Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av HugoC » 23 mar 2013, 21:15

Jeg har tidligere forespurt feilkoden EDC 16 1125-62 og 1125-61 stalldonspjeld på en 9-3, 2006, Tid. Etter rengjøring av egr-ventil gikk bilen fint en stund, men nå lyser motorlampen og turbotykket er borte. Er det fare forbundet med å kjøre med bilen?
Og, hvor får jeg kjøpt nytt spjeldhus og EGR-ventil? Finner ikke dette på Speedparts.
mvh
Hugo Christensen

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av saab2012 » 23 mar 2013, 21:36

Sjekk virvelspjeld om det er DTH motor(stagoverføring hopper av) ,Kanskje hele innsuget også må renset opp.Heller ikkje uvanlig EGR ventil må skiftes.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av HugoC » 23 mar 2013, 21:47

Står en Z19DT-motor i bilen. Har hatt oppe både spjeldhus og egr-ventil og det er nok foreholdsvis reint. Innsuget, er det slangen inn på spjeldhuset?
mvh
Hugo Christensen

Laumb
Innlegg: 10
Registrert: 15 sep 2011, 15:21

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av Laumb » 23 mar 2013, 23:20

SaabCity i Oslo har skaffet meg EGR ventil på dagen i fjor.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av HugoC » 24 mar 2013, 00:00

Og prisen på EGR-ventilen?
Gjentar spørsmål fra start; bør jeg la bilen stå? Turbotrykket er borte og ikke særlig å kjøre med.
mvh
Hugo Christensen

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av skognils » 26 mar 2013, 18:01

vet ikke om du bør kjøre m det eller ikke. ville bare si at jeg har fått fikset dette en gang for alle på min (120hk tid). motoren får ren luft inn og har ett partikkelfilter som ikke går tett lengre :-) kan anbefales på det sterkeste

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av saab2012 » 26 mar 2013, 19:33

Demonter ut egr ventil og sjekk om ventilen står åpen,dette kan forårsake at turbotrykket blir for lavt.Sjekk også opp manifoild for sot

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av HugoC » 26 mar 2013, 20:33

OK. Har hatt ute EGR-ventilen og den er rengjort. Også tilsøtende rør er rengjort. Har bestilt ny EGR, men jeg vet jo ikke om det er denne. Har jo tidligere fått feilkode på "EDC 16 1125-62 og 1125-61 stalldonspjeld". Liker å fikse litt selv og skal sjekke manifoild. Men hva er EDC og er det virvelspjeld på denne motoren? Og hvordan får jeg renset hele innsuget?
Om det er stag som er hoppet av, hvor finner jeg stoff om dette?
Og, hva er stalldonsspjeld?
Fant forøvrig EGR-ventil på MapTune parts for 950.-
saab2012 skrev:Sjekk virvelspjeld om det er DTH motor(stagoverføring hopper av) ,Kanskje hele innsuget også må renset opp.Heller ikkje uvanlig EGR ventil må skiftes.
mvh
Hugo Christensen

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av saab2012 » 26 mar 2013, 21:58

Spjeldhuset er på enden av den tykke slangen under motordekselet,sjekk spjeldhuset for sot

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av HugoC » 27 mar 2013, 11:50

Hvis det er huset med dataenhet på undersiden, som er koblet til slangen som kommer opp mellom motor og batteri, så er dette rent. Er dette det samme som virvelspjeld? Det er en 120 hk, Z19DT-motor
mvh
Hugo Christensen

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av saab2012 » 27 mar 2013, 18:20

Virvelspjeld er kun på z19dth motoren av denne modellen,Har du en z19dt har du ikkje dette virvelspjeldet,men motoren kan likevel ha sotproblem og tett spjeldhus/-manifoild .
Tett partikkelfilter kan også forårsake dårlig effekt,men dette filteret kom på dei senere årsmodellene,tror ikkje denne bilen har partikkelfilter.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 mar 2013, 18:54

M06 kunne en få 8v motoren (Z19DT) både utan og med partikkelfilter.

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av HugoC » 28 mar 2013, 19:23

Ok. Takk for hjelp så langt.
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Spjeldhus, EGR og feilkoder igjen

Legg inn av HugoC » 22 mai 2013, 22:45

Har glemt å si at problemet er løst. Dieselforbedrer og kjøring på høyt turtall sammen med en andre gangs rensing av EGRventil gjorde susen. Men hva av disse tre som var hovedårsak vet jeg ikke! Det var det der med å ta en ting av gangen, elimineringsmetoden...
mvh
Hugo Christensen

Svar