J/R Open air i 9-5?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

J/R Open air i 9-5?

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 16 des 2004, 22:02

Har akkurat montert et open air filter på min 9-5.Filtret erstatter jo hele luftfilterboksen og blir dermed stående litt åpent???Noen som har erfaringer med at filtret går fullt av dritt ettervert,elr går det bra?Løsningen blir vel kanskje å lage en plate under.....?





98-95
86-900 aero
75-95 v4
Drømmer om en go gammel 900 cab... :roll:

seliasse
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 09 des 2003, 01:00
Sted: Lakselv
Kontakt:

Legg inn av seliasse » 17 des 2004, 14:09

Nå har jeg installert et open air-filter i min 9-3. Her fulgte det med ett "deksel" som monteres slik at en unngår dritt, vann og uønsket varme til luftfilteret. Fulgte det ikke med et slikt til 9-5 og? (jeg har en 2.3l motor).
Stian Eliassen

mats N7

Legg inn av mats N7 » 17 des 2004, 15:43

Nei,gjorde ikke det.på 9-3 så sitter vel filtret nedi motorrommet(?)mens på 9-5 så blir det stående på innsiden av fangeren,nedenfor v.blinklys...

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Det går bra.

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 17 des 2004, 16:25

mats N7 skrev:Nei,gjorde ikke det.på 9-3 så sitter vel filtret nedi motorrommet(?)mens på 9-5 så blir det stående på innsiden av fangeren,nedenfor v.blinklys...

Heisan, dette går helt fint. Du har jo deksel i bånn ( kommer ikke mye skitt inn der ) bare mye kald luft noe bilen din er glad i.

Husk rens av filter hver 10.000 km.


Mvh
Speedparts 8)
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 18 des 2004, 00:47

Hei

Min mening og erfaring er monter aldrig en open airfilter lösning på en bil med luftmasse måler, om du ikke har en programvara som er annpasset for dette, en annen ting er at i 90% av de som har problem med sine luftmasse målere etter en tid har kjört med openair filter.


Mvh

Tommy Utengen

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 18 des 2004, 16:31

utengen skrev:Hei

Min mening og erfaring er monter aldrig en open airfilter lösning på en bil med luftmasse måler, om du ikke har en programvara som er annpasset for dette, en annen ting er at i 90% av de som har problem med sine luftmasse målere etter en tid har kjört med openair filter.


Mvh

Tommy Utengen
Det er som regel aldri noe problem med open air og LMM.
Problemet ligger i eierens vedlikehold av filteret, og at filteret blir innsatt med for mye olje...
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
9000tic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 80
Registrert: 31 okt 2004, 01:00
Bil: 9-5 TID og 900 CAB
Sted: Son

Legg inn av 9000tic » 18 des 2004, 21:39

utengen skrev:Hei

Min mening og erfaring er monter aldrig en open airfilter lösning på en bil med luftmasse måler, om du ikke har en programvara som er annpasset for dette, en annen ting er at i 90% av de som har problem med sine luftmasse målere etter en tid har kjört med openair filter.


Mvh

Tommy Utengen

Fikk veldig høy tomgang etter jeg monterte open air filter på min 88 9000
ligger på 1500 rpm får ikke justert ned mer enn til 1100 rpm
SAAB SAAB SAAB

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 19 des 2004, 01:50

Ole wrote:
Det er som regel aldri noe problem med open air og LMM.
Problemet ligger i eierens vedlikehold av filteret, og at filteret blir innsatt med for mye olje...

_________________
Magic by Speedparts Norway
Ole Borgen

det er nettop det det er, hvor mange har en kalibrering av en luftmassemåler i en openair filter setup?
Problemet er hvordan luftmasse måleren leser luftmengden som komme r inn i motoren sammen med bensinen, hva blir det for blanding?

Det er ikke uten orsak att mange biler har hatt problem med denne instalasjon under tid, som har både orsaket, luftmassemåler problem og mange motorras fra diverse firmaer som sier dette er ok, og egentlig ikke har kontroll over hva som skjer, men synes det fungerer og vil tjene penger på dette, om firmaene vet hvorden en moderne luftmasse måler fungerer (hfm) så ville de kanskje ikke ha solgt denne løsningen.


Bare min mening i saken, som ikke er helt på jordet tror jeg.

Mvh

tommy utengen

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Open air.

Legg inn av Bent N208 » 19 des 2004, 11:09

Utengen skrev !

luftmassemåler problem og mange motorras fra diverse firmaer som sier dette er ok, og egentlig ikke har kontroll over hva som skjer, men synes det fungerer og vil tjene penger på dette, om firmaene vet hvorden en moderne luftmasse måler fungerer (hfm) så ville de kanskje ikke ha solgt denne løsningen.

_____________________________________________________________

Jeg ønsker på ingen måte å betvile din kunskap på SAAB og LMM, men det har seg nå slik at det er mange store tuningfirmaer med meget god kompetanse når det gjelder tuning av SAAB.

Grunnen til mitt litt krasse svar, er din kritik av alt som ikke heter " HIRSCH " og SAAB originaltuning.

Regner vel med at det kommer en kjempeavhandling som svar med masse tekniske forklaringer, som få forstår seg på. :oops:

Open air fungerer på alle biler, hvis renhold vedlikehold gjøres riktig....punktum !!

Mvh
Bent N208
Sist redigert av Bent N208 den 19 des 2004, 11:24, redigert 1 gang totalt.
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 19 des 2004, 11:18

utengen skrev:Ole wrote:
Det er som regel aldri noe problem med open air og LMM.
Problemet ligger i eierens vedlikehold av filteret, og at filteret blir innsatt med for mye olje...

_________________
Magic by Speedparts Norway
Ole Borgen

det er nettop det det er, hvor mange har en kalibrering av en luftmassemåler i en openair filter setup?
Problemet er hvordan luftmasse måleren leser luftmengden som komme r inn i motoren sammen med bensinen, hva blir det for blanding?

Det er ikke uten orsak att mange biler har hatt problem med denne instalasjon under tid, som har både orsaket, luftmassemåler problem og mange motorras fra diverse firmaer som sier dette er ok, og egentlig ikke har kontroll over hva som skjer, men synes det fungerer og vil tjene penger på dette, om firmaene vet hvorden en moderne luftmasse måler fungerer (hfm) så ville de kanskje ikke ha solgt denne løsningen.


Bare min mening i saken, som ikke er helt på jordet tror jeg.

Mvh

tommy utengen
Syntes dette høres veldig rart ut, da jeg har montert ex antall open air kit på mange forskjellige biler, ikke bare Saab. Har hatt ett par tilfeller med LMM ras, men det har vært i forbindelse med at olje har lagt seg på trådene/filmen i LMM. Dette pga foam-filter som har vært dynket i olje.
Har aldri hatt noen problemer med open air iht SP trim, VAG, Nissan, Opel.
Vet godt hvordan en LMM virker, og selger ikke open air uten og vite at det er OK.
Mulig du betviler mine kunnskaper om bil...
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 19 des 2004, 15:19

Flott å se at folk engasjerer seg i andres problemer og spørsmål om bilene :lol:
Har seg slik at filtret har blitt erstattet med det gamle igjen etter å ha peilet olje igår.Så ut som det hadde kommet fukt sammen med oljen.Ble filtert som fikk skylden,men filter og innsugsrør var helt tørr innvendige.... :roll:
Men tok motorvask på fredag,både over og underspyling.Kan jeg ha fått til å spylt vann rundt peilepinne???
Men,men.Siftet olje idag,så får jeg kjøre litt til før jeg kanskje prøver igjen.Ble jo en helt konge lyd :) Kjørte en tur igår kveld,med rutene nede,acc på off og bare hørte på lyden. 8),i minus 6 grader...

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 19 des 2004, 18:43

Hvis oljen din så bra ut, er det nok ingenting og bekymre seg for.
Det hender at det blir en del kondens, spesielt ved småkjøring.
Dette legger seg som regel på steder hvor oljen ikke sirkulerer.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 19 des 2004, 19:57

Tja,akkurat det den ikke var.Så ut som noen hadde klint sennep på peilepinnen.....

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 19 des 2004, 20:20

Hei

Joda Open airfilter fungerer bra det, om man har program vare som er gjort for dette, men om en kunde har steg 1 i sin bil som da er tatt fram for std lufter boks, og siden kjøper ett openair filter og monterer dit, så blir jo bensin og luft blandingen feil, ettersom luftmassemåleren kan jo ikke vite att han har montert et slikt filter!!

Men klart det fungerer men langt ifra som det burde gjøre, men du får mere lyd som forsterker opplevelsen att bilen går bedre.

Ang skadede HFM, ved bruk av disse openair filter er ikke bara att de går istykker, men etter en tid så måler de enda mer feil, pga av små olje dråper som fester seg på denne under tid og det resulterer da i at den måler enda mer feil,
Og da spiller det ingen rolle om det står Hirsch eller noe annet på programvaren. og selvsagt betviler jeg ikke deres kunskaper om dette OLE N26 og Bent N208


Mvh

Tommy Utengen
Sist redigert av utengen den 19 des 2004, 22:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

open air

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 19 des 2004, 21:05

Denne tråden blir vist lang, men greit nok.

Som utengen skriver, kan det komme olje eller oljefilm inn i LMM dette kan man forhindre med å gjøre som følger.

1. Nytt open air filter er ferdig oljet og tørt , dvs ferdig til bruk !

2. Som i hverfall vi anbefaler,vask av filter hver 10.000 km eller oftere.Rense filteret med JR/kN renseveske la filteret tørke, deretter påfør meget tynt lag JR/KN filterolje. Deretter la filteret tørke godt ut.

Det er en kjenngjerning at hvis LMM går i stykker, gir ofte SAAB skylden på open air / sportluftfilter. Mitt spørsmål må da være hva med alle de bilene som er originale, ja det er også flere av ikke trimmede biler uten open air/ sportluftfilter som også får feil på LMM.

Mvh
Speedparts Norway



[/b]
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Svar