[LØST] Feilkode P1658 (magnetventil)
Moderator: Moderatorer
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
[LØST] Feilkode P1658 (magnetventil)
Hei.
Byttet nylig magnetventilen på bilen min etter å ha fått opp feilkode P1658. Byttet deretter til en ny magnetventil, og dro av minuspolen på batteriet i noen timer, men motorlampen skrudde seg på igjen etter 2 oppstarter.
Bilen bruker en del lengre tid på å starte når den er helt kald, men pleier å starte fint når den er varm. Motoren drar effektmessig som den skal.
Gjelder bilen i signaturfeltet.
Forslag til hva som er neste steg i prosessen for å få eliminert feilkoden? Er jo såvidt jeg vet uvanlig at magnetventilen ryker på t7-systemene..?
Edit: Kom etter bytte av programvare, steg 1 e85/bf95. Tennplugger var relativt nye, tennkassetten (original) er nylig byttet.
Byttet nylig magnetventilen på bilen min etter å ha fått opp feilkode P1658. Byttet deretter til en ny magnetventil, og dro av minuspolen på batteriet i noen timer, men motorlampen skrudde seg på igjen etter 2 oppstarter.
Bilen bruker en del lengre tid på å starte når den er helt kald, men pleier å starte fint når den er varm. Motoren drar effektmessig som den skal.
Gjelder bilen i signaturfeltet.
Forslag til hva som er neste steg i prosessen for å få eliminert feilkoden? Er jo såvidt jeg vet uvanlig at magnetventilen ryker på t7-systemene..?
Edit: Kom etter bytte av programvare, steg 1 e85/bf95. Tennplugger var relativt nye, tennkassetten (original) er nylig byttet.
Sist redigert av Emil N2221 den 30 aug 2013, 14:48, redigert 1 gang totalt.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Dette har ikke noe med magnetventilen til turboen å gjøre, men magnetventilen som styrer avlastningsventilen. Denne sitter på torpedoveggen og har tre vakuumslanger koblet til seg og en av disse går til avlastningsventilen. Siden feilen kom etter at bilen ble trimmet, er det også en mulighet for at det er selve avlastningsventilen som har begynt å lekke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Takk for svar.
Isåfall imponerende av en viss bilforhandler i Østersund å selge meg magnetventilen til turbo som løsning på problemet...
Skal se om jeg finner ventilen du snakker om, og sjekke vakuumslangene. Om disse er greie, bestiller jeg ny avlastningsventil.
Kommer tilbake med mer når jeg har fått sjekket ut dette.
Isåfall imponerende av en viss bilforhandler i Østersund å selge meg magnetventilen til turbo som løsning på problemet...
Skal se om jeg finner ventilen du snakker om, og sjekke vakuumslangene. Om disse er greie, bestiller jeg ny avlastningsventil.
Kommer tilbake med mer når jeg har fått sjekket ut dette.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Om det er orginale vakumslanger til avlastningsventilen er det slettes ikke uvanlig at disse ryker. Om du tar på de og gir avleiring, så bytt slangen. Og alle andre vakumslangene i motorrommet mens du er gang.Emil N2221 skrev:Takk for svar.
Isåfall imponerende av en viss bilforhandler i Østersund å selge meg magnetventilen til turbo som løsning på problemet...
Skal se om jeg finner ventilen du snakker om, og sjekke vakuumslangene. Om disse er greie, bestiller jeg ny avlastningsventil.
Kommer tilbake med mer når jeg har fått sjekket ut dette.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Det var Ingvar som ordnet med ny software, og insisterte på å bytte samtlige (?) vakumslanger før bilen fikk ny software.
Har vært ute og letet etter defekter på vakumslangene, men alle så bra ut.
Bestiller i skrivende stund ny original avlastningsventil, og satser på at det løser problemet .
Har vært ute og letet etter defekter på vakumslangene, men alle så bra ut.
Bestiller i skrivende stund ny original avlastningsventil, og satser på at det løser problemet .
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Du kan sjekke om denne er tett ved å blåse/suge på membran og en av de andre åpningene.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Hei igjen...
Fikk montert ny avlastningsventil uten hell (maptun sin, aluminium (resirk.)).
Slettet feilkoden, men dukket opp igjen etter 3 oppstarter.
Andre forslag?
Fikk montert ny avlastningsventil uten hell (maptun sin, aluminium (resirk.)).
Slettet feilkoden, men dukket opp igjen etter 3 oppstarter.
Andre forslag?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Har du bytta ventilen på torpedoveggen då?
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Sjekk alle slangene som du ser her:
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Hei igjen.
Da har jeg fått kikket litt videre på bilen.
Sjekket slangene på bildet som du har lastet opp Pål, og de er OK (ingen morkne osv.).
Usikker på hvilke av de to ventilene på det nederste bildet som er magnetventilen, men regner med det er den som har en to-polet kontakt (som ikke er tilkoblet), og som sitter rett under kontakten man kan koble til for å få kontakt med styringsenheten ("hjernen").
Blir da det neste å prøve å bytte denne? Noen som isåfall vet delenummeret på denne?
Det øverste bildet stemmer bra med sånn det er på min bil. Om man tar utgangspunkt i det jeg TROR er magnetventilen, så går slangen som går ut fra venstre side til spjellhuset, slangen ut fra midten går til avlastningsventilen, og den til høyre går til et t-stykke hvor den ene går til innsugsmanifolden og den andre til en rød/hvit ventil...kronglete å se hvor denne gikk videre.
Da har jeg fått kikket litt videre på bilen.
Sjekket slangene på bildet som du har lastet opp Pål, og de er OK (ingen morkne osv.).
Usikker på hvilke av de to ventilene på det nederste bildet som er magnetventilen, men regner med det er den som har en to-polet kontakt (som ikke er tilkoblet), og som sitter rett under kontakten man kan koble til for å få kontakt med styringsenheten ("hjernen").
Blir da det neste å prøve å bytte denne? Noen som isåfall vet delenummeret på denne?
Det øverste bildet stemmer bra med sånn det er på min bil. Om man tar utgangspunkt i det jeg TROR er magnetventilen, så går slangen som går ut fra venstre side til spjellhuset, slangen ut fra midten går til avlastningsventilen, og den til høyre går til et t-stykke hvor den ene går til innsugsmanifolden og den andre til en rød/hvit ventil...kronglete å se hvor denne gikk videre.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Hvis kontakten ikke er tilkoblet, så sett den inn. Da er nok problemet løst.Emil N2221 skrev: Usikker på hvilke av de to ventilene på det nederste bildet som er magnetventilen, men regner med det er den som har en to-polet kontakt (som ikke er tilkoblet), og som sitter rett under kontakten man kan koble til for å få kontakt med styringsenheten ("hjernen").
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Emil N2221
- 1.2 bar
- Innlegg: 206
- Registrert: 20 aug 2010, 23:25
- Medlemsnummer: N2221
- Sted: Drammen
Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt
Jøssenavn...godt forslag! Sletta feilkoden nå, og alt er fryden og gammen.
Takk for hjelpen folkens
Takk for hjelpen folkens
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3