9-5 01 med startproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

9-5 01 med startproblem

Legg inn av ko_dez » 29 jul 2013, 23:48

Hei

En periode nå har min 9-5 vært litt opprørsk. Når den er varm og kald, så starter den fint, men ikke når den har stått 10 minutt etter å ha gått seg god og varm. Da kan det gå alt fra 5 minutt til en halvtime før jeg får lov å starte den igjen. Ingen feilkoder ihht verksted.

Første spørsmål til dere som vet hva dere driver med er hvorvidt dette er en bortimot komplett kilde av mulige syndere for startvansker:
* Start-sperre
* Startmotor (åpenbar)
* Start-relé (åpenbar)
* Tennings-dings nede under nøkkelen (det er vel en kontakt eller noe slikt her som kan være vrang?)
* Giver på automat-kassa (Dersom den ikke føler at den er i park eller nøytral så vil den vel ikke starte)
* Kabler

Jeg har forsøkt å eliminere fra listen ovenfor, og brukt følgende argumenter:
* Kablene er det nok ikke, da ville det ikke vært så konsekvent når den er lunken
* Start-sperre trodde jeg ville la motoren starte, så drepe den igjen, tar jeg feil? Eventuelt burde denne i alle fall gitt en feilkode, noe jeg ikke får. Har sett et par ganger at nøkkelen ikke aksepteres, og det vises jo i SID. Jeg tror ikke dette er problemet, skjer med begge nøklene også.
* Når jeg vrir på nøkkelen sakte, så hører jeg først ett klikk, hvor strøm til lys og sigarett-tenner og slikt skrus av. Deretter vrir jeg litt til, så hører jeg et klikk til, hvorpå motoren starter. Når den ikke vil starte, så hører jeg kun det første klikket, men ikke det andre. Dermed vil jeg eliminere start-motoren som feilkilde. Denne ville ikke gjort at reléet ikke "klikker" siden den henger etter reléet.
* På grunn av at det skjer når motoren er lunken, og ikke varm eller kald, så ønsker jeg også å eliminere Start-relé og tennings-dings.
- Et relé har vel normalt en tendens til å være ganske uavhengig av temperatur, og om det ikke fungerer skal vel normalt høyere temperatur være verre i og med at motstanden i lederene øker med temperatur, og dermed vil gi svakere magnetfelt fra styrekretsen.
- Tennings-dingsen fordi jeg ikke klarer å se hvordan motor-temperatur skal kunne påvirke denne i nevneverdig grad. Kan kanskje ikke helt utelukke siden varme fra eksos jo vil kunne komme opp der når bilen stoppes, men etter hva jeg ser fra kontakten som selges på speedparts websiden så virker den å være veldig enkel.

Gitt at dere er enig med meg (og øyensynlig også disse folkene: http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 43186.html), så bør jeg altså bytte denne automatkasse giveren. Selges denne av noen webshops? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter på speedparts, finner ikke noe jeg synes stemmer. Tror det er denne jeg skal ha: http://www.eeuroparts.com/Parts/8231/Ne ... h-5256060/

En ting som ikke helt stemmer for meg her er at det vises riktig i dashbordet. Kommer det signalet fra en annen giver? Ikke så lyst til å bla opp haugevis a penger for noe som jeg ikke trenger såklart, så jeg ønsker å være ganske sikker her før jeg blar opp.

mvh
Morgan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2013, 09:47

Bypass giveren på kassa, eneste ulempen med det er at det blir mulig å starte den i D eller R. Det sitter to kontakthus foran batteriet, to av ledningene her looper du enkelt og greit. Husker ikke hvilke pinnenummer det er, og skriver fra mobil så har ikke pc med koblingsskjema foran meg, men dette er omtalt på forumet før. Hvis du søker litt, så finner du nok noe, ellers får du sikkert svar her etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av ko_dez » 30 jul 2013, 15:27

Genialt! Nå trenger jeg bare å vite hvilke ledere det er. Jeg skal søke litt på forumet her i kveld.
Vil dette forresten si at ryggelys ikke vil komme på også?

EDIT:

Fant det. Info er her:
viewtopic.php?f=12&t=34945&p=252481&hil ... rt#p252481
Jeg vil nok velge å kortslutte disse ved å klippe kablene fra sensoren, og så koble disse sammen, slik at jeg siden kan bytte sensoren og få tilbake gammel oppførsel. Takk så mye for hjelp.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av ko_dez » 30 jul 2013, 18:53

Det fungerte perfekt!

