Side 1 av 1

motor problemer

Lagt inn: 28 jul 2013, 15:22
av mugi
Hei,

Jeg har en Saab 9000 95 mod 2.3 16 Turbo med motor problemer. Motoren er fin når den er kald, men etter å ha kjørt i ca. 15 til 20 minuters tid og motoren er blitt varm, begynner den å gå på bare 3 sylindre. Jeg har prøvd å bytte tennkassett og innsprøytningsdyser uten hell. Er det noen her som har noen forslag eller kjennskap til hva som kan være galt og hvilke deler jeg bør bytte? Har søkt litt i forumet og forstått det slik at bensintilførselen styres forskjellig fra når den er kald og varm og at tennkassetten er et problem og må byttes ofte, men ut i fra det har jeg ikke klart å finne ut av hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet.

Re: motor problemer

Lagt inn: 29 jul 2013, 18:24
av EdHunter N815
Tviler på at det er relatert til bensintilførsel, tenningssystemet er en mer sannsynlig feilkilde.
Hvilke tennplugger er det som står i? Var tennkassetten du satte inn ny, og hvor ble i så fall denne kjøpt?

Re: motor problemer

Lagt inn: 11 aug 2013, 19:26
av mugi
Tennpluggene som står i er originale og tennkasetten ble kjøpt ny fra biltema og byttet med en original. Tenker slik at hvis tennkasetten fra biltema ikke fungerer slik en original ville ha gjort, ville jeg sansynlig vis fått helt andre feilsymptomer. Men det var akkurat samme feilsymptomer som kom. Etter mye skruing og sjekking vant jeg omsider en konkret feil. En enveisventil som er plassert ved siden av topplokkdekselet fungerte ikke. Jeg byttet denne ut med en som fungerer og da merket jeg faktisk forskjell. Nå er det slik at problemet kommer og går, men fremdeles avhengig av temperatur. Bilen må være god og varm før feilen kommer. En annen ting jeg har lagt merke til er at kjølevæsken koker. Litt usikker her, men denne feilen kan ha vært der lenge uten at jeg har lagt merke til det.

Re: motor problemer

Lagt inn: 11 aug 2013, 21:11
av Paradigm N558
Bytt tennplugger da. Selv om de ser fine ut, kan de ha skader.
Og IKKE kjøp noe annet en NGK!!!!
Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.

Re: motor problemer

Lagt inn: 11 aug 2013, 21:17
av Ingvar N629
Paradigm N558 skrev: Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
Ehm, rent vann koker på høyere temperatur enn glykol!

Re: motor problemer

Lagt inn: 11 aug 2013, 21:24
av Ronny_N169
Det er vel neppe kjølevæsken som koker, men en dårlig toppakning som gjør at du får eksos i kjølevannet, kanskje.

Re: motor problemer

Lagt inn: 12 aug 2013, 07:36
av Pål N526
Ser du noe avleiringer i ekspansjonstanken? Eksos lukt?

Vær OBS. når du skal skru av lokk ved varm motor.

Re: motor problemer

Lagt inn: 12 aug 2013, 22:31
av mugi
Paradigm N558 skrev:Bytt tennplugger da. Selv om de ser fine ut, kan de ha skader.
Og IKKE kjøp noe annet en NGK!!!!
Kjølevesken kan godt holde over 100 C under kjøring eller etter stopp. Men om den koker ville jeg dratt på NAF f.eks. og fått de til å sjekke hvor mye kjleveske det faktisk er, og at det ikke bare er nesten rent vann du kjører med.
Er spent på om den Biltema-kassetten din holder og om den har alle sikkerhetsfunksjonene som Saab hadde i sine.
Tenkte faktisk å kjøpe tennplugger da jeg var hos Biltema. Men det er vel ikke NGK de har der. Ser at mekonomen har NGK 2 forskjellige. Ett sett til 96 kroner (18-BCPR7ES11) og ett sett til 438 kroner (18-BKR7EIX11 spesiell Iridium). Er det noe stor forskjell på tennplugger egentlig? Lurer på om jeg skal gå for de billigste til 96 kroner?

Re: motor problemer

Lagt inn: 12 aug 2013, 22:54
av Hjelle, N6
mugi skrev:Tenkte faktisk å kjøpe tennplugger da jeg var hos Biltema. Men det er vel ikke NGK de har der. Ser at mekonomen har NGK 2 forskjellige. Ett sett til 96 kroner (18-BCPR7ES11) og ett sett til 438 kroner (18-BKR7EIX11 spesiell Iridium). Er det noe stor forskjell på tennplugger egentlig? Lurer på om jeg skal gå for de billigste til 96 kroner?
Du kjøper NGK BCPR7ES-11, får du dei til 96:- for 4 stk er det en veldig bra pris.
Kjøper du noko anna er det egentlig å kjøpe deg problem.

Re: motor problemer

Lagt inn: 14 aug 2013, 22:18
av mugi
Nå har jeg nettopp byttet tennpluggene med nye NGK BCPR7ES-11. Men desverre så hjalp det ikke. Feilen er der fremdeles. Fikk et lite tips av en kollega om å kjøpe meg startgass å spraye rundt omkring i motorrommet. Han mente at hvis det var en vakuumfeil eller at motoren fikk falskluft, som ville jeg merke en forandring på turtallet. Så i morgen blir det en ny tur til mekonomen for å kjøpe meg startgass.

Re: motor problemer

Lagt inn: 14 aug 2013, 23:01
av Paradigm N558
Ja, ikke dumt.
Sjekk spesielt vakumslangen til MAP-sensoren.