Ventilblokk 9-5 automatkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Ventilblokk 9-5 automatkasse

Legg inn av Rune N35 » 29 apr 2013, 19:07

På dieselen så høgger kassa til litt når den blir varm. Men det er først når den har blitt skikkelig varm, etter tre kvarters kjøring.

Det er nok mellom 2. og 3. gir spesielt, siden det merkes godt ut av rundkjøringer og kryss.

Skal prøve å skifte olja, som skal være skifta nylig iflg. forrige eier, og prøve en adapsjon. Mistenker feil type olje så toget kan være gått...

Men om dette ikke gir noen legende effekt så blir spørsmålet om noen har overhalt ei slik ventilblokk med hell?

WIS sier; bytt til forbedret utgave. Hva er forbedret da, er det større kanaler eller annen legering eller andre fjører?
Noen utgaver av Bolinder Munktell (les: Volvo) har vel samme kassa og jeg leste på et Volvoforum (gud forby) om at de har samme problemet og at det er funnet aluspon som har satt seg fast i kanaler og blokkert.

Ei ny blokk ligger vel på 8-9000 pluss jobb så her gjelder det å prøve seg fram litt...

EDIT; Litt info om Aisin-kassa:

http://www.amawebs.com/storage/docs/h43cs52ebhg.pdf

Her fins en del rep kit: http://www.makcotransmissionparts.com/AW-55-50SN.html

Ser ut som dette kitet med foringer kunne være noe for meg: After months of extensive research we found that the bushes in the inductor housing were distorting at high temperatures causing the actuating shaft in the solenoid to be in the wrong position. This contributed to the cause of many of the well known problems that we are seeing today, including ‘hard shifting’ and ‘slip`.

http://www.makcotransmissionparts.com/200954D.html

Hadde vært forj* om noen foringer til 240 kr er løsningen...
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ventilblokk 9-5 automatkasse

Legg inn av Tor N12 » 29 apr 2013, 23:53

Sjekk også "B4 servo cover". Produksjonssvakhet på tidlige varianter av disse kassene.

viewtopic.php?f=12&t=37558&p=267818&hilit=servo#p267818

Man får kjøpt dette på Vo...-forhandleren for 259.- kr
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Ventilblokk 9-5 automatkasse

Legg inn av little_e » 30 apr 2013, 11:14

AW55-50-kassene har også et problem med slitt ventilhus t.o.m MY03. Den eneste måten man kan forhindre dette på er å skifte olje regelmessig, og ikke ved 150 000 km slik Saab foreskriver. Da går det rett vest...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Re: Ventilblokk 9-5 automatkasse

Legg inn av Rune N35 » 30 apr 2013, 16:34

Hehe, mye mulig den ikke er skifta før ved 255.000 km.

Prøver med oljeskift og et B4 cover fra Bilia på torsdag!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Ventilblokk 9-5 automatkasse

Legg inn av Tor N12 » 30 apr 2013, 17:47

Rune N35 skrev:Hehe, mye mulig den ikke er skifta før ved 255.000 km.

Prøver med oljeskift og et B4 cover fra Bilia på torsdag!
Husk at du da bør ha Tech2 tilgjengelig slik at du får nullstillt adapsjonene etterpå.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Re: Ventilblokk 9-5 automatkasse

Legg inn av Rune N35 » 30 apr 2013, 18:29

Dæven, må få kjøpt en Tech 2. Har hatt bruk for en sånn ca annenhver dag i det siste!

Fant et 'justeringskit' ;

http://www.youtube.com/watch?v=kxTjou4J ... ata_player

Og en video av renovering av ventiler:

http://www.youtube.com/watch?v=QXcvtylH ... ata_player
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar