Side 1 av 2
Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 02 jul 2013, 21:48
av dirtysteel
Hei! Jeg har en Saab 9-3, 2005, 1.8i (YS3F)
Under nylig foretatt EU kontroll ble det oppdaget en liten lekasje i tannstangen og jeg fikk beskjed om at den må byttes. Tilbudet jeg fikk av det norske verkstedet i Osloområdet var på ca. 22.000 kroner, hvorav delen alene var på 16500 kroner (inkl. mva.)!
Original delenummer er 93172264. Jeg har søkt litt rundt på nettet og kan lett kjøpe den levert til døren her i norge for under 7.000! Min nabo sier også at om jeg kjører til Sverige (feks. Uddevalla) er det halv pris på arbeidet også.
Noen som kan hjelpe en "noob"?
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 03 jul 2013, 01:29
av little_e
Kr 7000 for en tannstang? Det var dyrt

Skulle klart det for under kr 5000

Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 05 jul 2013, 17:32
av dirtysteel
little_e skrev:Kr 7000 for en tannstang? Det var dyrt

Skulle klart det for under kr 5000

Ja jeg har funnet en til ca 5500 inkl. mva. Planen er å bestille den og ta den med til
dette verkstedet i Uddevalla. Noen som har erfaringer derfra?
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 05 jul 2013, 23:32
av Gunnar N1413
Mitt billigste tips er Omega 917 det har hjulpet på utrolig mange tannstenger. Det er ikke tull altså...
Koster en drøy hundrings å prøve.
Fåes på Mekonomen.
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 06 jul 2013, 07:58
av dirtysteel
Gunnar N1413 skrev:Mitt billigste tips er Omega 917 det har hjulpet på utrolig mange tannstenger. Det er ikke tull altså...
Koster en drøy hundrings å prøve.
Fåes på Mekonomen.
Genialt! Ser jo utrolig lovende ut på papiret. Verkstedet sa bare at den måtte byttes, men lekasjen min er svært liten, jeg fylte på olje for en uke siden og ser ikke forskjell på tanken. Tror jeg tester litt Omega 917. Når det står at bilen skal EU godkjennes i september betyr det vel at jeg har frist til ut September så da trenger jeg ikke forhaste meg.
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 19 jul 2013, 23:31
av Gunnar N1413
Hvordan har dette gått?
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 02 aug 2013, 17:09
av dirtysteel
Etter 2 uker lakk det ikke noe olje og jeg planla å dra tilbake til verkstedet for å få endelig EU godkjennelse, men så dro jeg en tur til Gøtebork og mistet noe olje. Det skjer trolig kun i høye hastigheter (130+). Har vel noe med varme å gjøre. Skal avtale med et verksted i sverige tenker jeg i løpet av neste uke. Planlegger å bestille delen på nett og ta den med meg.
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 12 aug 2013, 07:48
av dirtysteel
Nå har jeg motatt den nye tannstanga, men er litt bekymret. Mekanikern som jeg har fått anbefalt sier han har ikke byttet tannstang på 9-3 før, men har byttet på flere andre modeller (bla. 9-5). Han sier at tannstange ikke pleier ryke på 9-3.
Burde jeg finne en mekaniker som har gjort dette før? Eller er jobben ganske lik mellom modeller og biltyper?
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 16 aug 2013, 15:12
av Pål N526
Har han bytta på andre biler, bør det gå fin fint.
Med god kunskap og knowhow går det meste ann

Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 21 aug 2013, 07:42
av dirtysteel
Takk da tror jeg at jeg bestiller tid hos han. Håper jeg har kjøpt riktig del. Ser at den finnes i to varianter: Med ESP Uten Sensor og Uten ESP Med Sensor. Hva betyr det? Og hva er aksialledd? Det står at min del er uten aksialledd.
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 06 sep 2013, 08:20
av dirtysteel
Da er bilen endelig EU godkjent. Merker stor forskjell i presisjonen på styringen etter reparasjonen. Tannstanga må ha vært defekt siden jeg kjøpte bilen og blitt gradvis værre.
Å bytte tannstang på en 9-3, med 1,8i motor var visst en komplisert affære. Den har et unikt servosystem med elektrisk pumpe som skiller den fra andre Saab motorer iflg. mekanikeren. Han måtte jobbe mye med justering i etterkant.
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 06 sep 2013, 10:16
av Hjelle, N6
Alle 9-3SS/SC har el. servo...

Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 06 sep 2013, 11:31
av saab9000aero
Hjelle, N6 skrev:Alle 9-3SS/SC har el. servo...

Det er feil. 1.8 i har elektrisk. Bensin turbo har servo pumpe drevet av kamakslingen.
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 06 sep 2013, 11:46
av Hjelle, N6
saab9000aero skrev:Hjelle, N6 skrev:Alle 9-3SS/SC har el. servo...

Det er feil. 1.8 i har elektrisk. Bensin turbo har servo pumpe drevet av kamakslingen.
Sorry, tenkte på den elektrohydrauliske styringa, men er ikkje alle som har den heller når eg tenker meg om...
Re: Lekk tannstang, tips om deler og verksted
Lagt inn: 06 sep 2013, 15:51
av dirtysteel
Er det noen fordeler/ulemper med el. servo i forhold til hydraulisk/mekanisk? Går det an å gjøre tilpasninger med elektrisk servo slik at styringen passer bedre til min kjørestil?