Turbo surge ved 1700-2000rpm 2.2 TID

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Turbo surge ved 1700-2000rpm 2.2 TID

Legg inn av Surbotaab N369 » 17 jun 2013, 10:59

Sliter med samme som han i denne tråden: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... r-surge... men, finner ikke ut av det...

Skjer kun under lett pådrag mellom 1700-2000rpm, gir en mer gass gir det seg, og slipper en av gir det seg...

Har sjekket alt av vaccum slanger og aktuatorer for lekkasjer mm... Det begynte i høst, forsvant i vinter og har blitt plutselig værre nå...

Misstenker at IC trenger en rens og att koksproblemet (som er std på disse motorene) i innsuget har blitt så ille at det rett og slett har blitt for stor motstand og kompressoren staller pga dette? eller at membranen/fjæra i aktuatoren til turboen har blitt slapp så den kjører med for hard vinkel på "flapsene"?

Noen som har vært borti lignende og kan ha tips?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbo surge ved 1700-2000rpm 2.2 TID

Legg inn av Ingvar N629 » 17 jun 2013, 11:41

Har aldri holdt på med disse kaklemotorene, men har hatt lignende problem med båtmotoren min, en 190 hk Volvo Penta D3 som i prinsippet er en marinisert bilmotor med common rail og VNT-turbo. Takk og lov uten EGR og slikt fjas i marineutgave. På denne holder jeg på å bytte toppakning nå, og har tatt ut turboen på grunn av lignende symptomer som du beskriver, har også hatt feilkode på den en gang som indikerte trykkregulering på turboen. Siden det ikke er noe problem å få den til å lade fullt, så regnet jeg med at bladene kunne stå fast. Hektet av staget til aktuatoren, og det gikk tregt som fy å vri bladene. Eksoshuset var det umulig å få av da det har rustet fast, så jeg fylte det med WD40 (turboen stående på høykant) ristet godt og lot dette stå over natta. Du aner ikke den mengde drit som kom ut!!! Tømte deretter rikelig med rødsprit gjennom eksoshuset for å rense ut den potensielle røykbomben som WD40 er, og nå er det lekende lett å vri bladene. Har ikke prøvekjørt enda så vet ikke om dette var grunn til lyden, men at det gjorde godt med en rens er det ingen tvil om.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Turbo surge ved 1700-2000rpm 2.2 TID

Legg inn av Surbotaab N369 » 17 jun 2013, 12:03

Misstenkte det samme ang bladene her... men, her går staget så lett og fint at dersom det er direkte kobling mellom staget og bladene går de som de skal... eneste feilkoden som har vært på den er når veivakselgiveren røyk (utenom da jeg måtte bytte ledningsnett da...)....

Noen som veit om det er påbudt med katalysator på diesel? Frykter at den kan begynne å tette seg og at mot-trykket plutselig kan stige og forårsake deler av det... (kombinert med "tett" innsug..)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Turbo surge ved 1700-2000rpm 2.2 TID

Legg inn av Surbotaab N369 » 18 jun 2013, 10:05

løsningen var å stille endestoppen til vingene ut 1mm, sjekket ladetrykk og ligger på ca 0,5 isteden for å surge imellom 0,7-0,6 ved 1700-2000rpm og har opptil 1 bar ved høyere belastning ifra ca 1700rpm....

Svar