Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av kknutsen » 06 mar 2013, 18:36

Hei

Har netopp røket Toppakningen på min Saab 9000 CS 2.3 - 1993 mod, og jeg skal rive toppen fra hverandre til helga, men er jeg maks uheldig så er det sprekk i toppen/blokka (Hatt kjøleproblemer) :?
Og da er ikke den motoren så brukendes lenger, men jeg har da en 2.0 som har stått i en saab 9000 CD 2.0 - 1995 mod, og lurer på om denne vil passe i en 9000 CS 1993mod. :)

Alt av utstyr til skifting er kjøpt inn, bare skruing som gjenstår, andre spørsmål lyder da som følger:

Har lest mye om og men om man trenger planing eller ikke at toppen, men det står jo Aluminiumstopp på bilen, så vidt jeg vet, og er det da lurt å plane den uansett?

Har fått en pris på ca. 500kr for planing av toppen (Kompis), dette er vel ikke en gal pris, er det det?
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av Tor N12 » 06 mar 2013, 18:59

Motoren passer ikke uten vidre, du har en "lang-motor" mens fra 94 så har 9000 "kort-motoren". Det betyr at du i såfall også må montere girkasse, drivaksler samt motorstyring fra 95-modellen.
Er vel strengt tatt mulig å bruke motorstyringa fra den du har men da må du få noen til å lage et spesialprogram for deg ettersom det kun finnes software for 2.3t når man har Trionic 5.2 motorstyring (fra 94 har alle Trionic 5.5)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av kknutsen » 06 mar 2013, 19:18

Ahh, slipper ikke unna så lett altså! :)

Men dette er jo selfølgelig neste løsning, håper selfølgelig på at toppakningskifte går fint og smertefritt!

Men, å ta med girkasse og akslinger går forsåvidt greit, men motorstyring, kunne du forklart meg litt rundt dette, og gjerne hvor den ligger, er ikke helt innpå dette området :oops:
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av Tor N12 » 06 mar 2013, 19:41

Motorstyringa ligger oppe i akvariet, ved vinduspussermotoren.
Du må i såfall flytte over hele motorledningsnettet. Det skiller ganske mye på 93 og 95-modellen så det er ikke bare å plugge over, du må i såfall lodde litt ledningsnett ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av kknutsen » 08 mar 2013, 07:37

I see I see...

Ikke svaret jeg håpte på, men i worst case scenario så er det mulig :)

Takk for gode svar!
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av EdHunter N815 » 11 mar 2013, 14:49

kknutsen skrev:Har lest mye om og men om man trenger planing eller ikke at toppen, men det står jo Aluminiumstopp på bilen, så vidt jeg vet, og er det da lurt å plane den uansett?

Har fått en pris på ca. 500kr for planing av toppen (Kompis), dette er vel ikke en gal pris, er det det?
Vil anbefale planing ja, spesielt siden du har hatt kjøleproblemer. Du har mye høyere sansynlighet for å få den nye pakningen tett, når toppen planes får du bort alle forurensninger og ujevnheter i overflaten.

500kr er ingen upris. Jeg betalte 2000kr, men da inkludert fresing av ventilseter og bytte av ventiltetninger.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av kknutsen » 18 mar 2013, 23:26

Bare for å avslutte denne tråden!

Fikk ordna planing, ordna med nye pakninger, og satt det sammen på en kveld!

Måtte av med toppdekselet for en siste justering av kammene da jeg stilte de inn til feil "0"punkt :oops:


Ellers går den greit, men virker som en løfter som har gitt seg, kommer litt tikkelyder ved pådrag!

Lurer også på om kjedestrammeren ikke slo seg helt ut ved montering, da det kommer litt raslelyder når motoren blir varm (kjedet utvider seg?)

Men, det er jo en første gang for alt, og er veldig fornøyd med hvordan det gikk ved hjelp av Haynes, erfarne folk og forum :)


Plukker den nok litt fra hverandre igjen til påska, så får vi se om det blir bestilling av nye løftere, og satser på at jeg får strammet kjedet ordentlig opp :D
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av Tor N12 » 18 mar 2013, 23:41

Har du byttet kjede? Evt hvor langt ute var strammeren? Husk at når du planer toppen så blir den jo lavere, med andre ord så må kjedestrammeren lengre ut for at kjedet skal bli stramt. Om strammeren da var på max fra før så klarer den ikke å stramme kjedet nok.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av kknutsen » 18 mar 2013, 23:55

Oh shit! ja der sa du noe!

Byttet ikke kjedet, og la heller ikke merke til hvor langt ute strammeren var, men det du sier hørtes forferdelig logisk ut!

Hmm, kommer ikke til å gjøre noe med dette denne uken uansett, så det får bli i påskeferien!


Kjedebytte = ut med motoren selfølgelig?
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av EdHunter N815 » 19 mar 2013, 09:57

kknutsen skrev:Oh shit! ja der sa du noe!

Byttet ikke kjedet, og la heller ikke merke til hvor langt ute strammeren var, men det du sier hørtes forferdelig logisk ut!

Hmm, kommer ikke til å gjøre noe med dette denne uken uansett, så det får bli i påskeferien!


Kjedebytte = ut med motoren selfølgelig?
Niks, kjede bytter du fint fra motorrom/hjulhus. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Legg inn av kknutsen » 20 mar 2013, 00:55

Får lese meg litt opp på dette, så er det kanskje ikke så stor jobb som jeg tror!

Tok en grundig sjekk på "ulydene idag"

Det er litt merkelig spør du meg, men når jeg starter bilen og den er kald,
Så er det ingen ulyder, den sviver som en klokke!

Når tempen når normalt nivå så begynner gjerne kjedet å "slå" litt (ekspansjon av kjedet)?
Mens tikkingen fra løfteren(e) kommer ikke før jeg kjører, bilen har blitt varm og har gjerne
Dratt den litt på turtallet!

Noen som kan ha hatt lignendes problem etter en slik jobb?
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Svar