AERO_TURBO på 2,3t?
Moderator: Moderatorer
AERO_TURBO på 2,3t?
Begynner å bli slerk og oljeforbruk i turboen på min 95 2,3t fra 2001.
Vil gjerne være litt føre var og bytte før jeg står med hvitskya bak meg på veien.
Har sett på dette forumet at Mitsubishi-turboen som brukes i AERO er mye mer robust enn Garrett.
Men kan denne brukes på 185hk , og vil den i såfall bli med fra lave turtall eller må den "jages på" mer enn
den originale Garretten ?
Har en Aero-boks liggende også,men er skeptisk til å bruke den siden bilen er gått langt.
335 000 km er jo endel,selv om jeg bytter olje ofte,bruker motorvarmer og har mest langkjøring...
Noen synspunkter fra ekspertisen ???
Vil gjerne være litt føre var og bytte før jeg står med hvitskya bak meg på veien.
Har sett på dette forumet at Mitsubishi-turboen som brukes i AERO er mye mer robust enn Garrett.
Men kan denne brukes på 185hk , og vil den i såfall bli med fra lave turtall eller må den "jages på" mer enn
den originale Garretten ?
Har en Aero-boks liggende også,men er skeptisk til å bruke den siden bilen er gått langt.
335 000 km er jo endel,selv om jeg bytter olje ofte,bruker motorvarmer og har mest langkjøring...
Noen synspunkter fra ekspertisen ???
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Bare å kjøre på det.. Skal godt gjøres at du skal merke noe på lave turtall, den kommer godt på lave turtall den også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Så bra! Så ingen software-endring nødvendig fra 185hk?Tor N12 skrev:Bare å kjøre på det.. Skal godt gjøres at du skal merke noe på lave turtall, den kommer godt på lave turtall den også.
Hva tror du om å putte inn aero-boksen på en bil med såpass lang km-stand?
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Hvis Aero-boksen ikke omprogrameres til din bil vil den ikke starte.
Det er ingen forskjeller på en Aero-motor og en standard 2,3.
Det er kun turboen og SW som er annerledes.
Det er ingen forskjeller på en Aero-motor og en standard 2,3.
Det er kun turboen og SW som er annerledes.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Starter nok, for det var faktisk DU som omprogrammerte den og la innHelge skrev:Hvis Aero-boksen ikke omprogrameres til din bil vil den ikke starte.
Det er ingen forskjeller på en Aero-motor og en standard 2,3.
Det er kun turboen og SW som er annerledes.
OPEN SID for meg ifjor

Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Har fått montert Aero-turbo og styreboksen som du la in Open Sid på ifjor.Helge skrev:Hvis Aero-boksen ikke omprogrameres til din bil vil den ikke starte.
Det er ingen forskjeller på en Aero-motor og en standard 2,3.
Det er kun turboen og SW som er annerledes.
Går greit,men lader bare 0,7 bar.
Mener du leste ut av kurvene på PC-en din at det var en aero-boks og la inn en "G" i nr.
Men har bare "e" og ingen "g" i nr jeg leser ut som VIN på diagnose-instrumentet fra Biltema.
Noen ideer ?
Kan noe gjøres med Tech2 ?
På forhånd takk

Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Vin ligger lagret 2 plasser. Dice og ecu. Den du får ut med tema leseren er sikkert fra dice. Flukserer trykket? Hva er mreq og mair ved pådrag i 3? Samme med meng/mlow.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Mreq og Mair følger hverandre til max 850.Pål N526 skrev:Vin ligger lagret 2 plasser. Dice og ecu. Den du får ut med tema leseren er sikkert fra dice. Flukserer trykket? Hva er mreq og mair ved pådrag i 3? Samme med meng/mlow.
Mlow er fast på 296 og Meng går opp til 296.
Trykket følger pådraget og er stabilt.
Blir max 0.7. Nåla går til midt i gult felt.
Kan nr i Dice endres til Aero-nr med Tech?
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Trenger ikke endre i dice. Det er noe som ikke stemmer helt. Ang. Luft og moment. Sikker på at det ble korrekt endret på ecu?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Hva mener du?Pål N526 skrev:Trenger ikke endre i dice. Det er noe som ikke stemmer helt. Ang. Luft og moment. Sikker på at det ble korrekt endret på ecu?
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Bokstaven for å lure Aero sw trenger bare å endres på ecu og ikke dice. Dette gjøres før flash av sw.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Ikke alltid det fungerer med å endre til "G" i orginal vin desverre. Om man ønsker å benytte aero sw, er det en bedre ide å gå ut ifra den orginale B235E programmet, og så kopiere over forskjellene fra aero mappe av tilsvarende årsmodell.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
+1Ronny_N169 skrev:Ikke alltid det fungerer med å endre til "G" i orginal vin desverre. Om man ønsker å benytte aero sw, er det en bedre ide å gå ut ifra den orginale B235E programmet, og så kopiere over forskjellene fra aero mappe av tilsvarende årsmodell.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: AERO_TURBO på 2,3t?
Bilen lader nå max 0.7 og har ifølge
Open Sid 296 i max moment. Hva skal
disse verdiene være på en Aero?
Kan nevne at ladetrykket er dobbelt-
sjekka med manometer til 0.6-0.7.
Open Sid 296 i max moment. Hva skal
disse verdiene være på en Aero?
Kan nevne at ladetrykket er dobbelt-
sjekka med manometer til 0.6-0.7.