Ventilblokk 9-5 automatkasse
Lagt inn: 29 apr 2013, 19:07
På dieselen så høgger kassa til litt når den blir varm. Men det er først når den har blitt skikkelig varm, etter tre kvarters kjøring.
Det er nok mellom 2. og 3. gir spesielt, siden det merkes godt ut av rundkjøringer og kryss.
Skal prøve å skifte olja, som skal være skifta nylig iflg. forrige eier, og prøve en adapsjon. Mistenker feil type olje så toget kan være gått...
Men om dette ikke gir noen legende effekt så blir spørsmålet om noen har overhalt ei slik ventilblokk med hell?
WIS sier; bytt til forbedret utgave. Hva er forbedret da, er det større kanaler eller annen legering eller andre fjører?
Noen utgaver av Bolinder Munktell (les: Volvo) har vel samme kassa og jeg leste på et Volvoforum (gud forby) om at de har samme problemet og at det er funnet aluspon som har satt seg fast i kanaler og blokkert.
Ei ny blokk ligger vel på 8-9000 pluss jobb så her gjelder det å prøve seg fram litt...
EDIT; Litt info om Aisin-kassa:
http://www.amawebs.com/storage/docs/h43cs52ebhg.pdf
Her fins en del rep kit: http://www.makcotransmissionparts.com/AW-55-50SN.html
Ser ut som dette kitet med foringer kunne være noe for meg: After months of extensive research we found that the bushes in the inductor housing were distorting at high temperatures causing the actuating shaft in the solenoid to be in the wrong position. This contributed to the cause of many of the well known problems that we are seeing today, including ‘hard shifting’ and ‘slip`.
http://www.makcotransmissionparts.com/200954D.html
Hadde vært forj* om noen foringer til 240 kr er løsningen...
Det er nok mellom 2. og 3. gir spesielt, siden det merkes godt ut av rundkjøringer og kryss.
Skal prøve å skifte olja, som skal være skifta nylig iflg. forrige eier, og prøve en adapsjon. Mistenker feil type olje så toget kan være gått...
Men om dette ikke gir noen legende effekt så blir spørsmålet om noen har overhalt ei slik ventilblokk med hell?
WIS sier; bytt til forbedret utgave. Hva er forbedret da, er det større kanaler eller annen legering eller andre fjører?
Noen utgaver av Bolinder Munktell (les: Volvo) har vel samme kassa og jeg leste på et Volvoforum (gud forby) om at de har samme problemet og at det er funnet aluspon som har satt seg fast i kanaler og blokkert.
Ei ny blokk ligger vel på 8-9000 pluss jobb så her gjelder det å prøve seg fram litt...
EDIT; Litt info om Aisin-kassa:
http://www.amawebs.com/storage/docs/h43cs52ebhg.pdf
Her fins en del rep kit: http://www.makcotransmissionparts.com/AW-55-50SN.html
Ser ut som dette kitet med foringer kunne være noe for meg: After months of extensive research we found that the bushes in the inductor housing were distorting at high temperatures causing the actuating shaft in the solenoid to be in the wrong position. This contributed to the cause of many of the well known problems that we are seeing today, including ‘hard shifting’ and ‘slip`.
http://www.makcotransmissionparts.com/200954D.html
Hadde vært forj* om noen foringer til 240 kr er løsningen...