Bilen det gjelder er en 93 9000 2.3T
Kjørte den første langturen på en god stund i forigårs. I dag så la jeg merke til oljesøl på plastikk-dekselet under motorrommet.
Oljenivået til motoren er akkurat likt som før jeg kjørte og det er helt tørt rundt turboen såvidt jeg kan kjenne/se, så utelukker foreløpig at det er den som spruter olje.
Det er også fuktig med olje på og under den nedre seksjonen av radiatoren. Er dette oljekjøleren til automaten?
lekkasje automat saab 9000 2.3T
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: lekkasje automat saab 9000 2.3T
Du har vel en oljekjøler til kassen og en til motoren. Mener den til kassen skal være mer kvadratisk, og den til motoren er litt mer avlang 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 67
- Registrert: 09 mar 2011, 16:14
- Medlemsnummer: N2135
- Navn: Per S.Nysæter
- Bil: 94 9000 cse 2,3.T 9-5 99mod
- Sted: Rudshøgda
Re: lekkasje automat saab 9000 2.3T
Oljekjøler til kassa sitter i radiator
per s.N2135
Saab 9000 cse 2,3T 1994 mod.
Saab 9-5 1999 mod.
Saab 9000 cse 2,3T 1994 mod.
Saab 9-5 1999 mod.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: lekkasje automat saab 9000 2.3T
Krøyp under og tok en kikk i dag. Tydelig at lekkasjen kommer fra den lange tynne kjøleren som er skrudd på i underkant av radiatoren. En av slangene gikk fra denne kjøleren og til automaten så da er vel dette oljekjøleren til automaten? Det er ikke motsatt av det du skrev da Ottar, eller er jeg helt på vidda nå?:p
Det var svetting langs hele kjøleren og rørene til den var temmelig rustne. Det drypper foreløpig ikke ved vanlig småkjøring, kun ved langkjøring så er vel ikke store lekkasjen(enda..).
Bilder: http://s1276.photobucket.com/user/Bendi ... jelekkasje
Det var svetting langs hele kjøleren og rørene til den var temmelig rustne. Det drypper foreløpig ikke ved vanlig småkjøring, kun ved langkjøring så er vel ikke store lekkasjen(enda..).
Bilder: http://s1276.photobucket.com/user/Bendi ... jelekkasje
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: lekkasje automat saab 9000 2.3T
Sikkert jeg som er ute å sykler
lenge siden jeg har skrudd 9000

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: lekkasje automat saab 9000 2.3T
Fant den samme kjøleren på speedparts: http://shop.speedparts.se/en/prod/9000- ... matic.html. Ser ut som at det er den som lekker. Finner ikke tur/retur-slangene til kjøleren noen plass, har sett på PFS, Neobros, ebay osv. Må de kjøpes originalt hos SAAB eller finnes de billigere andre steder?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: lekkasje automat saab 9000 2.3T
Ser forresten ut som at det er to varianter av oljekjøler til automatkassa på 9000. Den ene er som Per sier inni radiatoren, mens på min er det en ekstern oljekjøler montert i underkant av radiatoren.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 20 jan 2012, 14:52
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Re: lekkasje automat saab 9000 2.3T
Tenkte å bytte automatoljekjøler pluss tur/returslanger til helgen. Tenkte samtidig å bytte olje på selve kassa.
1. Tenkte da å starte med å tømme olje fra kjøleren ved å skru løs begge slangene som går inn på den. For så å bytte til nye slanger og kjøler.
2. Så løsne tappebolten på automatkassen for å tømme den for olje.
Siden jeg skal demontere og bytte begge slangene til kassa, er det da nødvendig å flushe først? Eller er det bare å montere ny kjøler og slanger og fylle olje på kassen etterpå?
Vet ikke helt når det var byttet olje på den sist den har gått 200k km nå, men den har hatt jevnlige servicer(årlig servicer) hos Dinbil fram til 185k, står automatoljebytte på 160k i Heynes iallefall. Peilet oljen og den ser fortsatt litt rosa ut.
Første gangen jeg bytter olje på automatkasse, så setter stor pris på innspill!:)
1. Tenkte da å starte med å tømme olje fra kjøleren ved å skru løs begge slangene som går inn på den. For så å bytte til nye slanger og kjøler.
2. Så løsne tappebolten på automatkassen for å tømme den for olje.
Siden jeg skal demontere og bytte begge slangene til kassa, er det da nødvendig å flushe først? Eller er det bare å montere ny kjøler og slanger og fylle olje på kassen etterpå?
Vet ikke helt når det var byttet olje på den sist den har gått 200k km nå, men den har hatt jevnlige servicer(årlig servicer) hos Dinbil fram til 185k, står automatoljebytte på 160k i Heynes iallefall. Peilet oljen og den ser fortsatt litt rosa ut.
Første gangen jeg bytter olje på automatkasse, så setter stor pris på innspill!:)