Side 1 av 1

Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 10 jun 2013, 21:43
av phnordberg
Vurderer å bestille BSR stage 1 chip til Saab'en min.. Fra 150 til 215 hk må vell funke godt? Kan tenke meg det blir en ny opplevelse å kjøre bilen, da det er bare 150hk nå.

Noen som har erfaring med dette?

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 10 jun 2013, 22:10
av Vegars
Blir en helt annen bil med 215 hk ja!

(Med BSR blir det en helt annen driftsikkerhet også, men det kan du søke opp i andre tråder)

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 10 jun 2013, 22:20
av phnordberg
Det vil jeg tro. Kjekt å ha litt ekstra :)

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 10 jun 2013, 22:39
av Finn40
Jeg har og hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å byttet dyser også. Har nå kjørt 150 000km uten problem. Men det finnes andre alternativer også.

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 10 jun 2013, 22:59
av phnordberg
Ok. Men trenger jeg det? Hva må jeg regne med hvis jeg ikke gjør det, og hva er fordelen med de nye dysene? Jeg skjønner at det har med blandingsforholdet og gjøre.
Har en kompis med en 9-5, og han satte i kun chippen.

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 10 jun 2013, 23:53
av gsxrspyder
Jeg kan anbefale Hirsch software.

Det er mye å lese om ulike softwaremods til Saab, men jeg har enda tilgode å lese noe negativt om Hirsch.

Vi har 2 stk 9-5. En med Hirsch og en uten. Så fort jeg har litt ekstra penger så er det 2 med :-)

Merkelig nok så bruker den 0,2 L MINDRE drivstoff pr mil i snitt nå. Var 1,3 - 1,4 og nå er det 1,1 - 1,2. (mye småkjøring)

Merker ikke så mye heftigere drag på høyt turtall, men du verden som det drar avgårde mellom 1500-4500 rpm. Forbikjøringer er latterlig moro nå. :-)

Thomas

Edit: vi har kun software. Ingen andre modifikasjoner.

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 11 jun 2013, 00:27
av Tor N12
Hvilken årsmodell har du? Det er de tidlige modellene som sliter med dysene (M98-99)
Men.. har du lyst å ta vare på motoren din så bør du søke litt rundt på ordet "bankedeteksjon) ;)
Melder du deg inn i klubben så får du tilgang til de lukkede forumene, der står det mye fornuftig både på trimforumet og på Faq.

Ellers diskuterer vi Trim kun i trimforumet ;)

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 11 jun 2013, 13:23
av Finn40
Fordelen med å bytte dyser er at du risikoen for at motoren skal skjære seg minsker. Jeg har dyr erfaring med det.

Re: Saab 9-5 2.0t

Lagt inn: 11 jun 2013, 13:27
av Ingvar N629
Finn40 skrev:Fordelen med å bytte dyser er at du risikoen for at motoren skal skjære seg minsker. Jeg har dyr erfaring med det.
Det gjelder jo kun 9-5 med de tidlige 2-litrene med grønne dyser, hvis du velger en dårlig software som gir mer effekt enn dysene kan levere bensin til. Biler fra 2001 og nyere har brune dyser som leverer til 270 hk med grei margin, eldre 2,3 har røde dyser som leverer like mye.
Velger man en software som holder seg innenfor det dysene leverer og ellers er fornuftig satt opp, er det heller ikke noe problem å trimme med de grønne dysene. Jeg har levert software til flere biler med grønne dyser, det gjelder bare å programmere for de delene som sitter på motoren, så er det ikke noe problem så lenge effekten ikke er for høy.