Side 1 av 1

Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 06 mar 2013, 18:36
av kknutsen
Hei

Har netopp røket Toppakningen på min Saab 9000 CS 2.3 - 1993 mod, og jeg skal rive toppen fra hverandre til helga, men er jeg maks uheldig så er det sprekk i toppen/blokka (Hatt kjøleproblemer) :?
Og da er ikke den motoren så brukendes lenger, men jeg har da en 2.0 som har stått i en saab 9000 CD 2.0 - 1995 mod, og lurer på om denne vil passe i en 9000 CS 1993mod. :)

Alt av utstyr til skifting er kjøpt inn, bare skruing som gjenstår, andre spørsmål lyder da som følger:

Har lest mye om og men om man trenger planing eller ikke at toppen, men det står jo Aluminiumstopp på bilen, så vidt jeg vet, og er det da lurt å plane den uansett?

Har fått en pris på ca. 500kr for planing av toppen (Kompis), dette er vel ikke en gal pris, er det det?

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 06 mar 2013, 18:59
av Tor N12
Motoren passer ikke uten vidre, du har en "lang-motor" mens fra 94 så har 9000 "kort-motoren". Det betyr at du i såfall også må montere girkasse, drivaksler samt motorstyring fra 95-modellen.
Er vel strengt tatt mulig å bruke motorstyringa fra den du har men da må du få noen til å lage et spesialprogram for deg ettersom det kun finnes software for 2.3t når man har Trionic 5.2 motorstyring (fra 94 har alle Trionic 5.5)

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 06 mar 2013, 19:18
av kknutsen
Ahh, slipper ikke unna så lett altså! :)

Men dette er jo selfølgelig neste løsning, håper selfølgelig på at toppakningskifte går fint og smertefritt!

Men, å ta med girkasse og akslinger går forsåvidt greit, men motorstyring, kunne du forklart meg litt rundt dette, og gjerne hvor den ligger, er ikke helt innpå dette området :oops:

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 06 mar 2013, 19:41
av Tor N12
Motorstyringa ligger oppe i akvariet, ved vinduspussermotoren.
Du må i såfall flytte over hele motorledningsnettet. Det skiller ganske mye på 93 og 95-modellen så det er ikke bare å plugge over, du må i såfall lodde litt ledningsnett ;)

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 08 mar 2013, 07:37
av kknutsen
I see I see...

Ikke svaret jeg håpte på, men i worst case scenario så er det mulig :)

Takk for gode svar!

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 11 mar 2013, 14:49
av EdHunter N815
kknutsen skrev:Har lest mye om og men om man trenger planing eller ikke at toppen, men det står jo Aluminiumstopp på bilen, så vidt jeg vet, og er det da lurt å plane den uansett?

Har fått en pris på ca. 500kr for planing av toppen (Kompis), dette er vel ikke en gal pris, er det det?
Vil anbefale planing ja, spesielt siden du har hatt kjøleproblemer. Du har mye høyere sansynlighet for å få den nye pakningen tett, når toppen planes får du bort alle forurensninger og ujevnheter i overflaten.

500kr er ingen upris. Jeg betalte 2000kr, men da inkludert fresing av ventilseter og bytte av ventiltetninger.

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 18 mar 2013, 23:26
av kknutsen
Bare for å avslutte denne tråden!

Fikk ordna planing, ordna med nye pakninger, og satt det sammen på en kveld!

Måtte av med toppdekselet for en siste justering av kammene da jeg stilte de inn til feil "0"punkt :oops:


Ellers går den greit, men virker som en løfter som har gitt seg, kommer litt tikkelyder ved pådrag!

Lurer også på om kjedestrammeren ikke slo seg helt ut ved montering, da det kommer litt raslelyder når motoren blir varm (kjedet utvider seg?)

Men, det er jo en første gang for alt, og er veldig fornøyd med hvordan det gikk ved hjelp av Haynes, erfarne folk og forum :)


Plukker den nok litt fra hverandre igjen til påska, så får vi se om det blir bestilling av nye løftere, og satser på at jeg får strammet kjedet ordentlig opp :D

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 18 mar 2013, 23:41
av Tor N12
Har du byttet kjede? Evt hvor langt ute var strammeren? Husk at når du planer toppen så blir den jo lavere, med andre ord så må kjedestrammeren lengre ut for at kjedet skal bli stramt. Om strammeren da var på max fra før så klarer den ikke å stramme kjedet nok.

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 18 mar 2013, 23:55
av kknutsen
Oh shit! ja der sa du noe!

Byttet ikke kjedet, og la heller ikke merke til hvor langt ute strammeren var, men det du sier hørtes forferdelig logisk ut!

Hmm, kommer ikke til å gjøre noe med dette denne uken uansett, så det får bli i påskeferien!


Kjedebytte = ut med motoren selfølgelig?

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 19 mar 2013, 09:57
av EdHunter N815
kknutsen skrev:Oh shit! ja der sa du noe!

Byttet ikke kjedet, og la heller ikke merke til hvor langt ute strammeren var, men det du sier hørtes forferdelig logisk ut!

Hmm, kommer ikke til å gjøre noe med dette denne uken uansett, så det får bli i påskeferien!


Kjedebytte = ut med motoren selfølgelig?
Niks, kjede bytter du fint fra motorrom/hjulhus. :)

Re: Bytte motor fra 2.3 til 2.0

Lagt inn: 20 mar 2013, 00:55
av kknutsen
Får lese meg litt opp på dette, så er det kanskje ikke så stor jobb som jeg tror!

Tok en grundig sjekk på "ulydene idag"

Det er litt merkelig spør du meg, men når jeg starter bilen og den er kald,
Så er det ingen ulyder, den sviver som en klokke!

Når tempen når normalt nivå så begynner gjerne kjedet å "slå" litt (ekspansjon av kjedet)?
Mens tikkingen fra løfteren(e) kommer ikke før jeg kjører, bilen har blitt varm og har gjerne
Dratt den litt på turtallet!

Noen som kan ha hatt lignendes problem etter en slik jobb?