Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av Morten S. » 15 aug 2013, 22:13

Sliter med å få motoren til å gå jevnt.
Begynte med at den ikke ville ned i tomgang når den var varm. Ble liggende på 2-2500 omdr.
Så ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt.
Byttet tomgangsventilen, og nå går den fint på tomgang når den blir driftsvarm.
Vil ikke opp i turtall når den er kald eller halvvarm. Halvvarm virker det nesten som om det kveles av for fet blanding / mye bensin.
Lukter bensin men kommer seg med skikkelig rusing.

Jeg har ikke noen erfaring med lucas systemet. Noen som har tips til feilkilder?
Alle vakuumslanger ser hele og fine ut.
Check engine lampen lyser.
"Alt" fra totakt til turbo

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av na_X » 16 aug 2013, 00:30

Høres ut som lambdaen kan være gåen?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 16 aug 2013, 07:36

Er det Lucas på 2,1? Uansett, ville ha startet med falskluftsjekk. Funker ikke det, ville jeg ha prøvd å bytte luftmassemåler. Om CE-lampa lyser, så kan det være greit å lese ut koden. Den gir neppe et entydig svar men du ser iallfall i hvilken retning du må feilsøke.

Det er forøvrig ikke noe sært med Lucas-systemet, feilsøkes som et hvilket som helst annet vanlig innsprøytningssystem med luftmassemåler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av kanonjon » 16 aug 2013, 09:01

Blir vel ikke lett å lese ut feilkoder når CE lampa lyser kontinuelig :)
Etter det jeg har lest, så skal vel Lucas-boksen oppgi feilkode med en serie med blink om lambda er gåen?

Hvordan oppstod feilen? Har du gjort noe spesielt med bilen i det siste? Hvordan er fargen på eksosen?

Rens opp alle kontankter til det elektriske (Luftmåler, throttlesensor, dyser, tenningsmodul etc etc), undersøk rotor, fordelerlokk og tenningskabler. Du har helt sikkert gjort det, sjekk for falskluft igjen, jeg har hatt noen j@#&¤ knotete eksempler på det, man vet aldri! :) Sjekk også mansjettene på innsugsmanifolden og på topplokket, den på topplokket har en tendens til å være litt "løssluppen".
Saab er livet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 16 aug 2013, 10:56

kanonjon skrev:Blir vel ikke lett å lese ut feilkoder når CE lampa lyser kontinuelig :)
Etter det jeg har lest, så skal vel Lucas-boksen oppgi feilkode med en serie med blink om lambda er gåen?
Diagnoseverktøy. Lampa lyser alltid konstant med motor i gang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av kanonjon » 16 aug 2013, 11:33

Ahh ok! Så man kan bruke diagnoseverktøy på disse bilene? Det var jeg ikke klar over, trodde elektronikksystemet var for gammeldags for sånt!

Takk for oppklaring!
Saab er livet!

Realpower
Innlegg: 7
Registrert: 30 nov 2007, 17:33

Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av Realpower » 18 aug 2013, 23:36

Hej!

Saab 900 2,1l (B212) har LH 2.4.2 och det går utmärkt att blinka ut felkoder från dessa genom att kortsluta kontakten under baksätet.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Problemer med og900 2,1 l. 1993 modell

Legg inn av Morten S. » 19 aug 2013, 06:18

Takker for info.

Jeg har også fått tilsendt en link til Svenske turbo-forumet som beskriver fremgangen for å tolke "blinkingene"

Realpower skrev:Hej!

Saab 900 2,1l (B212) har LH 2.4.2 och det går utmärkt att blinka ut felkoder från dessa genom att kortsluta kontakten under baksätet.
"Alt" fra totakt til turbo

Svar