Oppgradering.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Oppgradering.

Legg inn av nippon81 » 25 jun 2013, 22:29

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg. Hva skjer hvis jeg bytter turbo fra orginal til en Garrett GT30R uten å bytte noe annet. Tanken var å oppgradere motor gradvis.
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Oppgradering.

Legg inn av EdHunter N815 » 26 jun 2013, 12:12

Turbo på hva...? Trillebår? Traktor? Kan være en fordel å skrive hvilken modell det er og hvilken motor du har. ;)

Sånn på generelt grunnlag så er jo GT30 ikke akkurat den minste turboen i gata, så jeg vil tro det er ganske bortkastet å montere denne uten "resten" av pakken. Du må i alle fall ha software tilpasset denne før det har noe for seg å bytte, og jeg tror ikke du kan hente nevneverdig mer effekt enn med den orginale.

Mitt tips: Sett pengene dine på høyrentekonto til du har råd til hele trimpakken på en gang.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Oppgradering.

Legg inn av cmx2k » 26 jun 2013, 19:53

Tenker du og gå fra orginal turbo på en 2,0/2,3T, sånn helt uten andre endringer?

I såfall bør du glemme dette, kan ikke sette på en turbo som leverer xx antall ganger mer luft enn orginal turbo, uten annen software/dyser og evnt oppgradert innmat i motor..

En liten turbo oppgradering vil nok gå fint, men så høyt som til en GT30 fra en orginal turbo, vil nok funke dårlig og etter en liten stund ta livet av motoren din..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oppgradering.

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jun 2013, 20:25

Så lenge software byttes, er det ikke noe problem. Men det blir bytte av software mange ganger hvis alt skal tas del for del, så billig blir det jo ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: Oppgradering.

Legg inn av nippon81 » 27 jun 2013, 19:45

Hei alle sammen. Takk for gode svar. Jeg er (som dere ser) ingen erfaren saab mann, men jeg er på jakt etter en bra 9000 aero. Jeg vil oppgradere motoren, men ikke så mye at det går hardt utover motor og driverk. Ser på Nordic tuning at hvis jeg legger i vell 16.000,- får jeg 300+ bhp montert. Jeg er som dere skjønner fersk her inne så mange tip tas imot med stor enntusiasme. Og hvis dere hører om en 9000 aero så gi meg et hint. Bilen skal kun brukes om sommeren og kun når det ikke reiner. Den blir tatt godt vare på.
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Svar