motor problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mugi
Innlegg: 4
Registrert: 28 jul 2013, 15:03

motor problemer

Legg inn av mugi » 28 jul 2013, 15:22

Hei,

Jeg har en Saab 9000 95 mod 2.3 16 Turbo med motor problemer. Motoren er fin når den er kald, men etter å ha kjørt i ca. 15 til 20 minuters tid og motoren er blitt varm, begynner den å gå på bare 3 sylindre. Jeg har prøvd å bytte tennkassett og innsprøytningsdyser uten hell. Er det noen her som har noen forslag eller kjennskap til hva som kan være galt og hvilke deler jeg bør bytte? Har søkt litt i forumet og forstått det slik at bensintilførselen styres forskjellig fra når den er kald og varm og at tennkassetten er et problem og må byttes ofte, men ut i fra det har jeg ikke klart å finne ut av hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: motor problemer

Legg inn av EdHunter N815 » 29 jul 2013, 18:24

Tviler på at det er relatert til bensintilførsel, tenningssystemet er en mer sannsynlig feilkilde.
Hvilke tennplugger er det som står i? Var tennkassetten du satte inn ny, og hvor ble i så fall denne kjøpt?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

mugi
Innlegg: 4
Registrert: 28 jul 2013, 15:03

Re: motor problemer

Legg inn av mugi » 11 aug 2013, 19:26

Tennpluggene som står i er originale og tennkasetten ble kjøpt ny fra biltema og byttet med en original. Tenker slik at hvis tennkasetten fra biltema ikke fungerer slik en original ville ha gjort, ville jeg sansynlig vis fått helt andre feilsymptomer. Men det var akkurat samme feilsymptomer som kom. Etter mye skruing og sjekking vant jeg omsider en konkret feil. En enveisventil som er plassert ved siden av topplokkdekselet fungerte ikke. Jeg byttet denne ut med en som fungerer og da merket jeg faktisk forskjell. Nå er det slik at problemet kommer og går, men fremdeles avhengig av temperatur. Bilen må være god og varm før feilen kommer. En annen ting jeg har lagt merke til er at kjølevæsken koker. Litt usikker her, men denne feilen kan ha vært der lenge uten at jeg har lagt merke til det.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: motor problemer

Legg inn av Paradigm N558 » 11 aug 2013, 21:11

Bytt tennplugger da. Selv om de ser fine ut, kan de ha skader.
Og IKKE kjøp noe annet en NGK!!!!
Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: motor problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2013, 21:17

Paradigm N558 skrev: Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
Ehm, rent vann koker på høyere temperatur enn glykol!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: motor problemer

Legg inn av Ronny_N169 » 11 aug 2013, 21:24

Det er vel neppe kjølevæsken som koker, men en dårlig toppakning som gjør at du får eksos i kjølevannet, kanskje.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: motor problemer

Legg inn av Pål N526 » 12 aug 2013, 07:36

Ser du noe avleiringer i ekspansjonstanken? Eksos lukt?

Vær OBS. når du skal skru av lokk ved varm motor.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

mugi
Innlegg: 4
Registrert: 28 jul 2013, 15:03

Re: motor problemer

Legg inn av mugi » 12 aug 2013, 22:31

Paradigm N558 skrev:Bytt tennplugger da. Selv om de ser fine ut, kan de ha skader.
Og IKKE kjøp noe annet en NGK!!!!
Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
Tenkte faktisk å kjøpe tennplugger da jeg var hos Biltema. Men det er vel ikke NGK de har der. Ser at mekonomen har NGK 2 forskjellige. Ett sett til 96 kroner (18-BCPR7ES11) og ett sett til 438 kroner (18-BKR7EIX11 spesiell Iridium). Er det noe stor forskjell på tennplugger egentlig? Lurer på om jeg skal gå for de billigste til 96 kroner?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: motor problemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 aug 2013, 22:54

mugi skrev:Tenkte faktisk å kjøpe tennplugger da jeg var hos Biltema. Men det er vel ikke NGK de har der. Ser at mekonomen har NGK 2 forskjellige. Ett sett til 96 kroner (18-BCPR7ES11) og ett sett til 438 kroner (18-BKR7EIX11 spesiell Iridium). Er det noe stor forskjell på tennplugger egentlig? Lurer på om jeg skal gå for de billigste til 96 kroner?
Du kjøper NGK BCPR7ES-11, får du dei til 96:- for 4 stk er det en veldig bra pris.
Kjøper du noko anna er det egentlig å kjøpe deg problem.

mugi
Innlegg: 4
Registrert: 28 jul 2013, 15:03

Re: motor problemer

Legg inn av mugi » 14 aug 2013, 22:18

Nå har jeg nettopp byttet tennpluggene med nye NGK BCPR7ES-11. Men desverre så hjalp det ikke. Feilen er der fremdeles. Fikk et lite tips av en kollega om å kjøpe meg startgass å spraye rundt omkring i motorrommet. Han mente at hvis det var en vakuumfeil eller at motoren fikk falskluft, som ville jeg merke en forandring på turtallet. Så i morgen blir det en ny tur til mekonomen for å kjøpe meg startgass.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: motor problemer

Legg inn av Paradigm N558 » 14 aug 2013, 23:01

Ja, ikke dumt.
Sjekk spesielt vakumslangen til MAP-sensoren.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar