motor problemer
Moderator: Moderatorer
motor problemer
Hei,
Jeg har en Saab 9000 95 mod 2.3 16 Turbo med motor problemer. Motoren er fin når den er kald, men etter å ha kjørt i ca. 15 til 20 minuters tid og motoren er blitt varm, begynner den å gå på bare 3 sylindre. Jeg har prøvd å bytte tennkassett og innsprøytningsdyser uten hell. Er det noen her som har noen forslag eller kjennskap til hva som kan være galt og hvilke deler jeg bør bytte? Har søkt litt i forumet og forstått det slik at bensintilførselen styres forskjellig fra når den er kald og varm og at tennkassetten er et problem og må byttes ofte, men ut i fra det har jeg ikke klart å finne ut av hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet.
Jeg har en Saab 9000 95 mod 2.3 16 Turbo med motor problemer. Motoren er fin når den er kald, men etter å ha kjørt i ca. 15 til 20 minuters tid og motoren er blitt varm, begynner den å gå på bare 3 sylindre. Jeg har prøvd å bytte tennkassett og innsprøytningsdyser uten hell. Er det noen her som har noen forslag eller kjennskap til hva som kan være galt og hvilke deler jeg bør bytte? Har søkt litt i forumet og forstått det slik at bensintilførselen styres forskjellig fra når den er kald og varm og at tennkassetten er et problem og må byttes ofte, men ut i fra det har jeg ikke klart å finne ut av hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: motor problemer
Tviler på at det er relatert til bensintilførsel, tenningssystemet er en mer sannsynlig feilkilde.
Hvilke tennplugger er det som står i? Var tennkassetten du satte inn ny, og hvor ble i så fall denne kjøpt?
Hvilke tennplugger er det som står i? Var tennkassetten du satte inn ny, og hvor ble i så fall denne kjøpt?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: motor problemer
Tennpluggene som står i er originale og tennkasetten ble kjøpt ny fra biltema og byttet med en original. Tenker slik at hvis tennkasetten fra biltema ikke fungerer slik en original ville ha gjort, ville jeg sansynlig vis fått helt andre feilsymptomer. Men det var akkurat samme feilsymptomer som kom. Etter mye skruing og sjekking vant jeg omsider en konkret feil. En enveisventil som er plassert ved siden av topplokkdekselet fungerte ikke. Jeg byttet denne ut med en som fungerer og da merket jeg faktisk forskjell. Nå er det slik at problemet kommer og går, men fremdeles avhengig av temperatur. Bilen må være god og varm før feilen kommer. En annen ting jeg har lagt merke til er at kjølevæsken koker. Litt usikker her, men denne feilen kan ha vært der lenge uten at jeg har lagt merke til det.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: motor problemer
Bytt tennplugger da. Selv om de ser fine ut, kan de ha skader.
Og IKKE kjøp noe annet en NGK!!!!
Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
Og IKKE kjøp noe annet en NGK!!!!
Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: motor problemer
Ehm, rent vann koker på høyere temperatur enn glykol!Paradigm N558 skrev: Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: motor problemer
Det er vel neppe kjølevæsken som koker, men en dårlig toppakning som gjør at du får eksos i kjølevannet, kanskje.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: motor problemer
Ser du noe avleiringer i ekspansjonstanken? Eksos lukt?
Vær OBS. når du skal skru av lokk ved varm motor.
Vær OBS. når du skal skru av lokk ved varm motor.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: motor problemer
Tenkte faktisk å kjøpe tennplugger da jeg var hos Biltema. Men det er vel ikke NGK de har der. Ser at mekonomen har NGK 2 forskjellige. Ett sett til 96 kroner (18-BCPR7ES11) og ett sett til 438 kroner (18-BKR7EIX11 spesiell Iridium). Er det noe stor forskjell på tennplugger egentlig? Lurer på om jeg skal gå for de billigste til 96 kroner?Paradigm N558 skrev:Bytt tennplugger da. Selv om de ser fine ut, kan de ha skader.
Og IKKE kjøp noe annet en NGK!!!!
Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: motor problemer
Du kjøper NGK BCPR7ES-11, får du dei til 96:- for 4 stk er det en veldig bra pris.mugi skrev:Tenkte faktisk å kjøpe tennplugger da jeg var hos Biltema. Men det er vel ikke NGK de har der. Ser at mekonomen har NGK 2 forskjellige. Ett sett til 96 kroner (18-BCPR7ES11) og ett sett til 438 kroner (18-BKR7EIX11 spesiell Iridium). Er det noe stor forskjell på tennplugger egentlig? Lurer på om jeg skal gå for de billigste til 96 kroner?
Kjøper du noko anna er det egentlig å kjøpe deg problem.
Re: motor problemer
Nå har jeg nettopp byttet tennpluggene med nye NGK BCPR7ES-11. Men desverre så hjalp det ikke. Feilen er der fremdeles. Fikk et lite tips av en kollega om å kjøpe meg startgass å spraye rundt omkring i motorrommet. Han mente at hvis det var en vakuumfeil eller at motoren fikk falskluft, som ville jeg merke en forandring på turtallet. Så i morgen blir det en ny tur til mekonomen for å kjøpe meg startgass.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: motor problemer
Ja, ikke dumt.
Sjekk spesielt vakumslangen til MAP-sensoren.
Sjekk spesielt vakumslangen til MAP-sensoren.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero