Side 1 av 1

Stump fjæring 9-5

Lagt inn: 08 apr 2013, 09:12
av cozmo
Syns kjerra har blitt veldig stump i fjæringen siste halvåret. Føler at bakvognen "bunner" over fartshumper med mindre man snegler seg over dem i 5km/t, samt at ved kjøring i sving på vei med ujevnheter føles det som om bakvognen hopper litt sidelengs osv.
Er vel nærliggende å mistenke dempere?

Gått 120.000km (MY 2005). Bør fjærer byttes samtidig med dempere? Bør jeg satse på sportskit med noe senking? Kjerra er jo ganske myk i utgangspunktet ...Men ønsker egentlig ikke lavere bil pga innkjørselen til huset der det er såååviiidt jeg ikke tar nedi med standard oppsettet 8)

Re: Stump fjæring 9-5

Lagt inn: 08 apr 2013, 10:19
av Ingvar N629
cozmo skrev: Er vel nærliggende å mistenke dempere?
Er nok det, ja!

Re: Stump fjæring 9-5

Lagt inn: 08 apr 2013, 11:36
av Saab_9-5
Jeg lurer litt på det samme. Kan man f.eks. kombinere Bilstein B6 dempere med orginale fjærer? Eller er de mer tilpasset senkefjærer?

Re: Stump fjæring 9-5

Lagt inn: 08 apr 2013, 12:17
av cozmo
Et annet spørsmål i samme slengen fra min side er da - hvis man bytter dempere - bør man også bytte fjærer i samme slengen?

Re: Stump fjæring 9-5

Lagt inn: 08 apr 2013, 13:06
av little_e
B6 er for originalhøyde, B8 er for senkede biler.

Re: Stump fjæring 9-5

Lagt inn: 08 apr 2013, 14:41
av Ingvar N629
cozmo skrev:Et annet spørsmål i samme slengen fra min side er da - hvis man bytter dempere - bør man også bytte fjærer i samme slengen?
Ikke nødvendigvis. De færreste gjør det, kommer an på hva du ønsker å oppnå. Fjærer er normalt sett ikke en slitedel på samme måte som dempere, men de siger jo litt med åra. Men 120000 km er normalt sett ingen kjørelengde for ei fjær. Bytt hvis du vil senke bilen, ellers lar du det være.

B6 og B8 som Dag skriver om over her, er forskjellige dempere fra Bilstein...