Saab 9-5 2.0t problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Mbakk
Innlegg: 3
Registrert: 18 jun 2011, 22:37
Navn: Marius Bakk
Bil: Saab 9-5 03
Sted: Stjørdal

Saab 9-5 2.0t problemer

Legg inn av Mbakk » 01 apr 2013, 22:23

God Kveld!
Da har jeg fått et "lite" problem med bilen.
Det hele begynte med litt lekkasje fra radiatoren. Dum som jeg er blandet jeg kjøleveske og vann i og med at jeg ikke hadde tid til og fikse dette med en gang.
Så ble blandingsforholdet mellom vann/kjøleveske såpass lav at alt frøys, dette merket ikke jeg før jeg hadde begynt og kjøre. da kokte alt og radiatoren revna.
Men det er mer enn radiatoren som er gått for nå vil ikke bilen starte. den gikk litt rett etterpå men fuska på lavt turtal og mye hvit eksos bak.
Ny radiator og kjøleslanger er bestilt.

Mange sier at toppen/topppakningen må byttes.
Det var litt skum i oljen så en av delene har helt sikkert blitt ødelagt.
Det jeg da lurer på er følgende:
- Hvordan ser jeg om toppen er ødelagt?
- Må toppen planes?

Jeg er ingen mekaniker men mener selv jeg har god teknisk innsikt og skal klare dette selv. Selvfølgelig har jeg allerede fremstilt meg selv som en idiot som har klart å ødelegge bilen på denne måten.
Alt av tilbakemeldinger på hva annet som kan være ødelagt og hva jeg må gjøre setter jeg stor pris på!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 01 apr 2013, 22:54

Hvis du har fått så mye vann i sylindrene at den ikke starter og det er skum i olja, så er du heldig hvis det holder å bytte toppakning.

Toppen leverer du inn uansett, du kan ta det for gitt at den har godt av å planes, og samtidig så får du dem til å prøvetrykke den.

Er du skikkelig, skikkelig uheldig så har du fått sprekk i blokka pga isen, uten at en frostplugg har gått. Varmeregisteret inne i kupeen kan også ha fått en sprekk.
Har du fått inn nok vann i en sylinder, så kan et stempel og/eller en råde ha tatt kveld.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Mbakk
Innlegg: 3
Registrert: 18 jun 2011, 22:37
Navn: Marius Bakk
Bil: Saab 9-5 03
Sted: Stjørdal

Re: Saab 9-5 2.0t problemer

Legg inn av Mbakk » 01 apr 2013, 23:11

Såpass mye som potensielt skal gi meg hodepine fremover ja.
Hvor eventuelt bør jeg se etter sprekker i blokka?
Og ca hvor mye må jeg påregne i deler om så skjønt at alt du nevnte har gått te skogen?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 02 apr 2013, 07:43

Om alt jeg nevner har gått til skogen som du sier, så må du jo bytte motor.

En eventuell sprekk i blokka vil jo være i øvre halvdel, rundt sylindrene, men det skal jo noe til at det har blitt så ille. Men jeg ville nok uansett ha tatt ut stempel og råder for inspeksjon, siden du har såpass vanninntrengning at bilen ikke vil gå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar