9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 03 aug 2013, 09:35

Delikat spørsmål. Er mye av samme prisen, og samtidig vil det være greit bortkastet å ha en bredbåndslambda på en sugemotor.. når jeg tenker meg om :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 09 aug 2013, 15:14

Har fått byttet bensinpumpe, men nå får jeg ikke start i det hele tatt...

La dog merke til at det så ut som om den ene av de "dingsene" som kobler bensinslangene inn på pumpa er knekt. Den spissen som er nederst mangler rett og slett. Fant ikke biten som mangler dog. Vil dette kunne føre til at jeg ikke får start?

Tenker da på denne her: http://www.skruvat.no/Tilbakeslagsventi ... 12049.aspx

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 09 aug 2013, 15:49

Så nå at det kanskje skal være forskjell på de der?

Men hva kan det da være som gjør at den ikke starter? Pumpa starter, men den tar ikke etter å starte engang når jeg prøver. Tar vel normalt litt lengre tid enn normalt å få bensin til motoren, men ikke SÅ lang tid vel?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 09 aug 2013, 16:21

du har ikke koplet + på - og - på + slik at den går feil vei? :lol:
Evt. at du har satt de pluggene i feil hull som gjør at det blir bare tøv.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 09 aug 2013, 16:34

Hehe. Man vet aldri med meg. :P

Men tror det er rett koblet. De koblingene på slangene er jo greit merket og el-koblingen går vel bare på en vei (?).

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 09 aug 2013, 17:44

Uhm...

Med fare for å gjøre meg selt til mobbeoffer så kan jeg meddele at jeg faktisk hadde prestert å sette pluggene på pumpa i feil hull. Bytta om og vips så startet den. :oops: :rofl:

Og pumpa har nok ikke vært helt god nei. Bilen fikk merkbart bedre bunndrag nå.
Men nykkingen ble ikke borte. Det har blitt bedre i hastigheter på 80+, men i 60 nykker det som før. Ligger da i 4. gir på ca 2ooo o/min.
Fant veivakselgiver til en grei pris på Ebay. Er det like greit å bytte denne også mens jeg er i gang?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Pål N526 » 10 aug 2013, 15:54

Det er en del som er fin å ha i baklomma:)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 19 aug 2013, 15:19

Fikk den nye sensoren i posten i dag og var ute og kikket litt på hvordan det er å få byttet den.
Må jeg av med hele innsugsgrenrøret slik det beskrives i Haynes-boka eller er det noe annen måte å komme til på?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 27 aug 2013, 18:10

Prøver på nytt...

MÅ jeg demontere halve motoren (les:hele innsprøytningen) for å få byttet veivakselsensoren? Det virker som sykt mye arbeid for å bytte noe som kanskje ikke feiler noe...


Må innrømme a jeg begynner å bli litt mer enn en smule frustrert over denne feilen nå. Er jo fornøyd med bilen ellers, men akkurat dette gjør at jeg egentlig kjører i konstant frykt for å bli stående i veikanten sånn plutselig. Har søkt som en gal både her på forumet (kan ikke akkurar skryte av overveldende mye kunnskap her inne forresten. Langt færre svar å få enn forventet ut fra skryt jeg har hørt om forumet før...) og ellers på nett uten å finne noen særlig fornuftige svar. Alt har vært "wild-goose-chases" og har kun ført til en mer slunken bankkonto og en j..la masse arbeid. Og bilen nykker like mye som i utgangspunktet...

Når det frister å kvitte seg med Saaben til fordel for Hyundai sier det vel sitt... :upset:

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Morten N88 » 28 aug 2013, 10:13

Wolfcry skrev:(kan ikke akkurar skryte av overveldende mye kunnskap her inne forresten. Langt færre svar å få enn forventet ut fra skryt jeg har hørt om forumet før... :upset:
Og DER fikk jeg kjempelyst til å hjelpe deg! :roll:

Veivakselgiveren ligger på framsida av blokka, nedenfor eksosmanifoilen på siden mot girkassen. Ellers kan du jo lese tipsene Ingvar ga deg lenger opp i tråden, men regner med du har prøvd allt som sto der siden du vil ha flere svar... :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 28 aug 2013, 16:27

