Side 1 av 2
Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 28 jun 2013, 16:27
av cmx2k
Målte turbotrykket i går og som mistenkt så stemte at turbotrykket meget ofte er fraværende..
Foreks i 3gir på 2500rpm så kunne trykket være 0,4-0,45bar, så så synke til 0,1-0,2bar..
Noen ganger er det ikke turbotrykk i det hele tatt nesten, og noen ganger lader den slik den skal..
Opplevde og foreks og ligge i 3'e gir, ca 3500rpm, turbotrykket var 0,2bar, for så hoppe opp til 0,45bar..
Godt med vaccum på tomgang/motorbrems, 0,75-0,8 på tomgang og rundt 1 på motorbrems.
Sjekket over alle vaccumslanger og skiftet de som var moden for det, hadde ute map-sensor og rengjorde den, ble en del bedre da, men fortsatt tidvis ustabilt trykk.
Er en 2001 2,0T 150hk.
Ingen motorlampe som lyser heller.
Noen forslag?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 28 jun 2013, 21:25
av saab2012
Prøv med en tennkasett og nye plugger,magnetventil kan også fuske,her kan det vere flere andre faktorer til feilårsak med variabelt turbotrykk.Vanlige årsaker er ofte gnag eller oppmorknet vacumslanger og eller defekte evap ventiler.Det beste hadde vært om du har tilgang til lånekomponenter fra annen bil.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 28 jun 2013, 23:10
av cmx2k
Desverre lite med deler og prøve overens her..
Tennkassetten, hva skal den ha med og gjøre med ugjevnt turbotrykk og gjøre?
Motoren drar jo brillefint uten et eneste fjusk da..
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 28 jun 2013, 23:12
av Ingvar N629
Er jo noe spesielt at den lader mindre enn grunntrykk (0,4 bar), hvilken slange har du koblet måleren på?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 29 jun 2013, 14:53
av cmx2k
Mellom BTR og den ventilen der som sitter mot torpedoveggen..
Det målte trykket er nok rett, kjenner jo at bilen drar meget dårlig også når den lader så lite.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 01 jul 2013, 14:14
av Ingvar N629
Da reguleres momentet aktivt ned ved å strupe spjeldet.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 01 jul 2013, 23:08
av cmx2k
Og årsaken til dette kan 'ofte' være?
Hva er poenget med denne moment begrensningen?
Er magnetventilen noe som kan være et problem her?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 00:54
av Ingvar N629
Nei, magnetventil er det jo ikke, grunntrykk er 0,4 og din lader mindre. Dette er ikke et vanlig problem, men poenget med reduksjonen er jo selvsagt sikkerhet mot motorras. Dette må feilsøkes med diagnoseutstyr mens feilen er aktiv, men du kan prøve med å sjekke falskluft og bytte til nye plugger av korrekt type.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 01:38
av cmx2k
Diagnoseutstyr har vært påkoblet og da funka jo alt helt perfekt (normalt) såklart..
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 09:17
av Ronny_N169
Kan være wastegateventilen på turboen som begynner å henge seg opp i enkelte situasjoner, ev trykklokka til denne.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 13:18
av cmx2k
Mange som har erfart/vært ute for dårlig accumulator klokke på disse som ikke klarer og holde trykk, og bare slipper igjennom?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 14:27
av Ronny_N169
Wastegateklokka pleier jo å være ok, men ventilen/ klaffen kan bli dårlig. Og har du er kinaturbo, er faren for det ganske så stor.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 15:11
av cmx2k
Turboen er orginal Garrett, den som etter historikken og kjenne på bilen har stått på siden bilen var ny..
Rullet vel 212,000km.
Hva er denne momentbegrensningen som jeg leser litt om via spjeldet, hva er denne godt for?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 21:57
av saab2012
Wastegateklokka er ikkje årsak til for lavt turbotrykk,om den er defekt blir trykket for høgt.Fjern deksel over eksosmanifoild og sjekk vandringen på overføringstaget er tilstrekkelig,dette utføres med og pumpe inn litt overtrykk i ventilklokken.har vore tilfelle der klaffakslingen flytter seg utover og forårsaker at spjeldklaffen inne i turboen ikkje lukker seg helt.Uten trykk i klokke skal overføringsarmen stå rett opp og klaffen er da helt stengt.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Lagt inn: 02 jul 2013, 23:42
av Ronny_N169
saab2012 skrev:Wastegateklokka er ikkje årsak til for lavt turbotrykk,om den er defekt blir trykket for høgt.Fjern deksel over eksosmanifoild og sjekk vandringen på overføringstaget er tilstrekkelig,dette utføres med og pumpe inn litt overtrykk i ventilklokken.har vore tilfelle der klaffakslingen flytter seg utover og forårsaker at spjeldklaffen inne i turboen ikkje lukker seg helt.Uten trykk i klokke skal overføringsarmen stå rett opp og klaffen er da helt stengt.
Så du mener at om "spjeldklaffen" (wastegateventilen) ikke lukker seg helt, så får man for høyt turbotrykk?