Har problemer med skiltlyset på bakluken(Delvis defekte pæreholdere), og lurer på hvordan jeg skal få demontert denne delen uten å ødelegge hele bakluka. Er det noen som kan hjelpe meg med en forklaring?
På forhånd tusen takk!
Mvh BV
Bytte skiltlys armatur i bakluke 9-3 Combi 2007
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Bytte skiltlys armatur i bakluke 9-3 Combi 2007
Heisann.
Har aldri rørt denne delen, men Tommy på maptun kikka på min. Da sa han at det var vanskelig å få tak i pæreholder da saab ikke hadde flere:S (Mener ihvertfall det var det han sa)
Har aldri rørt denne delen, men Tommy på maptun kikka på min. Da sa han at det var vanskelig å få tak i pæreholder da saab ikke hadde flere:S (Mener ihvertfall det var det han sa)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
Re: Bytte skiltlys armatur i bakluke 9-3 Combi 2007
Hei, takk for svar. Tenkte jeg skulle prøve å fikse den jeg har. Men finner ikke ut hvordan jeg skal få demontert den verken vha. Haynes sin manual eller ved å skru på bakluka selv. Redd for å ødelegge noe. :$ Noen som vet hvordan en får delen løs?
Re: Bytte skiltlys armatur i bakluke 9-3 Combi 2007
Fant du ut av det? Skal begi meg ut på samme utfordring tenkte jeg...
Re: Bytte skiltlys armatur i bakluke 9-3 Combi 2007
Hei,
Jeg sliter med samme problematikk, men har heldigvis én pære som virker så jeg kommer meg igjennom EUkontroll. Det som irriterer meg er varselet om at denne pæren har gått.. Er det noen måte å fjerne denne? Feks koble ut en sensor?
Med min begrensede elektrikerkompetanse tenker jeg også at det kanskje kan være mulig å "slutte kretsen" ved å koble to ledninger sammen, eller å stappe noe som leder inn der hvor pæra skulle vært.. Pærefestene er riktignok ødelagt, men det kan kanskje være mulig å kjøre en mcGyverkobling?
Takknemlig for alle innspill..
Jeg sliter med samme problematikk, men har heldigvis én pære som virker så jeg kommer meg igjennom EUkontroll. Det som irriterer meg er varselet om at denne pæren har gått.. Er det noen måte å fjerne denne? Feks koble ut en sensor?
Med min begrensede elektrikerkompetanse tenker jeg også at det kanskje kan være mulig å "slutte kretsen" ved å koble to ledninger sammen, eller å stappe noe som leder inn der hvor pæra skulle vært.. Pærefestene er riktignok ødelagt, men det kan kanskje være mulig å kjøre en mcGyverkobling?
Takknemlig for alle innspill..

- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Bytte skiltlys armatur i bakluke 9-3 Combi 2007
Varsel om defekt pære går på samme ledning som gir spenning/strøm til pærene; det er elektronikken i elsentralen i baggasjerommet som føler på (manglende) strømtrekk og setter dette ut på "bussen". Så det er ikke enkelt å fjerne varslet, men kan kanskje gjøres ved bruk av Tech2-verktøyet.
Reint teoretisk kan det loddes/kobles inn en motstand, eksempelvis 39 ohm / 5W, over der pæra skulle ha stått, i tilfelle en er helt sikker på at koblingen ikke kan treffe chassis på noen som helst måte, dette som en midlertidig løsning. Jeg anbefaler ikke dette, og du må i alle tilfelle IKKE koble sammen de to soklene/ledningene, da dette kortslutter spenning-/strømkretsen til chassis/jord.
Reint teoretisk kan det loddes/kobles inn en motstand, eksempelvis 39 ohm / 5W, over der pæra skulle ha stått, i tilfelle en er helt sikker på at koblingen ikke kan treffe chassis på noen som helst måte, dette som en midlertidig løsning. Jeg anbefaler ikke dette, og du må i alle tilfelle IKKE koble sammen de to soklene/ledningene, da dette kortslutter spenning-/strømkretsen til chassis/jord.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.