Morten N88 skrev:
Og DER fikk jeg kjempelyst til å hjelpe deg! :roll:

Veivakselgiveren ligger på framsida av blokka, nedenfor eksosmanifoilen på siden mot girkassen. Ellers kan du jo lese tipsene Ingvar ga deg lenger opp i tråden, men regner med du har prøvd allt som sto der siden du vil ha flere svar... :wink:
Synes du det er rart jeg er frustrert etter å ha prøvd å få hjelp her i over tre måneder og det bare unntaksvis er noen som svarer før jeg har "bumpet" tråden flere ganger?
"Hjelpeviljen" her inne har dessverre ikke imponert meg (men er selvsagt takknemlig ovenfor de som faktisk har prøvd. :) ).

Og jeg vet hvor den enden av veivakselgiveren sitter. Det jeg spør om er den andre enden, altså den oppe på motoren. Ifølge Haynes-boka så må jeg av med hele innsprutet for å komme til og jeg lurer på om det finnes noe annet triks for å slippe det...?
Jeg har også prøvd alt det Ingar foreslo med unntak av det man, ut fra det jeg leste, må ha mer utstyr enn en hobbymekker har i garasjen for å gjøre.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2013, 17:02

Wolfcry skrev: Jeg har også prøvd alt det Ingar foreslo med unntak av det man, ut fra det jeg leste, må ha mer utstyr enn en hobbymekker har i garasjen for å gjøre.
Og det gjelder vel det meste av det jeg skrev, men jeg regner med du forstår at det kreves mer enn skiftenøkkel for å feilsøke et elektronisk motorstyresystem og om forbrenningskamrene er tette eller ikke. Når du ikke vil bruke penger på å feilsøke, så er det mildt sagt vanskelig å hjelpe deg, da flere ting kan føre til lugging, ref tidligere svar.
At du ikke har fått mange svar kan jo også ha med nettopp det å gjøre, og det må da være bedre å få svar fra noen få som har noe nyttig å komme med, enn å få masse synsing fra folk uten snøring.

Kontakten til veivakselgiver sitter på baksiden av motoren, bør komme greit til fra undersiden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 28 aug 2013, 17:12

Ingvar N629 skrev: Og det gjelder vel det meste av det jeg skrev, men jeg regner med du forstår at det kreves mer enn skiftenøkkel for å feilsøke et elektronisk motorstyresystem og om forbrenningskamrene er tette eller ikke. Når du ikke vil bruke penger på å feilsøke, så er det mildt sagt vanskelig å hjelpe deg, da flere ting kan føre til lugging, ref tidligere svar.
At du ikke har fått mange svar kan jo også ha med nettopp det å gjøre, og det må da være bedre å få svar fra noen få som har noe nyttig å komme med, enn å få masse synsing fra folk uten snøring.

Kontakten til veivakselgiver sitter på baksiden av motoren, bør komme greit til fra undersiden.
Joda, sant nok. Beklager "sutringen", men blir bare fryktelig frustrert av å ikke finne ut av ting. Må vel bite i det sure eplet og finne noen som kan ta de rette feilsøkene dersom det ikke er veivakselsensoren.

Og takk for svar angående det. Da skal jeg komme meg over grava og se om jeg kommer til derfra. Håper virkelig jeg slipper å demontere "halve motoren" for å få byttet den. :)

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 28 aug 2013, 17:17

Forresten.

Kjøpte meg en OBD-leser for bluetooth og har såvidt testet den en gang (med Torque på Android). Fikk ikke opp noen feilkoder, men på den kurven som kommer opp fikk jeg noen "hikk" innimellom der det kom opp et tall (0,2 eller 0,1). Studerte det ikke noe nærmere, men er dette noe som sier noe for dem som har peiling her?
Hva annet kan jeg se etter via den dingsen og vil jeg kunne få mer nyttig info om jeg oppgraderer til betal-versjonen av Torque?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2013, 17:43

Se om du finner multiplikative eller global fuel adaption. Hva slags kurve er det du har sett på?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar