Side 1 av 1
Treg start 9-3 bensin/etanol - høyt forbruk
Lagt inn: 01 jun 2013, 11:11
av PetterSandvik
Hei,
3 av 5 ganger er en 2009 9-3 treg i start. Batteri i god stand, poler på batteriet er pusset og dratt til. God kontakt.
viewtopic.php?f=12&t=34063&p=246857&hil ... 93#p246857
viewtopic.php?f=12&t=34063&p=246857&hil ... 93#p246857
De to er om omtrent samme problem, på disel. Noe risting også. Det gjelder også min, som er biopower. Dog kun kjørt på det på tur hjem fra den ble kjøpt i Oslo i mars i år.
Ristinga er vel en "skjønnhetsfeil" kanskje som det skrives, opplever det i enda større grad i en Vectra 07 med diesel, som vel har samme karrosseri.
Bilen har gått 44 000.
Hva kan treg start / ristingen komme av? Hva bør jeg sjekke?
Takk
Re: Treg start 9-3 bensin/etanol
Lagt inn: 03 jun 2013, 10:46
av EdHunter N815
Først og fremst, ikke tenk på å dra sammenligninger til problem og eventuelle løsninger på diesel, dette er nesten garantert en blindvei. Disse motorene kommer ikke en gang fra samme produsent, og det er stort sett ingenting som er i nærheten av likt. Diesel og bensin kan heller ikke sammenlignes generelt sett, det er jo to fullstendig ulike forbrenningsmetoder.
Startproblemer kan komme av mange ting, men det er vanskelig å si noe konkret når du ikke oppgir mer informasjon.
Hva vil treg start si? 2 sekunder? 10 sekunder? 5 minutter?
Hvilket drivstoff kjører du på når det skjer?
Dersom det skjer på BF95 eller E85, prøv BF98 et par tanker og se om det hjelper. Min er alltid mer tungstartet på E85 enn på BF98, og slik jeg har forstått det så er dette normalt.
Hvis bilen har stått en del kan det også hjelpe med en flaske kondensfjerner, selv om dette er lite sannsynlig på en så ny bil.
Skjer det oftest når motoren er varm, kald, "halv-varm" eller uansett temperatur?
Merker at min av og til kan være tungstartet hvis jeg har E85 og en er sånn passe lunken blitt, eksempelvis dersom jeg har vært og handlet en halvtimes tid og kommer tilbake til bilen.
Har du fått målt batterispenningen under belastning, eller vil "god stand" si at det er blankt og fint utenpå?
Forsøk å bytte batteri før du foretar deg så mye annet, antar kanskje at det har stått i siden bilen var ny og da begynner det nok kanskje å skrante pga alder. Selv om batteriet fungerer greit ellers så kan det være at det begynner å bukke under når starteren drar på for fullt. Nyere biler er ganske kresen på spenningsnivå, og elektronikken kan finne på å skape problemer hvis spenningen dropper for mye når starteren slår inn.
Har tennplugger og luftfilter vært byttet siden bilen var ny?
Bilen er kjørt mye mindre enn hva jeg anser som normalt i forhold til alder. Mye småkjøring (ergo mye kjøring med kald motor pr. km totalt) er en ekstra belastning på det meste, så det er ikke usansynlig at den trenger en service selv om intervallet egentlig ikke er nådd. Sjekk også at det står riktige tennplugger i.
Er ristingen relatert til startproblemene, eller snakker vi om helt andre ting nå?
Risting under kjøring kommer i 95% av tilfellene fra kast/ubalanse i hjul eller bremser. I de resterende 5% fra feil i hjuloppheng og drivverk. Ingen biler skal riste, uansett om de deler karosseri med skropel...
Re: Treg start 9-3 bensin/etanol
Lagt inn: 03 jun 2013, 11:48
av PetterSandvik
Har ikke tilgang til E85 så blir kun BF98.
Tidsmessig er det mellom 5-10 sekunder lang starttid. Dette skjer uansett temperatur, eller hvor lenge den har stått har jeg inntrykk av.
Blir nok en del småkjøring, men forsøker å ta noen lengre turer hver uke (4-5 mil).
Bilen har vært på service et par ganger vet jeg, hva som er byttet vet jeg ikke. Tenkte å ta en tur innom ANA i Sverige i sommer å få tatt service, med bytte av blant annet luftfiler og tennplugger.
Har målt batterispenningen - ja. Og væskenivået er der det skal. Spenning under belastning, ladespenning og spenning etter bilen har stått noen timer er lik min gamle 900, husker ikke de nøyaktige tallene nå.
Glem ristingen, oppretter eget emne

Den er hvertfall bare tilstede på tomgang. Og kommer å går, så virker som det er noe med motoren på spesielle turtall, da det kommer og går litt på ulike turtall under pådrag når bilen står stille. Slik at det setter seg viberasjoner ut i karrosseriet.
Re: Treg start 9-3 bensin/etanol
Lagt inn: 03 jun 2013, 13:54
av EdHunter N815
Prøv med service og batteribytte først, så ser du om det løser problemet.
Det kan godt være at ristingen også er relatert til samme problem, var bare litt utydelig i første post. Ujevn gange på tomgang kan gjerne være relatert til for eksempel tennplugger.
Re: Treg start 9-3 bensin/etanol
Lagt inn: 05 jun 2013, 10:56
av Ingvar N629
Sjekk at den adapterer til korrekt drivstoff, siden du har en Biopower er det ekstremt viktig at det ikke finnes falskluftlekkasje eller eksoslekkasje, som vil innvirke kraftig på beregningen av andelen e85 i tanken. Om du kjører på bensin og Trionic beregner at du har innblanding av E85 på tanken, så vil den druknes i drivstoff ved oppstart. Alle verdier for tenning, fuel m.m. vil også bli feil under kjøring.
Dårlig drivstoffpumpe vil også gjøre den treg å starte.
Re: Treg start 9-3 bensin/etanol
Lagt inn: 27 jun 2013, 20:29
av PetterSandvik
Takk for svar,
Har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket noe mer.
Det du skriver om friskluftlekkasje, eksoslekkasje i forhold til både forbruk og oppstarten er det nok noe i, bilen bruker alt for mye drivstoff.
Friskluftlekkasje vil det si luftfilter og tilhørende slanger til det går inn på turbo? Eller en av de mange småslangene?
Eksosen er tett etter at jeg har tatt en kikk på den mens den går (så hvertfall slik ut).
Hvordan får jeg sjekket at bilen adapterer til riktig drivstoff?
EDIT: Kjører de rundt 140 milene ned til Øland nå, og via Trollhättan på tur hjem - så får nå testet hvordan det er nå, kan jo være på grunn av småkjøringa bare, en kilometer til kontoret, en til butikken, etc..
Re: Treg start 9-3 bensin/etanol
Lagt inn: 02 jul 2013, 08:32
av EdHunter N815
PetterSandvik skrev:Takk for svar,
Har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket noe mer.
Det du skriver om friskluftlekkasje, eksoslekkasje i forhold til både forbruk og oppstarten er det nok noe i, bilen bruker alt for mye drivstoff.
Friskluftlekkasje vil det si luftfilter og tilhørende slanger til det går inn på turbo? Eller en av de mange småslangene?
Eksosen er tett etter at jeg har tatt en kikk på den mens den går (så hvertfall slik ut).
Hvordan får jeg sjekket at bilen adapterer til riktig drivstoff?
EDIT: Kjører de rundt 140 milene ned til Øland nå, og via Trollhättan på tur hjem - så får nå testet hvordan det er nå, kan jo være på grunn av småkjøringa bare, en kilometer til kontoret, en til butikken, etc..
FALSKluftlekkasje vil si at bilen drar inn luft et eller annet sted etter LMM, noe som fører til at målt luftmengde blir feil. Dette kan være mange steder, mest vanlig er det at det er lekkasje på en av de små vakuumslangene rundt om.
Prøv å hold forran endestussen på eksosen, om du har lekkasje vil denne bli tydeligere når du blokkerer for utløpet.
Riktig adapsjon kan sjekkes med diagnoseverktøy på verksted. Det er da en fordel å sørge for å ha helt rent drivstoff på tanken, ikke en mix av E85/BF.