Så litt instruksjoner for å gjøre det enklere for nestemann:

Først om bildet du ser om du følger linken ovenfor. Rammen til høyre er pinout på kontakten til sensoren, ikke til kontakten du ser i rammen i midten, så er det avklart. Kort fortalt var det jeg gjorde å koble sammen de to øverste og ytterste kablene på sensor-siden av koblingen (til venstra for koblingen), altså, mot normalt, de to som er enklest å komme til. Når man står foran bilen, ved batteriet, så var den røde delen av kontakten mot meg; den som er dratt ut på bildet i linken over, koblingslåsen eller hva det heter. Dersom din er på andre siden, altså mot batteriet, så blir det jo motsatt, Tror ikke det er tilfelle, for det ville blitt veldig vanskelig å koble den på da, men for sikkerhets skyld nevner jeg muligheten. Deretter tok jeg så de to tykkeste kablene, øverst og ytterst, på venstre siden av koblingen, og kortsluttet med en strømtjuv. Hos meg er kablene til høyre for koblingen dekket av tjæreteip eller noe slikt, men uansett er det vel best å gjør inngrep på noe som kan byttes siden. Det jeg kaller strømtjuv er en slik en:
http://www.bema.no/?itemID=1550 eller artikkelnummer 44036 hos biltema.
Disse er ment for å koble seg på en annen leder, og har en stopp-kant i innerste løpet. Jeg åpnet den litt ekstra og fjernet denne kanten med en kniv. Da var den klar for å kortslutte disse to kablene. Bare å legge en kabel i hvert spor, og klemme metall-spenna ned på kablene med ei tang. Jobben tok rundt 5 minutt, hovedsakelig fordi jeg måtte identifisere ledningene, og fordi jeg koblet fra koblingen og stakk en binders i kontaktene for å være sikker på at jeg hadde tatt riktig.

Nå starter bilen i alle gear, men det gjør ikkeno, jeg har spart en masse penger =)

Igjen, takk så mye for hjelpen.

-Morgan-

Magnus N
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 13 mar 2014, 21:30
Medlemsnummer: N2826
Navn: Magnus N
Bil: 9-5,9000
Sted: Trondheim

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av Magnus N » 08 des 2014, 14:22

Hei. Mistenker at jeg har samme problem på min 9-5 2001. Etter at jeg har vært ute å kjørt en 15-20 min og bilen er varm og parkerer for å gå inn på butikken eller fylle bensin, starter den ikke. Vrir om for å få fram check ok (ett hakk). Lys kommer på og hører et klikk. Så når jeg vrir for å få tenning så blir det helt stille. Lys og alt kommer på, hører bensinpumpe starter men ingenting skjer. Motoren kinner ikke engang. Har bytta veivakselgiver for 6000 siden.men kan ikke være den for da prøvde motoren å starte da den var gåen.

Kan du forklare litt nærmere hva du gjorde her? Looper dem vil si?:) mulig jeg er helt ute på bær tur her men prøver uansett.
Saab 9-5 MY02 b235r aero manuell

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av Ingvar N629 » 08 des 2014, 14:38

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Magnus N
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 13 mar 2014, 21:30
Medlemsnummer: N2826
Navn: Magnus N
Bil: 9-5,9000
Sted: Trondheim

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av Magnus N » 08 des 2014, 15:12

Kan det være dårlig kontakt på ECU da? Har festet den med strips og har funka helt fint. Hva er det man gjør når man Looper kontaktene? skjøter de sammen eller setter på strømtyv på hver av kontaktene?
Saab 9-5 MY02 b235r aero manuell

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av Ingvar N629 » 08 des 2014, 16:42

Du må koble deg forbi magnetbryteren på girkassen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Magnus N
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 13 mar 2014, 21:30
Medlemsnummer: N2826
Navn: Magnus N
Bil: 9-5,9000
Sted: Trondheim

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av Magnus N » 08 des 2014, 20:31

ok. synes den forklaringen av hvordan det skulle gjøres var litt forvirrende.

skal ledingene som går til pin 6 og 10 kobles sammen? altså kutte ledningene som går til pin 6 og skjøte på de som går til pin 10?
i mitt tilfelle er det mest sannsynlig ikke tenningslåsen da den nylig er byttet.
men skal teste med et mulitmeter i m0rgen, må kjøpe et først:)

regner med at det ikke er spenning til pin 10, så d jeg må gjøre da er å klippe ledningene til pin 10 og skjøte de sammen med de ledningene som går til pin 6?
har jeg forstått det rett?

hvis ikke kan du si fra neste gang du er i byen invgar:)
Saab 9-5 MY02 b235r aero manuell

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 01 med startproblem

Legg inn av Ingvar N629 » 08 des 2014, 20:50

Klipp begge og lodd de sammen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar