9-5 01 med startproblem
Lagt inn: 29 jul 2013, 23:48
Hei
En periode nå har min 9-5 vært litt opprørsk. Når den er varm og kald, så starter den fint, men ikke når den har stått 10 minutt etter å ha gått seg god og varm. Da kan det gå alt fra 5 minutt til en halvtime før jeg får lov å starte den igjen. Ingen feilkoder ihht verksted.
Første spørsmål til dere som vet hva dere driver med er hvorvidt dette er en bortimot komplett kilde av mulige syndere for startvansker:
* Start-sperre
* Startmotor (åpenbar)
* Start-relé (åpenbar)
* Tennings-dings nede under nøkkelen (det er vel en kontakt eller noe slikt her som kan være vrang?)
* Giver på automat-kassa (Dersom den ikke føler at den er i park eller nøytral så vil den vel ikke starte)
* Kabler
Jeg har forsøkt å eliminere fra listen ovenfor, og brukt følgende argumenter:
* Kablene er det nok ikke, da ville det ikke vært så konsekvent når den er lunken
* Start-sperre trodde jeg ville la motoren starte, så drepe den igjen, tar jeg feil? Eventuelt burde denne i alle fall gitt en feilkode, noe jeg ikke får. Har sett et par ganger at nøkkelen ikke aksepteres, og det vises jo i SID. Jeg tror ikke dette er problemet, skjer med begge nøklene også.
* Når jeg vrir på nøkkelen sakte, så hører jeg først ett klikk, hvor strøm til lys og sigarett-tenner og slikt skrus av. Deretter vrir jeg litt til, så hører jeg et klikk til, hvorpå motoren starter. Når den ikke vil starte, så hører jeg kun det første klikket, men ikke det andre. Dermed vil jeg eliminere start-motoren som feilkilde. Denne ville ikke gjort at reléet ikke "klikker" siden den henger etter reléet.
* På grunn av at det skjer når motoren er lunken, og ikke varm eller kald, så ønsker jeg også å eliminere Start-relé og tennings-dings.
- Et relé har vel normalt en tendens til å være ganske uavhengig av temperatur, og om det ikke fungerer skal vel normalt høyere temperatur være verre i og med at motstanden i lederene øker med temperatur, og dermed vil gi svakere magnetfelt fra styrekretsen.
- Tennings-dingsen fordi jeg ikke klarer å se hvordan motor-temperatur skal kunne påvirke denne i nevneverdig grad. Kan kanskje ikke helt utelukke siden varme fra eksos jo vil kunne komme opp der når bilen stoppes, men etter hva jeg ser fra kontakten som selges på speedparts websiden så virker den å være veldig enkel.
Gitt at dere er enig med meg (og øyensynlig også disse folkene: http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 43186.html), så bør jeg altså bytte denne automatkasse giveren. Selges denne av noen webshops? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter på speedparts, finner ikke noe jeg synes stemmer. Tror det er denne jeg skal ha: http://www.eeuroparts.com/Parts/8231/Ne ... h-5256060/
En ting som ikke helt stemmer for meg her er at det vises riktig i dashbordet. Kommer det signalet fra en annen giver? Ikke så lyst til å bla opp haugevis a penger for noe som jeg ikke trenger såklart, så jeg ønsker å være ganske sikker her før jeg blar opp.
mvh
Morgan
En periode nå har min 9-5 vært litt opprørsk. Når den er varm og kald, så starter den fint, men ikke når den har stått 10 minutt etter å ha gått seg god og varm. Da kan det gå alt fra 5 minutt til en halvtime før jeg får lov å starte den igjen. Ingen feilkoder ihht verksted.
Første spørsmål til dere som vet hva dere driver med er hvorvidt dette er en bortimot komplett kilde av mulige syndere for startvansker:
* Start-sperre
* Startmotor (åpenbar)
* Start-relé (åpenbar)
* Tennings-dings nede under nøkkelen (det er vel en kontakt eller noe slikt her som kan være vrang?)
* Giver på automat-kassa (Dersom den ikke føler at den er i park eller nøytral så vil den vel ikke starte)
* Kabler
Jeg har forsøkt å eliminere fra listen ovenfor, og brukt følgende argumenter:
* Kablene er det nok ikke, da ville det ikke vært så konsekvent når den er lunken
* Start-sperre trodde jeg ville la motoren starte, så drepe den igjen, tar jeg feil? Eventuelt burde denne i alle fall gitt en feilkode, noe jeg ikke får. Har sett et par ganger at nøkkelen ikke aksepteres, og det vises jo i SID. Jeg tror ikke dette er problemet, skjer med begge nøklene også.
* Når jeg vrir på nøkkelen sakte, så hører jeg først ett klikk, hvor strøm til lys og sigarett-tenner og slikt skrus av. Deretter vrir jeg litt til, så hører jeg et klikk til, hvorpå motoren starter. Når den ikke vil starte, så hører jeg kun det første klikket, men ikke det andre. Dermed vil jeg eliminere start-motoren som feilkilde. Denne ville ikke gjort at reléet ikke "klikker" siden den henger etter reléet.
* På grunn av at det skjer når motoren er lunken, og ikke varm eller kald, så ønsker jeg også å eliminere Start-relé og tennings-dings.
- Et relé har vel normalt en tendens til å være ganske uavhengig av temperatur, og om det ikke fungerer skal vel normalt høyere temperatur være verre i og med at motstanden i lederene øker med temperatur, og dermed vil gi svakere magnetfelt fra styrekretsen.
- Tennings-dingsen fordi jeg ikke klarer å se hvordan motor-temperatur skal kunne påvirke denne i nevneverdig grad. Kan kanskje ikke helt utelukke siden varme fra eksos jo vil kunne komme opp der når bilen stoppes, men etter hva jeg ser fra kontakten som selges på speedparts websiden så virker den å være veldig enkel.
Gitt at dere er enig med meg (og øyensynlig også disse folkene: http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 43186.html), så bør jeg altså bytte denne automatkasse giveren. Selges denne av noen webshops? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter på speedparts, finner ikke noe jeg synes stemmer. Tror det er denne jeg skal ha: http://www.eeuroparts.com/Parts/8231/Ne ... h-5256060/
En ting som ikke helt stemmer for meg her er at det vises riktig i dashbordet. Kommer det signalet fra en annen giver? Ikke så lyst til å bla opp haugevis a penger for noe som jeg ikke trenger såklart, så jeg ønsker å være ganske sikker her før jeg blar opp.
mvh
Morgan