Side 1 av 2
Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 07 jun 2013, 21:36
av Forseth
Har ett veldig merkelig problem med min 9-3, som verken jeg eller Saab-verkstedet finner ut av.
Problemet er at noen ganger kutter turbotrykket helt. Dette kommer og går slik det selv vil.
Man kan gjerne kjøre 100 mil uten problem, og bilen lader slik den skal, men plutselig skjer det, ofte da man ligger på halvt oppe gasspjeld og overtrykk.
Det som er rart er at turbotrykket blir mye lavere enn det grunntrykket er innstilt på. Den lader maks 0,1 bar over hele registeret når dette skjer. Har sjekket alt av vacumslanger, wastegate, turbo +++.
Men stopper man motoren helt ett lite sekund og starter den igjen er bilen helt i orden, helt til neste gang dette skjer!
Har også prøvd å bare slå av tenninga mens motoren ruller på gir, men når man setter på igjen tenninga da, så er fortsatt feilen der......
Ingen feilkoder på diagnosen, og ny magnetventil er prøvd med samme feil.
Bilen gjelder en 9-3, 2,3T T7.

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 07 jun 2013, 23:26
av saab9000aero
Er det en viggen eller? Siden det er 2.3?
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 08 jun 2013, 00:48
av Ingvar N629
Hva slags motoroppsett og software er det? Med mindre enn grunntrykk så er gasspjeldet med og begrenser, høres ut som en momentbegrensning som slår inn, f eks pga oversleng på luftmasseverdi. Ingen vits i å lese av diagnose uten at begrensningen er aktiv.
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 08 jun 2013, 11:12
av Forseth
Det gjelder en 9-3 viggen ja!
Har også prøvd å lese av diagnose med feilen aktiv, men finner ingen ting da heller.
Softwaren nå er ppc2 fra bsr.
Men feilen dukket også opp når det var originalt.
Kan også legge til at bilen har open air filter, 3" hirsch eksos, og alu-intercooler.
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 08 jun 2013, 21:33
av Helge
Sett på orginalt filter.
Det er et greit sted å begynne.
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 11:14
av Forseth
Luftfilteret alene tror jeg ikke er problemet, selv om mange forbyr dette.
Men har funnet ut at det må være ett mekanisk problem. Tok av stikkeren på magnetventilen for å se grunntrykket, men fikk lest av bare 0,1 bar maksimum da, akkurat som da problemet oppstår. Og samme hvor hardt jeg strammer wastegaten, så øker ikke grunntrykket. Hvorfor??
Har ikke prøvd å koble slangen direkte fra wastegaten til Kompressorhus, men å ta av strømmen på magnetventilen skal vel gjøre samme nytten for å sjekke Grunntrykket?
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 11:33
av Ingvar N629
Hvordan måler du trykket? Har du montert måler, hvor er den koblet?
Når monterte du åpent filter? Har du kontrollert luftmassemåleren?
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 19:18
av Forseth
Har ekstern turbotrykksmåler. Den er koblet på kretsen til resirk-ventilen.
Fant en vakumslange fra spjellhuset som hadde hoppet av også. Den som går til den ventilen som styrer resirk-ventilen.
Hva er misjonen med den trykkgiveren som er koblet på trykkrøret? Med slange mellom. Stikker med 3 ledninger. Er dette den som gir fuelcut ved for mye turbotrykk?
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 22:19
av Ingvar N629
Å koble måleren der funker ikke! Flytt koblinga til slangen til BTRen og se hva du leser av da.
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 22:27
av Forseth
Åjasså..!

Da må det prøves. Men det funker jo og viser eksakt det samme som orginal turbo-måleren slik det er nå.
Hvilken kurs er den orginale koblet på??
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 22:33
av Ingvar N629
Resirkventilen styres av en magnetventil på torpedoveggen, som naturlig nok ikke står åpen hele tiden. Original måler er jo ikke gradert, hvordan vet du at den viser det samme? Originalmåleren viser heller ikke trykk, men luftmasse/forbrenning og den er ikke koblet til trykk, den har motor og bruker verdier fra motorstyringen, utslaget på nåla kan forøvrig programmeres om.
Du bør forresten ta til deg rådet om open air-filteret, og sjekk multiplikativ adapsjon på motorstyringen da luftmassemåleren mest sannsynlig ikke fungerer korrekt etter at du har hatt åpent filter montert.
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 22:50
av Forseth
Takk for gode tekniske svar!
Ante ikke at den orginale måleren er satt sammen med motorstyringen.
Da prøver jeg og koble om den eksterne turbotrykksmåleren og skifte til orginalt filter i første omgang.

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 09 jun 2013, 22:56
av Forseth
Er det forresten noe bra side på nettet som viser hvordan T7 systemet fungerer??

Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 12 jun 2013, 19:41
av Forseth
Orginalt luftfilter montert, samt sjekket turbotrykksmåler. Den var montert korrekt.
Men samme feil oppstår nå også. Har også prøvd å koble ut magnetventilen til turboen. Satte wastegateslangen rett til kompressorhuset.
Så det er hvertfall noe som gjør att spjellhuset lukker seg automatisk og reduserer turbotrykket. Flere tips om hvorfor??
Re: Merkelig turbotrykk Saab 9-3 2,3t
Lagt inn: 12 jun 2013, 20:22
av Ingvar N629
Hvis du alt har fått problem med LMM, hjelper det ikke å bare bytte filter. Men hvis begrensningen ikke er aktiv når du måler grunntrykket, så er det rett og slett for lavt. Du kan jo forsøke å måle det med manometer og trykkluft for å være sikker.
Hvor bor du? Er 99% sikker på at jeg skal få stell på den, men da må jeg ha bilen og gjøre målinger på styresystemet...