[LØST] Feilkode P1658 (magnetventil)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

[LØST] Feilkode P1658 (magnetventil)

Legg inn av Emil N2221 » 15 aug 2013, 16:36

Hei.

Byttet nylig magnetventilen på bilen min etter å ha fått opp feilkode P1658. Byttet deretter til en ny magnetventil, og dro av minuspolen på batteriet i noen timer, men motorlampen skrudde seg på igjen etter 2 oppstarter.

Bilen bruker en del lengre tid på å starte når den er helt kald, men pleier å starte fint når den er varm. Motoren drar effektmessig som den skal.

Gjelder bilen i signaturfeltet.

Forslag til hva som er neste steg i prosessen for å få eliminert feilkoden? Er jo såvidt jeg vet uvanlig at magnetventilen ryker på t7-systemene..?

Edit: Kom etter bytte av programvare, steg 1 e85/bf95. Tennplugger var relativt nye, tennkassetten (original) er nylig byttet.
Sist redigert av Emil N2221 den 30 aug 2013, 14:48, redigert 1 gang totalt.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Ingvar N629 » 15 aug 2013, 17:25

Dette har ikke noe med magnetventilen til turboen å gjøre, men magnetventilen som styrer avlastningsventilen. Denne sitter på torpedoveggen og har tre vakuumslanger koblet til seg og en av disse går til avlastningsventilen. Siden feilen kom etter at bilen ble trimmet, er det også en mulighet for at det er selve avlastningsventilen som har begynt å lekke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Emil N2221 » 18 aug 2013, 18:09

Takk for svar.

Isåfall imponerende av en viss bilforhandler i Østersund å selge meg magnetventilen til turbo som løsning på problemet... :?

Skal se om jeg finner ventilen du snakker om, og sjekke vakuumslangene. Om disse er greie, bestiller jeg ny avlastningsventil.

Kommer tilbake med mer når jeg har fått sjekket ut dette.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Paradigm N558 » 18 aug 2013, 18:13

Emil N2221 skrev:Takk for svar.

Isåfall imponerende av en viss bilforhandler i Østersund å selge meg magnetventilen til turbo som løsning på problemet... :?

Skal se om jeg finner ventilen du snakker om, og sjekke vakuumslangene. Om disse er greie, bestiller jeg ny avlastningsventil.

Kommer tilbake med mer når jeg har fått sjekket ut dette.
Om det er orginale vakumslanger til avlastningsventilen er det slettes ikke uvanlig at disse ryker. Om du tar på de og gir avleiring, så bytt slangen. Og alle andre vakumslangene i motorrommet mens du er gang.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Emil N2221 » 18 aug 2013, 19:11

Det var Ingvar som ordnet med ny software, og insisterte på å bytte samtlige (?) vakumslanger før bilen fikk ny software.

Har vært ute og letet etter defekter på vakumslangene, men alle så bra ut.

Bestiller i skrivende stund ny original avlastningsventil, og satser på at det løser problemet :) .
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Pål N526 » 18 aug 2013, 19:43

Du kan sjekke om denne er tett ved å blåse/suge på membran og en av de andre åpningene.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Emil N2221 » 26 aug 2013, 13:19

Hei igjen...

Fikk montert ny avlastningsventil uten hell (maptun sin, aluminium (resirk.)).

Slettet feilkoden, men dukket opp igjen etter 3 oppstarter.

Andre forslag?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 aug 2013, 13:35

Har du bytta ventilen på torpedoveggen då?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Pål N526 » 26 aug 2013, 17:02

Sjekk alle slangene som du ser her:
Bilde
Bilde

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Emil N2221 » 30 aug 2013, 13:11

Hei igjen.

Da har jeg fått kikket litt videre på bilen.

Sjekket slangene på bildet som du har lastet opp Pål, og de er OK (ingen morkne osv.).

Usikker på hvilke av de to ventilene på det nederste bildet som er magnetventilen, men regner med det er den som har en to-polet kontakt (som ikke er tilkoblet), og som sitter rett under kontakten man kan koble til for å få kontakt med styringsenheten ("hjernen").

Blir da det neste å prøve å bytte denne? Noen som isåfall vet delenummeret på denne?

Det øverste bildet stemmer bra med sånn det er på min bil. Om man tar utgangspunkt i det jeg TROR er magnetventilen, så går slangen som går ut fra venstre side til spjellhuset, slangen ut fra midten går til avlastningsventilen, og den til høyre går til et t-stykke hvor den ene går til innsugsmanifolden og den andre til en rød/hvit ventil...kronglete å se hvor denne gikk videre.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2013, 14:07

Emil N2221 skrev: Usikker på hvilke av de to ventilene på det nederste bildet som er magnetventilen, men regner med det er den som har en to-polet kontakt (som ikke er tilkoblet), og som sitter rett under kontakten man kan koble til for å få kontakt med styringsenheten ("hjernen").
Hvis kontakten ikke er tilkoblet, så sett den inn. Da er nok problemet løst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Feilkode P1658 (magnetventil) dukket opp igjen etter byt

Legg inn av Emil N2221 » 30 aug 2013, 14:48

:lol: Jøssenavn...godt forslag! Sletta feilkoden nå, og alt er fryden og gammen.

Takk for hjelpen folkens :)
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Svar