen får for lite motstand med åpentfilter og rakarør? Noen snakket om at turboen måtte ha en hviss motstand eller et hvisst mottrykk?
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Åpentfilter på diesel

Legg inn av 99Turbo » 03 mar 2013, 14:45

LMM er en tynn tråd og systemet er kalibrert etter luftstrømmen forbi denne. Når du fjerner den originale luftfilter boksen og røret og monterer åpent filter endres luftstrømmen forbi LMM og systemet måler feil. Feil verdier fra LMM kan gi feil kalibrering i systemet. I tillegg setter gjerne oljedampen fra filteret seg på LMM og dritt fester seg på den. da vil den først begynne å måle enda mer feil for så å bli helt ødelagt. Det betyr 1000,- lapper rett i dass! Åpent filter eller oljet sportsfilter på bil med LMM er rett og slett dumt og potensielt skadelig for bil og lommebok.

Svar